Loď Dallas, která se od padesátých let pod jménem Moskva plavila po Brněnské přehradě, má za sebou nejnáročnější část rekonstrukce. V dubnu se má vrátit na přehradu se svým původním jménem. Poté, co absolvuje všechny potřebné zkoušky, bude moci v létě vyplout s cestujícími.
Z Dallasu bude Moskva. Loď se po rekonstrukci vrátí na Brněnskou přehradu s původním jménem
Loď Dallas se stala v roce 2013 technickou památkou, Brněnskou přehradu ale už brázdit nemohla. Potřebovala rozsáhlé opravy. Podle vedoucího rekonstrukce nebyla na lodi sekce, kde by nebylo potřeba něco opravit nebo vyměnit.
Rekonstrukci loď podstupuje ve firmě Jesko CZ v Hlavečníku na Pardubicku. „Elektromotor původně z tramvaje repasujeme, zůstane původní. Ale řadu bezpečnostních prvků musíme udělat zcela nově, aby loď vyhovovala současným požadavkům,“ říká vedoucí rekonstrukce František Štefunka. Jde hlavně o technologie ukryté pod palubou.
Lidé budou stejně jako kdysi šlapat po podlaze vyrobené z dubových palubek. Nová musí být také okna. „Požadavek byl na bezpečnostní skla. Ale budou znovu spouštěcí. V 80. letech po druhé velké rekonstrukci už je otevírat nešlo,“ připomněl Štefunka. „Nicméně postupujeme v souladu s památkáři a vnější vzhled, který odpovídá době vzniku, je pro ně prioritou,“ dodal konstruktér.
Loď dělníky při odstrojení ničím nepřekvapila, i když po sundání nátěru se objevily v opláštění různé dírky. Také není zcela symetrická a někde jsou různá vyboulení, což podle konstruktéra odpovídá době vzniku. „Práce je v podstatě pořád stejná, ale zajímavá je loď hlavně příběhem. V roce 2011 byla vyřazena z rejstříku a byla připravená k sešrotování. Zachránilo ji jen to, že byla prohlášena památkou,“ dodává František Štefunka.
Jméno Moskva bude lodi víc slušet
Brněnský dopravní podnik díky přírůstku do šestičlenné flotily bude moct uspokojit v létě více cestujících a především zájemců o soukromé jízdy. Navíc bude mít další dopravní prostředek do sbírky retrovozidel. „Zájem o běžné i komerční plavby roste, jen letos máme 209 objednávek,“ řekl generální ředitel podniku Miloš Havránek.
O tom, že se loď vrátí ke svému původnímu jménu, se dlouho spekulovalo. „Myslím, že když se vracíme k historii, jméno Moskva bude lodi slušet. Navíc Dallas se jmenuje jedna ze současných lodí,“ vysvětluje Havránek.
Loděnice v Hlavečníku je v českých poměrech prakticky jediná, která je schopná postavit novou či opravit starou loď. Vyrábí také velké lodě, osobní i nákladní, remorkéry i vany na písek. Na jižní Moravě plují její lodě nejen v Brně, ale i v Lednici či na Baťově kanále.