
Ostravský dopravní podnik představil novou tramvaj
Testování nové ostravské tramvaje bude podle předsedy představenstva a generálního ředitele DPO Daniela Moryse probíhat asi týden. Poté vyjede do ulic, ale zatím bez pasažérů. „Bez cestujících musí najet dvacet tisíc kilometrů,“ řekl s tím, že se tím ověří nezávadnost vozidla. Až poté by měly být zahájeny testovací jízdy s cestujícími, v rámci kterých bude muset tramvaj najet dalších dvacet tisíc kilometrů.
„Tramvaj je modernější, tišší a prostornější. Proti starším typům disponuje konstrukce širší uličkou, je tam více místa na nohy. I pro starší cestující bude mnohem jednodušší nastupovat,“ řekl k hlavním výhodám ředitel podniku. Do tramvaje se vejde až dvě stě osob, z toho šedesát míst je určeno k sezení.
Kromě toho je nová tramvaj také rychlejší, dokáže jet rychlostí až osmdesát kilometrů v hodině. Pro takto rychlou jízdu je v Ostravě zatím určena jenom jedna tramvajová trať, a to mezi vodárnou v Nové Vsi a Svinovskými mosty. Morys ale uvedl, že jich bude ve městě postupně přibývat, například v ulicích Opavská nebo Místecká.
Díky dodávce těchto tramvají bude moci DPO úplně zrušit provoz spřažených souprav. „Dodávkou těchto tramvají se DPO stává nejmodernějším tramvajovým dopravním podnikem a budeme disponovat nejmladším vozovým parkem,“ tvrdí Morys. Nákup nových kusů bude DPO stát 1,75 miliardy korun. Část peněz jde z prostředků dopravce, část pokryje evropská dotace. Na nákup si podnik vzal i úvěr, který bude splácet dvacet let.
Zpoždění
První tramvaj měla do Ostravy dorazit už v loňském roce, došlo ale ke zpoždění ve výrobě. „V tuto chvíli vyhodnocujeme důvody zpoždění, nicméně tou hlavní příčinou jsou problémy, které jsou spojené s covidem, se zpožděnými dodávkami (materiálu),“ zmínil Morys a dodal, že Škodě Transportation dodávají komponenty společnosti z celé Evropy.
Všechna další nová vozidla budou vyrobena přímo v Ostravě. Společnost Ekova Electric totiž za asi 300 milionů korun koupila právě Škoda Transportation. O prodeji firmy, která modernizuje tramvaje, trolejbusy i autobusy na elektrický pohon, rozhodla rada města loni v červnu. Ekova Electric byla původně dceřinou společností DPO.