Ostrava představila novou tramvaj, prvních dvacet tisíc kilometrů ale najede bez cestujících

7 minut
Ostravský dopravní podnik představil novou tramvaj
Zdroj: ČT24

Dopravní podnik Ostrava (DPO) představil novou moderní tramvaj Škoda Forcity Smart 39T. V roce 2017 jich dopravce od společnosti Škoda Transportation objednal pětatřicet s tím, že první tramvaje do Ostravy dorazí v roce 2020. Vůz má ve městě nahradit spřažené soupravy, které DPO zatím využívá. Nový model už je v Ostravě, cestující ale zatím vozit nebude, nejdříve totiž musí proběhnout testování tramvaje, musí dojít například ke kalibraci elektronických systémů.

Testování nové ostravské tramvaje bude podle předsedy představenstva a generálního ředitele DPO Daniela Moryse probíhat asi týden. Poté vyjede do ulic, ale zatím bez pasažérů. „Bez cestujících musí najet dvacet tisíc kilometrů,“ řekl s tím, že se tím ověří nezávadnost vozidla. Až poté by měly být zahájeny testovací jízdy s cestujícími, v rámci kterých bude muset tramvaj najet dalších dvacet tisíc kilometrů. 

„Tramvaj je modernější, tišší a prostornější. Proti starším typům disponuje konstrukce širší uličkou, je tam více místa na nohy. I pro starší cestující bude mnohem jednodušší nastupovat,“ řekl k hlavním výhodám ředitel podniku. Do tramvaje se vejde až dvě stě osob, z toho šedesát míst je určeno k sezení. 

Kromě toho je nová tramvaj také rychlejší, dokáže jet rychlostí až osmdesát kilometrů v hodině. Pro takto rychlou jízdu je v Ostravě zatím určena jenom jedna tramvajová trať, a to mezi vodárnou v Nové Vsi a Svinovskými mosty. Morys ale uvedl, že jich bude ve městě postupně přibývat, například v ulicích Opavská nebo Místecká. 

Interiér velkokapacitní tramvaje Škoda Forcity Smart 39T
Zdroj: Petr Sznapka/ČTK

Díky dodávce těchto tramvají bude moci DPO úplně zrušit provoz spřažených souprav. „Dodávkou těchto tramvají se DPO stává nejmodernějším tramvajovým dopravním podnikem a budeme disponovat nejmladším vozovým parkem,“ tvrdí Morys. Nákup nových kusů bude DPO stát 1,75 miliardy korun. Část peněz jde z prostředků dopravce, část pokryje evropská dotace. Na nákup si podnik vzal i úvěr, který bude splácet dvacet let. 

Zpoždění

První tramvaj měla do Ostravy dorazit už v loňském roce, došlo ale ke zpoždění ve výrobě. „V tuto chvíli vyhodnocujeme důvody zpoždění, nicméně tou hlavní příčinou jsou problémy, které jsou spojené s covidem, se zpožděnými dodávkami (materiálu),“ zmínil Morys a dodal, že Škodě Transportation dodávají komponenty společnosti z celé Evropy. 

Všechna další nová vozidla budou vyrobena přímo v Ostravě. Společnost Ekova Electric totiž za asi 300 milionů korun koupila právě Škoda Transportation. O prodeji firmy, která modernizuje tramvaje, trolejbusy i autobusy na elektrický pohon, rozhodla rada města loni v červnu. Ekova Electric byla původně dceřinou společností DPO.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 22 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 30 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...