Ředitelství silnic a dálnic znovu uzavřelo most u Černé Hory na Blanensku na silnici I/43. Stavba, která je od loňska v havarijním stavu, ani po dočasném podepření neunese další zátěž. Od září se po ní jezdilo v jednom směru, teď budou muset veškerá auta znovu jezdit přes Černou Horu. Zavřený most silničáři zbourají a postaví nový.
Most u Černé Hory na Blanensku je definitivně zavřený. Hrozilo jeho zřícení
Loni zažívala Černá Hora po uzavření mostu na jejím okraji dopravní peklo. Na chvíli se místním ulevilo, když ho silničáři alespoň v jednom směru otevřeli. Teď ale zjistili, že ani podepřený most zátěž neunese a hrozí jeho zřícení. Znovu ho proto museli uzavřít.
Ředitelství silnic a dálnic teď dokončuje výběrové řízení na firmu, která most zbourá a postaví nový. „Obálky s nabídkami firem budeme otevírat 23. února, v březnu očekáváme stavební povolení od krajského úřadu a v březnu by se také mělo začít bourat a bezprostředně stavět. Pořád předpokládáme, že se stavba stihne tak, aby na most mohla auta vjet ještě letos,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Černou Horu tak čeká kritický rok, protože na průtahu městem, který není na těžkou kamionovou dopravu stavěný, projede denně kolem patnácti tisíc aut. Most se měl původně pouze opravovat, jenže loni v létě se zjistilo, že je v tak špatném stavu, že je potřeba jej zbourat a postavit nový. Od září až doteď jezdila alespoň auta ve směru na Svitavy po mostě omezenou rychlostí.
Městys společně s krajem a ŘSD usilovali o objížďku pro nákladní auta nad dvanáct tun, která měla jezdit od Svitav směrem na Mohelnici a dále po dálnici směrem na Olomouc a Brno. Ministerstvo dopravy však tuto objížďku zamítlo, a tranzitní doprava tak musí naplno jezdit přes městys.
V podobné situaci jsou dlouhodobě také obce Lipůvka, Milonice a Lažany jižně od Černé Hory. Už desetiletí čekají na stavbu dálnice nebo kapacitní silnice z Brna na sever, která tranzitní dopravu vyvede z obydlených míst.