Silničáři na Blanensku znovu otevřeli most na silnici 1/43. Při dvouměsíční uzavírce ho specializovaná firma podepřela a svázala, takže unese jednosměrný provoz, přestože je v havarijním stavu. Obcí projíždělo denně na sedmnáct tisíc aut včetně těžkých kamionů. Po mostě projedou auta ve směru od Brna na Svitavy. Polovina tranzitní dopravy tak ubude.
Úleva pro obyvatele Černé Hory. Silničáři zprůjezdnili opravovaný most
Celé léto zažívali obyvatelé Černé Hory dopravní peklo. Teď se jim z poloviny uleví. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo opravovaný most na obchvatu obce. „Projedou po něm auta ve směru od Brna na Svitavy,“ upřesnila mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková.
Most byl zavřený od 20. července, protože při jeho opravě se zjistilo, že je v havarijním stavu. Teď ho silničáři podepřeli tak, že po něm mohou několik měsíců auta jezdit. Konstrukci mostu budou silničáři nepřetržitě monitorovat. V zimě se počítá s jeho demolicí a na jaře se má začít stavět nový.
Nový most by měl stát na konci roku 2018
Už od zavření mostu se pracuje na výběrovém řízení na stavbu nového mostu. „Se stavbou chceme začít na jaře příštího roku, aby auta mohla jezdit po novém už na konci roku 2018, stát by měl zhruba 70 milionů korun,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Součástí výběrového řízení je i stanovení dopravního režimu. Stále se tedy řeší objížďka pro kamiony nad 12 tun, které by tak nejezdily před okny domů lidí v Černé Hoře. V úvahu přichází odklon ze Svitav do Brna po silnici I/35 na Mohelnici a dále po dálnici D35 k Olomouci a do Brna po dálnicích D46 a D1. Tato objížďka spojující Svitavy s Brnem je o víc než 70 kilometrů delší než současná trasa po silnici I/43.
Silničáři opraví i průtah obcí
Městysem projíždělo zhruba 17 000 aut denně včetně stovek kamionů. Kvůli tomu je v obci rychlost omezená na 30 kilometrů v hodině a vznikly nové přechody pro chodce, v některých místech je zakázané odbočování. Doprava směrem do Brna v obci zůstane. „Ještě do zimy opravíme za šest milionů průtah Černou Horou, protože silnice není na takovou zátěž stavěná,“ vysvětlil Jan Rýdl.
Podobně jako Černá Hora jsou na tom dlouhodobě Lipůvka, Milonice, Závist a Lažany, jimiž silnice prochází. Obce už desítky let marně čekají na stavbu dálnice D43.