Praha ve spolupráci s první městskou částí plánuje zpoplatnění vjezdu do historického centra metropole pro nerezidenty. Cílem je omezit zbytné průjezdy centrem a zklidnit dopravu. Při středeční debatě o dopravě v Praze 1 to řekli náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) a starostka první městské části Terezie Radoměřská (TOP 09). Opatření by podle nich mohlo začít platit začátkem příštího roku, o přesných parametrech se zatím jedná. V plánu je také omezení návštěvnického parkování v centru.
Praha plánuje zpoplatnit vjezd do historického centra. Výjimku by měli rezidenti
O omezení průjezdu centrem kvůli jeho přehlcenosti automobilovou dopravou se v metropoli diskutuje dlouho, dosud se však politici na řešení nedohodli. Nynější vedení magistrátu a Prahy 1 podle Hřiba našlo shodu na zpoplatnění namísto úplného uzavření některých oblastí pro tranzit. „Je to opatření měkčí, nicméně sleduje stejný cíl,“ řekl. Jeho slova potvrdila i Radoměřská: „Zóna v centru města má být zpoplatněna.“
O případném zavedení opatření bude rozhodovat městské zastupitelstvo. Hřib dodal, že dopravně přehlcené centrum je problémem i z pohledu MHD, protože auta brzdí tramvaje a zpoždění se následně přenášejí do celé sítě. Zpoplatnění vjezdu by se podle něj nemělo vůbec dotknout rezidentů, protože se bude kontrolovat pomocí kamer napojených na databázi parkovacích oprávnění.
Starostka chce nekompromisní kontrolu
Městská Technická správa komunikací (TSK) podle Hřiba nyní pracuje na dopravních modelech. „Nějaké dopady do dopravy budou, ale víme, že to nebude znamenat katastrofální apokalypsu,“ zdůraznil. Stále se řeší také to, jaké přesně oblasti by se mělo opatření týkat nebo kolik bude vjezd do centra stát. Radoměřská dodala, že zásadní je také vymahatelnost. „Musí probíhat důkladná, pečlivá, důrazná a nekompromisní kontrola toho, co zavedeme,“ vypíchla.
Praha 1 řeší také problémy s parkováním a její vedení prosazuje mimo jiné to, aby na modrých zónách v centru mohli stát pouze rezidenti.
Podle Hřiba bude nyní magistrát vedle zpoplatnění vjezdu do centra jednat i o komplexních úpravách systému zón placeného stání, které by podle jeho představ měly přinést i více parkovacích míst pro místní obyvatele v centru. I změny v parkování by v ideálním případě měly začít platit začátkem příštího roku, dodal.
V souvislosti s parkováním náměstek primátora zmínil také obtížnou vymahatelnost přestupků, které končí ve zdlouhavých a z velké části neúspěšných správních řízeních. V této otázce chce Hřib prosadit změny legislativy. „Když ta pravidla nebudou vymahatelná, tak budou k ničemu. A k vymahatelnosti je opravdu nezbytná změna zákona, to prostě nejde řešit nijak jinak,“ řekl.