V Brně začala přeložka tramvajové trati z ulice Dornych na ulici Plotní za 1,2 miliardy korun. Zhotovitelská firma si převzala staveniště. V pondělí se uzavře Dornych a místem přestanou jezdit tramvaje i auta s výjimkou firem, které tu sídlí. Pro cestující MHD bude fungovat náhradní autobusová doprava a pro auta objížďky. Práce potrvají dva a půl roku.
Začalo miliardové stěhování tramvají z Dornychu do Plotní. Bude náhradní doprava i objížďky
Město začíná se stavbou jednoho ze svých největších projektů. Úvodní, asi roční práce se uskuteční na Dornychu v úseku od Zvonařky po Svatopetrskou. Ulici čeká hloubková rekonstrukce, v místě vznikne páteřní kanalizace. Povrch se pak dočká čtyř pruhů, kvůli kterým už v minulosti padlo i několik domů a stavba ukousne i z částí chodníků.
Město slibuje, že zákazníkům i těm, kdo v ulici bydlí, příjezd umožní. „Uzavírka je strašně dlouhá, takže ukáže čas, co to s námi udělá. Ale vím ze zkušenosti od známých podnikatelů, kteří zažili tu samou situaci, že někteří dokonce museli skončit,“ řekl Igor Králík, majitel Geno Pneu Autoservisu na Dornychu.
Druhou fází přestavby pak bude rekonstrukce smyčky na křižovatce u Zvonařky, kde se zbourá ještě jeden dům. V závěrečné fázi jednoho ze strategických projektů města se přesunou práce na Plotní, kde se vybudují tramvajové koleje.
„Je to nesmírně důležité z hlediska obslužnosti celého území. Dlouhé roky se diskutovalo o tom, že u Zvonařky není tramvajová trať,“ uvedl brněnský primátor Petr Vokřál (ANO) s tím, že projekt do budoucna souvisí i s novou polohou nádraží.
Od nedělní noci Dornychem nepojedou tramvaje směřující na konečnou do Komárova. Cestující musí přestoupit už na zastávce Úzká na náhradní autobusový spoj. Linky MHD i veškeré automobily pak budou jezdit v obou směrech po Plotní. Další objízdné trasy povedou přes Heršpickou, Masnou a Černovickou.
O projektu se začalo mluvit před 15 lety
Projekt Tramvaj Plotní je zařazený mezi strategické akce Brna. Město ho plánovalo dlouho a několikrát jej odložilo. Zdržení způsobily problémy s výkupem potřebných pozemků i výběrem stavební firmy.
Projekt na přestavbu výpadovky na Bratislavu by měl po rekonstrukci ulevit především řidičům. Plotní ulice je jednou z nejvytíženějších v okolí autobusového nádraží Zvonařka. V budoucnu po ní bude jezdit jen městská hromadná doprava. Po mnoha letech vznikne právě i zastávka u autobusového nádraží Zvonařka, která tam chybí.