Vyvlastnění pozemku pro stavbu dálnice D11 bylo legální, rozhodl soud

Krajský soud v Hradci Králové zamítl žalobu Františka Kučery, která chtěla zrušit vyvlastění jeho bývalého pozemku u Jaroměře na Náchodsku. Parcela o velikosti 1161 metrů čtverečních je v místech plánovaného dálničního sjezdu. Verdikt je pravomocný. Kučera, který je místopředsedou Vrchního soudu v Praze a zároveň viceprezidentem Soudcovské unie, podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně.

Kučera se domáhal například toho, aby soud rozhodnutí krajského úřadu o vyvlastnění zrušil a vyvlastňovací správní řízení bylo zastaveno. Upozornil také na údajnou podjatost úředníků, kteří ve věci rozhodovali.

„Žaloba se zamítá, žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení,“ prohlásil předseda senátu Jan Rutsch. Kučera podle informací ČT podá proti čtvrtečnímu verdiktu kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Vyvlastňovat podle něj nemá úřad, ale soud a vlastník má současně s vyvlastněním dostat tržní cenu pozemku.

„Žalobce netvrdil, že by se nepostupovalo podle zákona, namítal, že zákon obecně je v rozporu s mezinárodními smlouvami a ústavou. Navrhl proto, aby soud přerušil probíhající soudní řízení a předložil příslušnou část zákona Ústavnímu soudu k posouzení, jestli je v souladu s ústavním pořádkem ČR,“ řekl mluvčí krajského soudu Jan Kulhánek.

Krajský soud zamítl jako nedůvodnou také žalobní námitku na takzvanou systémovou podjatost. Podle žalobce ovlivnily krajský úřad při rozhodování o vyvlastnění výroky čelných představitelů ministerstva dopravy i hradeckého kraje v médiích o urychlené dostavbě dálnice D11 do Jaroměře, včetně snahy získat pozemek.

Podle Kučery navíc nebyl důvod k vyvlastnění, protože stát později údajně stavbu posunul mimo parcelu. Ani tuto námitku ale soud neuznal. „Podstatné na tom bylo to, že vyvlastnění probíhá na základě územního rozhodnutí, které počítalo, že stavba zasáhne do pozemku žalobce,“ zdůvodnil Kulhánek.

Kučera se soudí i kvůli ceně pozemku

Kučera vede spor se státem i v jiné rovině, a to o cenu pozemku. Tvrdí, že mu dal za pozemek nejnižší možnou z nabízených částek, zhruba 30 tisíc. Krajský soud v Hradci Králové by se tímto případem měl začít zabývat ještě letos.

Dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem patří k nejdéle budovaným silničním stavbách v Česku. Stavba začala v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Ve výstavbě jsou dva úseky z Hradce Králové do Jaroměře. S dovedením dálnice na úroveň Jaroměře se počítalo v květnu roku 2022, podle posledních sdělení zástupců Ředitelství silnic a dálnic by k tomu mohlo dojít dříve, koncem roku 2021.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 4 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 7 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 10 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 12 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 14 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 23 hhodinami
Načítání...