V Opavě přibývá stížností na chybějící autobusové nádraží a způsob, jakým se ve městě otáčí příměstské autobusy. Od loňského června zajišťuje na Opavsku a Vítkovsku autobusovou dopravu společnost ČSAD Vsetín, minulý dopravce ale tomu novému zakázal vjezd na svou točnu autobusů. Řidiči se tak musí otáčet na kruhovém objezdu na okraji města, denně jde až o 250 autobusů.
Autobusy mají v Opavě problémy s otáčením. Řidiči musí najet navíc až šest kilometrů
Minulý provozovatel autobusové dopravy na Opavsku postavil na svém pozemku s točnou zábrany. Autobusy ČSAD Vsetín tam tak najíždět nemohou. Točna se přitom nachází na ideálním místě, je jen několik desítek metrů od nádraží.
Majitel chtěl pozemky společnosti pronajmout, pro ČSAD Vsetín je však cena nepřijatelná. „Výše nájmu, který po nás požadují za pronájem areálu, je natolik mimo tržní realitu, že by to pro nás znamenalo, že bychom měli nejdražší otočení v celé Evropě,“ tvrdí mluvčí společnosti Miroslav Slaný.
Podle náměstka moravskoslezského hejtmana Jakuba Unucky (ODS) je největším problémem Opavy to, že v minulosti zrušila autobusové nádraží s tím, že dopravu bude zajišťovat soukromý dopravce. „Dochází tam k naprosto dramatickým problémům v dopravě,“ doplnil.
Použít točnu trolejbusů? Vyloučeno
Řidičům se teoreticky nabízela i možnost otáčet se na nedaleké točně, která je určena pro trolejbusy opavské MHD. Jenže ani toto místo společnost využívat nemůže. „Většinou tam stojí odstavené trolejbusy,“ uvedl řidič společnosti ČSAD Vsetín Roman Slaný. To potvrdil i primátor Tomáš Navrátil (ANO), podle kterého na točnu nelze umožnit vjezd dalším vozům.
Všechny autobusy společnosti ČSAD Vsetín tak musí jet přes celé město až na kruhový objezd v Opavě-Kylešovicích. Podle redaktorky ČT Pavly Daňkové se tam denně otočí zhruba 250 autobusů, pro řidiče to znamená najet navíc až šest kilometrů.
Pomohlo by nové nádraží
Otáčení autobusů na kruhovém objezdu se nelíbí ani obyvatelům dotčené části Opavy a doufají, že se radnice s dopravcem domluví na jiném řešení. To by uvítala i společnost ČSAD Vsetín, její řidiči totiž kvůli zajížďce najedou každý den dohromady asi 1500 kilometrů navíc.
Společnost tvrdí, že problém by vyřešilo nové autobusové nádraží. „My jsme Opavě nabídli, že kraj zafinancuje autobusové nádraží a postupně ho předá Opavě,“ uvedl Unucka. Podle primátora však může chvíli trvat, než nové zázemí pro dopravce vznikne, s krajem však už údajně jedná.
Opava chce zatím problém s otáčením autobusů vyřešit provizorně. Dohoda s dopravcem by mohla být připravena během několika týdnů.