Bez výraznějších problémů se během prvního pracovního dne obešla uzavírka ulice Dornych v Brně, která slouží pro příjezd aut do města od jihu. Obvykle hustá doprava v ranní špičce příliš nevybočila z normálu. Ještě v neděli v noci Dornychem projela poslední tramvaj, trať se během třicetiměsíční rekonstrukce přesune do ulice Plotní. Projekt si vyžádá investici 1,2 miliardy korun.
Poslední tramvaj projela ulicí Dornych. Uzavírka kvůli přeložce trati se zatím obešla bez komplikací
Situace v dopravě nebyla příliš komplikovaná i proto, že pro příjezd od jihu slouží zatím více ulice Plotní, která je v první fázi projektu volně průjezdná. Až se zde budou pokládat koleje, má už být z Dornychu čtyřproudá autostráda a z Plotní klidná ulice s tramvajovou dopravou. Ta po více než 40 letech od jeho zprovoznění obslouží autobusové nádraží Zvonařka.
Podle mluvčího policie Bohumila Maláška se většina řidičů na uzavírku připravila. Na dva a půl roku trvající změny v městské hromadné dopravě pak upozorňovali informátoři dopravního podniku. „Na místě je 31 informátorů, nicméně lidé mají informace a přestupují v uzlu Úzká. Autobusy měly zpoždění nejvýše do tří minut,“ řekla mluvčí dopravního podniku Barbora Doležalová.
Poslední tramvaj po 117 letech
Uzavírce předcházelo poslední slavnostní projetí tramvaje ulicí Dornych před jedenáctou hodinou večerní. Řídil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek a svezl v ní zhruba 200 nadšenců. „Je to nový začátek stavby, která bude trvat třicet měsíců, a já doufám, že to rychle uteče,“ pronesl nostalgicky Havránek.
Po Dornychu se jezdilo tramvají již od roku 1901 a zdejší trať patřila k prvním tratím elektrické tramvaje ve městě, která se jeho ulicemi rozjela poprvé v roce 1900. Od křižovatky s Křenovou byla v počátcích pouze jednokolejná a končila zhruba v místě mezi dnešními zastávkami Svatopetrská a Konopná.
Teď končí linka 12 ve smyčce Zvonařka, náhradní dopravu zajišťují autobusy z Úzké a jezdí stejně jako veškerá osobní a nákladní doprava po Plotní. Projekt má po dokončení zlepšit průjezdnost lokality i celý směr vedoucí na dálnici D2 do Bratislavy.
Opravují se i další ulice v Brně
Se začátkem stavební sezony se opět zkomplikují cesty řidičů po Brně i na jiných místech. Již od poloviny září je uzavřená Valchařská ulice, opravují se tam sítě a tramvajová trať až za Maloměřický most.
Stavbaři taky ještě dokončují rekonstrukci ulice Francouzská, se kterou začali už v roce 2016. V centru je pak až do podzimu omezený průjezd Kolištěm kvůli opravě vodovodu a plynovodu.
V dubnu či květnu má začít dlouhodobá uzavírka Údolní od křižovatky s Úvozem na Kraví horu, zhruba v polovině roku se začne stavět velký městský okruh v úseku Žabovřeská. Až na říjen je nyní odsunuta oprava Zábrdovické ulice včetně mostu přes Svitavu.