Silničáři uzavřou most na silnici I/52 u Pasohlávek, který je součástí frekventované silnice z Brna do Vídně. Výsledky zátěžové zkoušky ukázaly, že je stavba v havarijním stavu. Přes novomlýnskou nádrž neprojedou už za pár dní kamiony s hmotností nad 13 tun, příští rok se pak uzavře pro veškerou dopravu.
Kamiony neprojedou přes novomlýnskou nádrž. Most je v havarijním stavu, v létě se čeká kolaps dopravy
Po silnici, která vede k hranicím s Rakouskem, denně projede zhruba dvanáct tisíc aut. Most mezi Mušovskou a Věstonickou nádrží je už čtyřicet let starý, a Ředitelství silnic a dálnic proto dlouhodobě připravuje jeho opravu.
Po výsledcích zátěžových testů, které most zařadily do šesté kategorie na sedmistupňové škále, se na něm silničáři rozhodli omezit dopravu. Na začátku příštího roku se stavba začne demolovat a stavět most nový.
„Celkově do konstrukce zatéká, což může vést k odtržení kotev. Most je čtyřpolový, jeho délka je 120 metrů, předpokládané náklady na demolici a novou stavbu jsou řádově sto milionů korun,“ řekl ředitel závodu ŘSD Brno David Fiala.
Nyní bude ŘSD jednat se zástupci kraje o možných objízdných trasách. „V úvahu připadá Břeclav nebo Znojmo, ale ani na jednom místě není situace kvůli plánovanému nebo budovanému obchvatu ideální,“ vysvětlil Fiala s tím, že území kolem s ohledem na stav komunikací mnoho variant nenabízí.
Uzavření mostu bude každopádně představovat obrovské komplikace v dopravě, protože zejména v letních měsících tudy jezdí lidé na dovolené ve směru do Rakouska, Slovinska a Chorvatska.
Opravy mostů na jihu Moravy už začaly
Ze všech krajů je v tom jihomoravském nejvíce mostů v havarijním stavu, celkem 29. Jejich oprava ale záleží především na financích od kraje a státu. Správa silnic by je chtěla opravit do čtyř let.
Na mnoha místech už rekonstrukce začala. Například havarijní most v Černé Hoře dělníci zdemolovali a během příštích dnů má začít růst nový. „Teď jsme připraveni zahájit zakládání klíčových bodů budoucí stavby,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
V příštích měsících si tak Černá Hora neoddychne od tisíců automobilů každý den, které teď nemají jinou možnost, než projíždět přímo středem městysu. „Doufám, že bude splněný slib, že se do konce roku bude jezdit po novém mostě,“ přeje si starosta Ondřej Měšťan (nez.).
Ředitelství silnic a dálnic zároveň pracuje také na dalších místech jihu Moravy. Mezi ty nejvýznamnější patří hned trojice oprav v Brně a jeho okolí.
Jihomoravská správa silnic plánuje letos rekonstrukci až čtyřiceti mostů po celém kraji za více než 1,5 miliardy korun. Například už v únoru začala v Černovické ulici v Brně. „Co se stavu mostů týče, tak jsme na tom nejhůř v republice,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic JMK Zdeněk Komůrka.