Ostrava představila novou tramvaj, prvních dvacet tisíc kilometrů ale najede bez cestujících

Ostravský dopravní podnik představil novou tramvaj (zdroj: ČT24)

Dopravní podnik Ostrava (DPO) představil novou moderní tramvaj Škoda Forcity Smart 39T. V roce 2017 jich dopravce od společnosti Škoda Transportation objednal pětatřicet s tím, že první tramvaje do Ostravy dorazí v roce 2020. Vůz má ve městě nahradit spřažené soupravy, které DPO zatím využívá. Nový model už je v Ostravě, cestující ale zatím vozit nebude, nejdříve totiž musí proběhnout testování tramvaje, musí dojít například ke kalibraci elektronických systémů.

Testování nové ostravské tramvaje bude podle předsedy představenstva a generálního ředitele DPO Daniela Moryse probíhat asi týden. Poté vyjede do ulic, ale zatím bez pasažérů. „Bez cestujících musí najet dvacet tisíc kilometrů,“ řekl s tím, že se tím ověří nezávadnost vozidla. Až poté by měly být zahájeny testovací jízdy s cestujícími, v rámci kterých bude muset tramvaj najet dalších dvacet tisíc kilometrů. 

„Tramvaj je modernější, tišší a prostornější. Proti starším typům disponuje konstrukce širší uličkou, je tam více místa na nohy. I pro starší cestující bude mnohem jednodušší nastupovat,“ řekl k hlavním výhodám ředitel podniku. Do tramvaje se vejde až dvě stě osob, z toho šedesát míst je určeno k sezení. 

Kromě toho je nová tramvaj také rychlejší, dokáže jet rychlostí až osmdesát kilometrů v hodině. Pro takto rychlou jízdu je v Ostravě zatím určena jenom jedna tramvajová trať, a to mezi vodárnou v Nové Vsi a Svinovskými mosty. Morys ale uvedl, že jich bude ve městě postupně přibývat, například v ulicích Opavská nebo Místecká. 

Interiér velkokapacitní tramvaje Škoda Forcity Smart 39T
Zdroj: Petr Sznapka/ČTK

Díky dodávce těchto tramvají bude moci DPO úplně zrušit provoz spřažených souprav. „Dodávkou těchto tramvají se DPO stává nejmodernějším tramvajovým dopravním podnikem a budeme disponovat nejmladším vozovým parkem,“ tvrdí Morys. Nákup nových kusů bude DPO stát 1,75 miliardy korun. Část peněz jde z prostředků dopravce, část pokryje evropská dotace. Na nákup si podnik vzal i úvěr, který bude splácet dvacet let. 

Zpoždění

První tramvaj měla do Ostravy dorazit už v loňském roce, došlo ale ke zpoždění ve výrobě. „V tuto chvíli vyhodnocujeme důvody zpoždění, nicméně tou hlavní příčinou jsou problémy, které jsou spojené s covidem, se zpožděnými dodávkami (materiálu),“ zmínil Morys a dodal, že Škodě Transportation dodávají komponenty společnosti z celé Evropy. 

Všechna další nová vozidla budou vyrobena přímo v Ostravě. Společnost Ekova Electric totiž za asi 300 milionů korun koupila právě Škoda Transportation. O prodeji firmy, která modernizuje tramvaje, trolejbusy i autobusy na elektrický pohon, rozhodla rada města loni v červnu. Ekova Electric byla původně dceřinou společností DPO.