Provizorium skončí. Pražská rada odklepla standardní provoz Lítačky

Lítačka, nová pražská karta fungující jako tramvajenka i průkazka do městské knihovny, ukončí své provizorní fungování a vstoupí do standardního provozu. Souhlasila s tím rada hlavního města. Kdy přesně k přechodu dojde, zatím není jasné, komplikace pro cestující by to ale znamenat nemělo.

V rámci pilotního provozu městská firma Operátor ICT rozšiřovala mimo jiné místa, kde je kartu možné objednat, nebo zavedla objednání Lítačky přes internet. Potíže měla Lítačka při provozu dvakrát, kdy asi na 20 minut vypadl systém, a to letos v dubnu a červenci, žádné větší komplikace se ale podle dokumentu schváleného radou neobjevily.

Město nyní musí uzavřít s Operátorem ICT novou smlouvu a po představenstvu společnosti žádá, aby její návrh předložilo do 25. října. Pak bude muset Praha smlouvu schválit a obě strany ji podepsat.

Přechod na Lítačku čeká do března 700 tisíc pasažérů

Karty Lítačka město vydává od března a postupně nahrazují sporný, desetiletý projekt karet Opencard. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) na začátku září oznámila, že město za pořízení nového projektu zaplatilo 8,2 milionu Kč, měsíční náklady na provoz vycházejí na 4,4 milionu. Podle opozice je k nákladům třeba ještě připočítat provoz Operátora ICT, který prý jen loni vyšel na 81 milionů.

Za půl roku pilotního provozu si Lítačku vyzvedlo 193 000 cestujících a jejich počet chtě nechtě poroste; Opencard, která stála 1,75 miliardy korun, vlastnilo asi 1,2 milionu lidí a v období od poloviny letošního roku do nadcházejícího března vyprší platnost 700 000 červených karet, které tak bude potřeba vyměnit. 

Piráti kritizují Krnáčovou: S Opencard nic neděláte

Spory, které pražský projekt z časů primátora Pavla Béma vyvolal, ale ani se zavedením Lítačky nekončí. Bývalí primátoři Tomáš Hudeček a Bohuslav Svoboda v září dostali nepravomocné podmíněné tresty, protože před čtyřmi lety nevýhodně prodloužili smlouvu s hlavním dodavatelem Opencard, firmou Haguess.

Opoziční zastupitelé za Pirátskou stranu pak aktuálně kritizují primátorku Krnáčovou, že město pod jejím vedením v posledním roce neudělalo nic pro to, aby vymáhalo škodu po politicích, kteří byli před deseti lety za vznik projektu zodpovědní.

„Paní primátorka slíbila, že vytvoří tým Minulost, který bude vyšetřovat kauzy z období vlády Pavla Béma. Za druhé uvedla, že když bude možnost, učiní maximum, aby město uplatňovalo škodu. Žádná posouzení odpovědnosti Pavla Béma ale nikdy udělána nebyla,“ řekl zastupitel Jakub Michálek a upozornil, že městu uplyne 5. prosince lhůta, do kdy může škodu vymáhat, protože poté bude kauza promlčena.

Reportáž: Piráti varují Krnáčovou před promlčením chyb Opencard (zdroj: ČT24)

Krnáčová: Počkejte si na jednání rady

Adriana Krnáčová se proti prohlášení Pirátů ohradila v textové zprávě: „Praha má právníky a chystáme podrobnější materiál k problematice Opencard. Ten bude předložen členům Rady hl. m. na jednom z nejbližších jednání.“

Mezi těmi, po kterých by město škodu mělo podle Pirátů vymáhat, jsou bývalý primátor Pavel Bém (ODS) a jeho tehdejší náměstek Petr Hulinský (ČSSD). Bém byl prý zodpovědný za Opencard proto, že právě on projekt orgánům města předložil. Hulinský proto, že na jednání zastupitelů uvedl, že karta bude výdělečná.

Někdejší primátor Bém ale pirátské výhrady nechce komentovat – a vinu za ekonomický neúspěch Opencard odmítá: „Skutečně jsem byl přesvědčen, že pokud projekt bude řízen zodpovědně a systematicky a pokud se bude rozvíjet k těm funkcím, které má nabízet, tak ve finále efektivní a ekonomicky profitní pro hlavní město Prahu skutečně bude.“