Lítačka rozšiřuje svoje funkce. Řidiči elektromobilů ji budou moci využívat při nabíjení vozů

Pražská Lítačka bude mít další funkci. V budoucnu ji budou moci řidiči elektromobilů využívat při nabíjení svých vozů u veřejných nabíjecích stanic. V současnosti karta slouží hlavně jako předplacená jízdenka, ale například i při půjčování knih v městské knihovně nebo se pomocí ní dá platit u pokladen vybraných pražských památek.

Lítačka
Zdroj: ČTK Autor: Michal Krumphanzl

„Praha má dlouhodobý záměr snižovat v rámci města emise. Cílem je pro snížení využívat i podíl elektromobilů na trhu. My jsme došli společně se společností PRE k tomu, že by bylo vhodné zahrnout karty Lítačka a nabídnout uživatelům elektromobilů možnost se touto kartou identifikovat na elektronabíjecích stanicích a nepotřebovat další nosič, čip či cokoli jiného,“ vysvětlil motivaci pro zavedení nové funkce generální ředitel společnosti Operator ICT Michal Fišer.

Pro aktivaci funkce se musí zájemci registrovat u veřejné nabíjecí stanice na tzv. PREpointu.

Virtuální lítačka umožní nákup jízdenek prostřednictvím mobilní aplikace

Fišer podotknul, že společnost Operator ICT nadále pracuje i na dalším rozšiřování funkcí Lítačky. „Jdeme směrem digitalizace, takže už v průběhu léta se budeme snažit nabídnout tzv. virtuální lítačku,“ uvedl.

Tato nová mobilní aplikace by měla být spuštěna v srpnu. V první fázi umožní cestujícím nakoupit jednorázové jízdenky a vyhledat dopravní spojení včetně zpoždění a výluk. Cestující si budou moci v aplikaci zakoupit libovolný počet jízdenek a aktivovat je až při nástupu do vozu. Rovněž budou moci jízdenky přeposílat třetím osobám. 

Kromě funkcí týkajících se samotné veřejné dopravy bude aplikace obsahovat přehled záchytných P+R parkovišť a mapu zastávek podle aktuální polohy uživatele.

Lítačka slouží návštěvníkům knihovny. Rozšiřuje se i do škol 

Zelenou kartu její majitelé v současnosti využívají zejména jako jízdní doklad pro cestování po hlavním městě, využívá ji přes 600 tisíc osob. Slouží ale také při půjčování knih v městské knihovně, kde ji používá čtvrtina čtenářů. Použitím karty u pokladen vybraných pražských památek a dalších turistických cílů je zase možné uplatnit slevu na vstupném.

V prosinci minulého roku byl na škole v Praze 13 také zahájen pilotní projekt Lítačka do škol. Karta žákům slouží pro vstup do budovy školy, jako přístup k tiskárnám nebo na oběd. Na kartu je možné také nahrát kapesné. Město připravuje zapojení dalších škol.

Vydávání Lítačky, která nahradila Opencard, bylo spuštěno před dvěma lety. Pořizovací náklady na systému Lítačky byly 8,2 milionu korun, což je pět procent proti ceně za Opencard. Průměrné měsíční náklady na provoz jsou 3,7 milionu korun. Lítačku spravuje městská firma Operátor ICT, Praha tak má celý systém pod svou kontrolou. Neměly by se tak opakovat problémy s vydáváním karet a licencemi, které se v minulosti řešily u Opencard.