Přestavba nebezpečného křížení silnice a železnice ve Studénce, kde před téměř čtyřmi lety po střetu vlaku a kamionu zemřeli tři lidé a dalších sedmnáct bylo zraněno, se odkládá. Stát viní radnici, ta to vidí opačně. Nepřibyly zatím ani žádné nové zabezpečovací prvky. Ty by měly přejezd zabezpečit letos v létě.
Přípravy železničního podjezdu na místě smrtelné nehody ve Studénce se vlečou. V létě přibude zabezpečení
Nedávno se v místě nehody zkoušelo laserové čidlo, které umí zachytit jakoukoliv překážku na trati a zastavit vlak na bezpečnou vzdálenost. A dále i předsazené závory, které se uzavírají okamžitě po spuštění výstražného systému.
Oba bezpečnostní prvky ale nemají potřebná povolení od úřadů, proto nemohou být zatím nikde nainstalovány. Vyřízení potřebných razítek v těchto případech trvá dlouho. V místě je ale už zhruba tři roky plánovaný právě podjezd.
„Ten nevyhovující přejezd zrušíme a nahradíme ho podjezdem nebo, lépe řečeno, podchodem pro lidi a podjezdem jenom pro osobní vozidla,“ uvedl už rok po nehodě, v říjnu roku 2016, tehdejší i současný ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Dosud ale stát připravil jen předběžné vizualizace – detailní plány stavby stále nejsou hotové. Projekt podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) údajně brzdí místní politici. „Zastupitelé města Studénka stále neschválili změnu územního plánu a v tomto případě my neznáme termín zahájení stavby,“ tvrdí mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Nové vedení města ale s tvrzením SŽDC nesouhlasí. Požadovaný dokument se netýká samotného podjezdu. A radnice nerozumí ani tomu, proč nepostupují jednání s vlastníky pozemků. „Od všech třech (majitelů pozemků – pozn. red.) mám informaci, že právě to jednání se SŽDC není nijak plynulé,“ reagoval starosta Studénky Libor Slavík (Studeňáci pro Studénku).
„Bohužel do doby, než budeme mít schválené územně dopravní rozhodnutí, nemůžeme zahájit výkupy jednotlivých pozemků,“ vysvětlil mluvčí SŽDC.
Nové semafory zastaví řidiče už 150 metrů před přejezdem
Zastupitelé Studénky budou územní plán schvalovat v polovině června. „Neradi bychom skončili v tom momentu, že se SŽDC rozhodne budovat objezd a nebude vyřešena objízdná trasa pro kamiony, tak jak to bývá i u jiných dopravních staveb,“ řekl starosta.
I když měl být podjezd podle původních slibů hotový už příští rok, je jasné, že se termín nestihne. Letos v létě se alespoň rozšíří zabezpečení přejezdu. Nový systém bude „odposlouchávat“ originální drážní zabezpečení a před projíždějícím vlakem řidiče nově nainstalované semafory zastaví už 150 metrů od přejezdu. Loni při nehodách na přejezdech v celém Česku zemřelo 33 lidí o rok dříve 34.