Přípravy železničního podjezdu na místě smrtelné nehody ve Studénce se vlečou. V létě přibude zabezpečení

3 minuty
Události ČT: Přípravy železničního podjezdu na místě smrtelné nehody ve Studénce se vlečou
Zdroj: ČT24

Přestavba nebezpečného křížení silnice a železnice ve Studénce, kde před téměř čtyřmi lety po střetu vlaku a kamionu zemřeli tři lidé a dalších sedmnáct bylo zraněno, se odkládá. Stát viní radnici, ta to vidí opačně. Nepřibyly zatím ani žádné nové zabezpečovací prvky. Ty by měly přejezd zabezpečit letos v létě.

Nedávno se v místě nehody zkoušelo laserové čidlo, které umí zachytit jakoukoliv překážku na trati a zastavit vlak na bezpečnou vzdálenost. A dále i předsazené závory, které se uzavírají okamžitě po spuštění výstražného systému.

Oba bezpečnostní prvky ale nemají potřebná povolení od úřadů, proto nemohou být zatím nikde nainstalovány. Vyřízení potřebných razítek v těchto případech trvá dlouho. V místě je ale už zhruba tři roky plánovaný právě podjezd.

„Ten nevyhovující přejezd zrušíme a nahradíme ho podjezdem nebo, lépe řečeno, podchodem pro lidi a podjezdem jenom pro osobní vozidla,“ uvedl už rok po nehodě, v říjnu roku 2016, tehdejší i současný ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Dosud ale stát připravil jen předběžné vizualizace – detailní plány stavby stále nejsou hotové. Projekt podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) údajně brzdí místní politici. „Zastupitelé města Studénka stále neschválili změnu územního plánu a v tomto případě my neznáme termín zahájení stavby,“ tvrdí mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Nové vedení města ale s tvrzením SŽDC nesouhlasí. Požadovaný dokument se netýká samotného podjezdu. A radnice nerozumí ani tomu, proč nepostupují jednání s vlastníky pozemků. „Od všech třech (majitelů pozemků – pozn. red.) mám informaci, že právě to jednání se SŽDC není nijak plynulé,“ reagoval starosta Studénky Libor Slavík (Studeňáci pro Studénku).

„Bohužel do doby, než budeme mít schválené územně dopravní rozhodnutí, nemůžeme zahájit výkupy jednotlivých pozemků,“ vysvětlil mluvčí SŽDC.

Nové semafory zastaví řidiče už 150 metrů před přejezdem

Zastupitelé Studénky budou územní plán schvalovat v polovině června. „Neradi bychom skončili v tom momentu, že se SŽDC rozhodne budovat objezd a nebude vyřešena objízdná trasa pro kamiony, tak jak to bývá i u jiných dopravních staveb,“ řekl starosta.

I když měl být podjezd podle původních slibů hotový už příští rok, je jasné, že se termín nestihne. Letos v létě se alespoň rozšíří zabezpečení přejezdu. Nový systém bude „odposlouchávat“ originální drážní zabezpečení a před projíždějícím vlakem řidiče nově nainstalované semafory zastaví už 150 metrů od přejezdu. Loni při nehodách na přejezdech v celém Česku zemřelo 33 lidí o rok dříve 34.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 9 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 13 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 16 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 18 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 19 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...