Kroměříž otevřela opravenou lávku přes řeku Moravu. Je jako nová, říká starosta

Kroměřížská radnice v úterý otevřela opravenou lávku přes řeku Moravu. Loni ji město nechalo staticky zajistit, letos se stavbaři postarali zejména o rekonstrukci povrchu lávky a výměnu zábradlí. Letošní etapa prací začala v září, po dobu uzavření lávky museli chodci využívat silniční most přes Moravu vzdálený zhruba pět set metrů.

Zrekonstruovaná lávka v Kroměříži
Zdroj: Město Kroměříž

Pracovníci společnosti Mitrenga - stavby odstranili původní povrchové vrstvy na lávce, opatřili ji novou hydroizolací i povrchem a také vyměnili zábradlí. Loni byla lávka staticky zajištěna externími lany. Stavbaři zesílili stávající konstrukci lávky vnějšími předpínacími kabely složenými z mimořádně ochráněných předpínacích lan, která ukotvili za původní opěry. Lana se pod lávkou kříží a zajistila ji zespodu.

„Výsledek stojí za to, lávka je jako nová. Věřím, že obyvatelům Kroměříže bude sloužit dalších několik desítek let, jak potvrdili odborníci,“ uvedl starosta Jaroslav Němec (Nezávislí).

Náklady na statické zajištění lávky činily zhruba sedm milionů korun, oprava povrchu, výměna hydroizolace a zábradlí a sanace podhledu nosné konstrukce lávky přišla na téměř devět milionů korun.

„Za necelých šestnáct milionů korun tak máme prakticky novou lávku. Opravy si sice vyžádaly několikaměsíční uzavírku lávky, ale kdybychom dali na naše kritiky, lávku zbourali a stavěli novou, ještě by nestála a město by přišla na několik desítek milionů korun, tedy několikanásobně dráž než oprava,“ doplnil starosta.

Lávka byla od poloviny prosince 2017 zavřená kvůli kontrole, kterou starosta nařídil poté, co se v Praze zřítila lávka postavená podobným způsobem. Diagnostiku lávky dostali na starost odborníci z Ústavu betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty VUT v Brně. Dospěli k tomu, že část nosných lan lávky je poškozena korozí.

Podle závěrů týmu VUT šlo ale lávku opravit, nebyla v havarijním stavu jako například podobná lávka v Nymburce ve Středočeském kraji, která byla zbourána. Město lávku po první etapě oprav otevřelo na konci loňského dubna.

Lávka v Kroměříži byla postavena v roce 1984. Spojuje Erbenovo a Švabinského nábřeží. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce činí 63 metrů.