TÉMA

Recenze

Čeští kaskadéři si zahráli v akčním velkofilmu The Gray Man. První recenze jsou velmi vlažné
Po světové premiéře nejprve v kinech ve vybraných zemích a od příštího pátku na Netflixu. První diváci viděli hvězdně obsazený špionážní snímek The Gray Man. První kritiky z filmu nejsou příliš nadšené. Zmiňovaná placená filmová platforma ho ohlašovala jako svůj nejdražší projekt s rozpočtem 200 milionů dolarů. Loni se natáčel i v Praze. Z Česka však některé zahraniční štáby mizí.
15. 7. 2022|
Recenze: Znepokojivé obrazy mysli na Vrcholu vulkánu
Kniha Vrchol vulkánu amerického prozaika a klasika sci-fi Harlana Ellisona obsahuje jeho nejlepší povídky. Impozantní výběr zabírá roky 1966 až 2011.
12. 2. 2021|Josef Rauvolf
Recenze: Rimbaud nepřeháněl a Topinka nepřehání o Rimbaudovi
Monografií Vedle mne jste všichni jenom básníci se Miloslavu Topinkovi podařilo nejen složit poctu Jeanu-Arthurovi Rimbaudovi, zároveň neotřele a objevně přiblížit jak život, tak tvorbu jednoho z největších básníků všech dob.
10. 2. 2021|Josef Rauvolf
Recenze: Neil Gaiman vede čtenáře do temných hlubin dětství
Román britského prozaika, scenáristy, autora komiksů a publicisty Neila Gaimana Oceán na konci cesty je knihou, po níž mohou sáhnout jak malí, tak velcí – každý si v ní možná sice najde něco jiného, zklamán však nebude nikdo.
5. 2. 2021|Josef Rauvolf
Recenze: Andrej Stankovič. Houbař i básník, nesmířlivý kritik i občan
Z konference, pořádané k nedožitým osmdesátinám básníka a kritika Andreje Stankoviče, vyšel také sborník, který v recenzi hodnotí Josef Rauvolf. Publikace Stankovič 1940–2020 nabízí široký pohled na výraznou osobnost našeho kulturního života.
29. 1. 2021|Josef Rauvolf
Recenze: Nové album Tara Fuki je nápaditá sbírka Motyle
Tara Fuki přišli s albem Motyle. I na šesté desce v pořadí se duo zpívajících nadále drží svého charakteristického zvuku, a to včetně převažující polštiny. Jen vše opět posouvají dál.
28. 1. 2021|Josef Rauvolf
Recenze: Voskovec s Werichem trefili vždy do černého
Album Osvobozené divadlo V+W 1929–1938 nabízí souborné vydání všech dochovaných nahrávek písní legendární prvorepublikové scény. Pozoruhodným počinem je navíc i samo o sobě, mimo jiné díky dosud nevydaným snímkům. A opět se potvrzuje známá pravda, že na pány Voskovce, Wericha a Ježka nikdo nemá.
29. 12. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Starci s klarinety stále mladí ladí
Album Kdyby tisíc klarinetů / Starci na chmelu nabízí písně ze dvou českých filmových muzikálů, které ani po téměř šedesáti letech nezestárly a řada z nich se oprávněně stala navždy součástí naší populární hudby.
27. 12. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: David Kollar i při Unexpected Isolation došel z Prešova do světa
Slovenskému kytaristovi a skladateli Davidu Kollarovi se daří to, o čem mohou mnozí muzikanti jen snít – na jeho albech hostují hráči skutečně světové úrovně. A ke všemu rádi… Výsledky další z těchto spoluprací najdeme na vynikajícím albu Unexpected Isolation. A nejen na něm.
21. 12. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Galerie Roudnice sestoupila do propasti, symbolismus drží v covidové izolaci
Výstava Sestup do propasti, již připravila Galerie Roudnice, nabízí zajímavý pohled na období českého symbolismu, obohacený aktuálním přístupem. Historické nazírání tak získává na současnosti a nepřestává znepokojovat, hodnotí Josef Rauvolf.
18. 12. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Šílenství Mejly Hlavsy pořád dovede tnout do živého
Od předčasného úmrtí basisty a skladatele Milana „Mejly“ Hlavsy sice záhy uplyne už dvacet let, jeho hudební odkaz je nicméně stále více než živý – dokazuje to i právě vydané album jeho sólového projektu Šílenství Live 1999. Zároveň vychází na DVD celovečerní dokument o Hlavsově domovské skupině The Plastic People of the Universe.
16. 12. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Absolutní krajina je monografií malíře, který se nikam nehrnul
Malíře Jiřího Kubového představuje obsáhlá monografie Absolutní krajina. Název výstižně charakterizuje nejen umělcovo dílo, ale i jeho přístup k vlastní tvorbě.
16. 11. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Hruška v závalu není povrchní, naopak se noří hlouběji
Svazek kratších textů básníka Petra Hrušky nese název V závalu. Možná si tak autor někdy skutečně připadal, jeho esejisticky laděné miniatury však tak rozhodně nepůsobí. Naopak, autorský nadhled z nich činí četbu nejen dobrou, ale i podnětnou.
3. 11. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Allen Ginsberg vidí do nejlepších hlav své generace
Allen Ginsberg byl nejen z nejvýznamnějších amerických, ale i světových básníků 20. století – byl zároveň velkým znalcem poezie a prózy a často a rád o nich přednášel. Výběr přednášek Nejlepší hlavy mé generace nabízí texty týkající se beat generation a jejích autorů.
27. 10. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Monografie Milana Dobeše neruší jeho kruhy
Monografie Milan Dobeš – Grafika 1962–2017 je nejen důstojným připomenutím, ale také potřebným přiblížením této výrazné osobnosti jak česko-slovenského, tak světového umění.
22. 10. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Mikuláš Medek v Národní galerii je jako nahý v trní, vystaven ze všech stran
Národní galerie připravila malíři Mikuláši Medkovi retrospektivu příznačně nazvanou Nahý v trní. Je poctou vskutku důstojnou, a to nejen počtem vystavených děl, ale také svým záběrem.
5. 10. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Krajina ve stínu se líbit nebude. A proč by také měla?
Nový celovečerní film Bohdana Slámy Krajina ve stínu popisuje krutou realitu jedné pohraniční vsi těsně před válkou, během ní a po ní. Patří ke snímkům, které musely být natočeny – a to, že staré rány nejen otevírá, ale sype do nich i pepř a sůl, je jen dobře. Potřebujeme to, pěkně pořádně, všichni. Nemluvě o tom, že Krajina ve stínu je skutečně vydařený film, jemuž není – nechceme-li se točit na podružnostech – skutečně co vytknout.
10. 9. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Na novince Pipers zašli Clarinet Factory zase o kus dál
Nové album Clarinet Factory Pipers opět překonává již tak vysoce nasazenou laťku tvorby tohoto souboru. Mimořádným počinem je o to více, že potvrzuje správnost nastoupené a velice neprošlapané cesty.
28. 8. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Nadšený Evropan Tony Judt si nedělal o sjednocené Evropě velké iluze
Studie britského historika Tonyho Judta Velká iluze? s překvapivou jasnozřivostí předvídá nejen vývoj Evrospké unie, ale i její současné problémy – byť vyšla již v roce 1996. Judt tím jen potvrdil své schopnosti analyzovat složité jevy, hlavně ale přicházet s následnými vývody. Na jaře vyšla kniha také v českém překladu.
12. 8. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Nová deska Jessie Wareové moc „pleasure“ nepřináší
Jessie Wareová učarovala publiku už v roce 2012, kdy vydala uhrančivou skladbu Wildest Moments. Podpořila ji až téměř triviálním videoklipem, aby posléze zjistila, že se se svou jednoduchostí trefila přímo do černého. Její sametový hlas a melancholický projev patřil k tomu nejlepšímu, co Velká Británie nabídla. Platí to i o novém albu What's Your Pleasure?
10. 8. 2020|Kristina Bílá
Recenze: Uvěznění na Ostrovech Divadla Continuo vede k poznání vlastních okovů
Již čtyřiadvacátý speciální venkovní projekt, který připravil divadelní soubor Continuo, tentokrát pod názvem Ostrovy, nabízí osobitý pohled nejen na současnou realitu, ale má i obecnější přesahy – což je ostatně pro tvorbu Continua typické.
7. 8. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Nepřekvapivý příběh o ženě, která se může odpoutat od Země, ale ne od dcery
Jak skloubit kariéru a mateřství – centrální, nijak překvapivě zpracované téma francouzsko-německého filmu Proxima. Atraktivní ale tím, že matkou samoživitelkou je kosmonautka vybraná na roční mezinárodní vesmírnou misi. Drama režisérky a scenáristky Alice Winocourové promítají česká kina od 30. července.
31. 7. 2020|Martina Vacková
Recenze: Vývar ze života, kohout piv a smrt jako stéblo trávy
Alba Vandy Kavkové, Jaroslava Erika Friče a kapely Dvouletá fáma, jež nedávno vyšla, jsou hudebně sice každé jinde, jedno však mají společné: autentickou výpověď a také osobitý přístup jak k hudbě, tak textu.
26. 7. 2020|Josef Rauvolf
Recenze: Autentický Havel. Film Slávka Horáka zachycuje dramatika a státníka především lidsky
Ani dokument, ani přesná historická výpověď. Režisér a scenárista Slávek Horák se úspěšně odstřihl od patosu osobnosti Václava Havla. Divákovi naservíroval na pozadí klíčových historických událostí Československa 20. století uvěřitelný, upřímný portrét dramatika, později státníka, ale hlavně člověka, který čelil nejen komunistickému režimu, ale hlavně sám sobě a svému svědomí. Film Havel ukazuje prvního porevolučního prezidenta z perspektivy, kterou mnohdy zapomínáme. Od roku 1968 až do sametového roku 1989 připomíná stěžejní momenty, které Havla utvářely ještě předtím, než vystoupil na balkonu Melantrichu.
24. 7. 2020|