Atypická Osoblažská úzkokolejka se už nebude muset stydět. Opuštěné nádražní budovy se opraví

Čtyři obce ležící podél trati Osoblažské úzkokolejky na Bruntálsku připravují rekonstrukci nádražních budov za 27 milionů korun. Odkoupí je od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) přibližně za 1,65 milionu korun. První z budov, nádraží ve Slezských Rudolticích, by mělo být opraveno ještě letos.

Historický vlak u obce Třemešná na Osoblažsku
Zdroj: ČTK Autor: Dan Krzywoň

Potvrdil to starosta Osoblahy Antonín Rous (Nový impuls 2014), který je členem správní rady společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha. Ta obce sdružuje.

Video Opravy nádražních budov
video

Opravy nádražních budov

Zástupci SŽDC v květnu při zahájení turistické sezony v místě symbolicky předali klíče od budov starostům. Většinou jsou nevyužívané a opuštěné. Kromě Osoblahy a Slezských Rudoltic jsou ve společnosti ještě obce Liptaň a Bohušov. „Samotná dráha včetně zbylých pozemků zůstává nadále v majetku a údržbě SŽDC,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Jedná se o pět zděných budov a dvě dřevěné zastávky. „Budou tam infocentra a další náležitosti, které podpoří cestovní ruch v oblasti. Budou tam půjčovny kol nebo elektrokol, aby si lidé, když přijedou, mohli třeba půjčit bicykl, dojet do Krnova a tam ho vrátit,“ řekl Rous.

„V současné době jsme těsně před podpisem smluv o odprodeji nádražních budov, další fáze bude rekonstrukce. Už máme architektonické studie na všechny nádražní budovy.“

Antonín Rous (Nový impuls 2014)

starosta Osoblahy

Osoblažská úzkokolejka vede z Třemešné do Osoblahy. Dráha má atypický rozchod 760 milimetrů a pravidelná osobní doprava na ní je od roku 1898. Je zajímavá i svou klikatostí - na 20 kilometrech je celkem 102 oblouků a je na ni i nejmenší oblouk v síti SŽDC, který má poloměr pouhých 75 metrů. Na trať v letošní sezoně už poprvé vyjel i zdejší unikátní parní vlak. 

Obec věří v rozvoj turistiky

Budovy chtějí obce rekonstruovat částečně z vlastních zdrojů, ale doufají, že prostředky získají i z česko-polského projektu, který se chystají podat. Podle osoblažského starosty mají přislíbenou také případnou pomoc od Moravskoslezského kraje, který už poskytne společnosti sedm milionů korun na koupi budov a opravu první z nich.

V regionu Osoblahy je vysoká nezaměstnanost a právě rozvoj turistiky by mohl počet lidí bez práce snížit.

 

„Máme předběžný příslib, že můžeme začít s rekonstrukcí ještě před podpisem. V září bude oslava 120 let úzkorozchodné dráhy a do té doby by budova v Rudolticích měla být opravena,“ řekl Rous. V příštím roce by se podle něj měla stihnout ještě minimálně rekonstrukce nádraží v Osoblaze, všechny nemovitosti by mohly být opraveny během čtyř let.

„Uzavírá se již kupní smlouva,“ uvedl ředitel Oblastního ředitelství SŽDC v Ostravě Jiří Macho s tím, že v červenci nebo srpnu by mohly mít nádražní budovy už nového vlastníka.