Vlaky opět projedou celý Posázavský pacifik. Díky penězům z evropských fondů

Na železniční trať mezi Ledečkem a Zručí nad Sázavou se vrací vlaky. Správa železnic již dokončila modernizaci za téměř 710 milionů korun. Oznámila to Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Populární trať známou jako Posázavský pacifik, která v délce téměř sto kilometrů lemuje řeku Sázavu, tak lze projet v plné délce: z Čerčan až do Světlé nad Sázavou. Na opravy lokálních tratí jsou peníze díky prostředkům z evropských fondů.

Video Události
video

Události: Posázavský pacifik po rekonstrukci

„Dokončení opravy této trati s velkým turistickým potenciálem ještě před začátkem letních prázdnin bylo naší prioritou. Součástí opravných prací bylo například i zřízení bezstykové koleje, která zajistí komfortnější a plynulejší jízdu vlaků. Díky sanaci a očištění skal došlo ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Opravovaný úsek začíná hned za železničním přejezdem ve Zruči nad Sázavou, pokračuje přes Kácov a známý most přes řeku v Ratajích nad Sázavou do Ledečka. Na trati stavaři opravili na délce přibližně třicet kilometrů železniční svršek i spodek a na několika místech bylo nutné provést sanaci skalních masivů, které jsou u trati.

Opraveno bylo také celkem 36 přejezdů, stanice v Kácově i nástupiště na šesti stanicích. Na více než osmi kilometrech byly odstraněny takzvané pomalé jízdy, které byly způsobeny technickým stavem trati. Vlaky tak na tomto úseku tedy zrychlí. Ještě dva až tři měsíce se budou dodělávat zastávky, fasády a další detaily.

„Tahle trať je hodně specifická. Vede zaříznutá v hlubokém údolí Sázavy a podle toho i vypadá. Ostré oblouky a rychlosti do šedesáti kilometrů v hodině, teď i po rekonstrukci,“ sdělil redaktor ČT Jan Beránek. „Oficiálně jde jen o opravu, a díky tomu mohou být stanice bez nevzhledných zábradlí a mas betonu.“

Pomohly peníze z Unie

Na více než 115 let staré trati byl předloni kvůli špatnému stavu omezený provoz a v úseku Kácov – Zruč nad Sázavou pak byl zakázán úplně. Hlavním důvodem byly vady na kolejnicích, za hranicí životnosti byla i řada pražců. K omezením na trati přispěly také nestabilní skalní stěny, z nichž se uvolňovaly kameny a ohrožovaly provoz.

Jan Beránek upozornil, že podobně jako slavná lokálka v Posázaví se opravují i desítky dalších železničních tratí. „Máme k dispozici takové zdroje, že si můžeme dovolit opravit i tratě, které nejsou tak stěžejní,“ potvrdil generální ředitel SŽDC Svoboda. Poslední roky čítají investice určené na stavby na železnici desítky miliard korun, z velké části z evropských fondů.