Na Opavsku by v zimě nemusely vyjet autobusy. Potíže způsobil výběr nového dopravce

Na Opavsku a Vítkovsku v zimě nemusejí vyjet autobusy; nový provozovatel má totiž nedostatek personálu, a lidem tak hrozí, že by od prosince zůstali na půl roku bez veřejné dopravy. Moravskoslezský kraj nyní intenzivně situaci řeší.

Video Opavsko očekává výpadek MHD
video

Opavsko očekává výpadek MHD

„Situace je taková, že kraj sice vybral nového provozovatele autobusové dopravy pro oblasti Opavska a Vítkovska, ten ale nemá jak řidiče, tak autobusy a ani zázemí, aby v těchto oblastech mohl dopravu provozovat,“ sdělil redaktor ČT Pavel Habram.

V regionu v posledních deseti letech jezdila společnost TQM se sídlem v Opavě. Nyní však ve výběrovém řízení vyhrála konkurenční firma ČSAD Vsetín. Kraj s touto společností podepsal smlouvu poměrně nedávno, v červenci letošního roku.

Podle náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Jakuba Unucky (ODS) se ve výběrovém řízení hodnotila technická (například nízkopodlažnost a využití CNG paliva) a cenová kritéria. „V obou dvou kritériích byly nabídka firmy TQM horší, než nabídky vítězné firmy ČSAD VSETÍN. V případě Vítkovska je celkový rozdíl v ceně v řádu desítek miliónů korun, v případě Opavska pak jednotky miliónů korun,“ upřesnil náměstek hejtmana.

Dopravu na Vítkovsku dosud zajišťuje firma TQM
Zdroj: ČT24

Nový dopravce tak může začít v regionu přepravovat cestující podle zjištění ČT až od příštího června. Stávajícímu přepravci přitom končí smlouva už 9. prosince 2018.

Podle starosty Vítkova Pavla Smolky (Sdružení nezávislých kandidátů) by pro region byl výpadek veřejné dopravy značným problémem. Dodal, že si nedovede představit, že by možnost přepravy v lokalitě vypadla na jediný den, natož na půl roku.

MHD denně využijí tisíce osob

Autobusová doprava je pro region důležitá, protože zajišťuje takřka jeho jediné hromadné napojení na Opavu a Ostravu. Denně se s pomocí MHD přepravují tisíce lidí do zaměstnání či do škol.

Jakub Unucka již rozeslal žádosti ostatním autobusovým dopravcům v kraji s žádostí o informaci, kdo by měl zájem tamní přepravu zajišťovat. V krajním případě by podle Pavla Habrama mohl kraj některou z firem vybrat sám, a v regionu tak dočasně potíže s dopravní obslužností vyřešit.