Roky se tam scházeli opilci a narkomani. Jihoslovanské mauzoleum v Olomouci prošlo kompletní opravou

Původní podobu získalo díky rekonstrukci za bezmála dvanáct milionů korun mauzoleum jugoslávských vojínů v Bezručových sadech v Olomouci. Památka, která se nachází přímo pod historickými hradbami, dlouhá léta chátrala a byla útočištěm pro bezdomovce a narkomany. Město má ještě v plánu opravit kryptu, restaurovat rakve a ošetřit ostatky skoro 1200 vojáků, kteří zemřeli na území Moravy a Slezska za první světové války.

První část rekonstrukce mauzolea v parku v sousedství historického centra Olomouce začala už v roce 2016 a stála téměř pět a půl milionu korun. Dělníci se nejdříve pustili do oprav zídek teras, schodiště, restaurovány byly kovové mříže a sanováno zdivo.

Druhá etapa, která skončila v těchto dnech, zahrnovala opravu vnitřní i vnější kaple. Teď je zdobí dekorativní a figurální výmalba z roku 1935 a zrestaurovány byly také malby Vsevoloda Kolomackého. Právě v těchto místech se scházeli lidé bez domova a vandalové, často tam museli zasahovat strážníci.

Zajistí kamery pořádek?

„Je zde nová elektroinstalace, osvětlení a především zabezpečovací a kamerový systém,“ řekl olomoucký primátor Mirek Žbánek (ANO). Pět instalovaných kamer je napojeno na centrální pult městské policie, která dohlédne, aby opravené mauzoleum opět neponičili vandalové. 

Dokončená druhá etapa opravy stála šest a půl milionu korun, z toho necelé tři miliony pokryla dotace ministerstva obrany. Dalších pět a půl milionu má stát i oprava krypty a restaurování rakví, akce je v návrhu rozpočtu Olomouce na příští rok. Po dokončení opravy krypty budou ostatky vojáků pietně uloženy zpět na původní místo.

Léta se nevědělo, komu mauzoleum patří

Památník kdysi patřil Království Jugoslávie, které zaniklo v dubnu 1945. Jeho nástupnické státy se ale o stavbu nezajímaly. Objekt, který v Bezručových sadech vznikl v roce 1926, byl před rekonstrukcí v havarijním stavu, narušena byla například statika schodiště a vnitřní prostory pokrývalo graffiti.

Radnice se mohla v roce 2016 do opravy zdevastované památky pustit díky tomu, že po dvouletém soudním jednání s nástupnickými státy bývalé Jugoslávie se jejím vlastníkem stalo město. 

Mauzoleum jugoslávských vojínů je stavba ve stylu monumentálního neoklasicismu navržená architektem Hubertem Austem. Postaveno bylo nákladem Československo-jihoslovanské ligy pro uložení ostatků 1188 jugoslávských vojáků, kteří zemřeli v olomouckých vojenských nemocnicích za první světové války. Později byly do mauzolea svezeny ostatky vojáků i z jiných částí země.

Od roku 1958 je Jihoslovanské mauzoleum evidováno jako nemovitá kulturní památka. Po dokončení rekonstrukce bude sloužit ke kulturním a společenským účelům.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 3 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 7 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 10 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 12 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 13 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 23 hhodinami
Načítání...