Do tendru na linky do Amsterdamu a Helsinek, který úřad Moravskoslezského kraje na jaře vyhlásil, se nepřihlásila žádná letecká společnost. O spuštění pravidelných spojů se přitom zasazovali i někteří významní regionální investoři.
„V zadávacím řízení nebyla podána žádná nabídka. Mrzí nás to, ale linky do Helsinek a Amsterdamu nebudou létat v plánovaném termínu,“ potvrdila mluvčí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Petra Špornová.

Mošnov chce nové linky
Podle tiskového mluvčího Českých aerolinií Daniela Šabíka by provoz na takových linkách nebyl pro firmu „ekonomicky smysluplný“. A to ani na základě vyhlášených dotací, které měly činit až 600 milionů korun.
O zřízení přímé linky do Helsinek usilovala například finská společnost Tieto, která v Ostravě zaměstnává zhruba dva tisíce lidí. „Pokud by linka zřízena byla, pomůže nám to v byznysu, což by mělo pozitivní dopad i pro celý region,“ sdělil Petr Lukasík, generální ředitel společnosti Tieto Czech.
Podle původních plánů měly přímé linky do Amsterdamu z letiště Leoše Janáčka létat 5x týdně a do Helsinek 3x týdně.
Zástupci Moravskoslezského kraje nyní situaci vyhodnocují – zadávací řízení ještě nebylo zrušeno. Úředníci budou situaci konzultovat s Evropskou komisí. V případě zájmu leteckých společností by její představitelé chtěli přímé linky do hlavních měst Finska a Nizozemska spustit už na jaře příštího roku.
Hejtman: Region takové spojení potřebuje
Podle hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslava Nováka (ČSSD) region takové letecké spojení do Finska a Nizozemska potřebuje. „Jejich hospodářství je orientováno přesně na ta odvětví, která jsou stěžejní pro další ekonomický rozvoj Moravskoslezského kraje. Jde především o IT technologie a služby, logistiku a lehké strojírenství. Amsterdam je navíc mimořádně významným mezinárodním dopravním uzlem, prostřednictvím kterého by došlo k výraznému zlepšení dopravní dostupnosti regionu,“ uvedl Novák již dříve.
V kraji má své dceřiné společnosti řada investorů sídlících právě ve Finsku a Nizozemsku. „Samozřejmě potřebují k rozvoji svého podnikání dobré letecké spojení nejen se svou ‚matkou‘, ale i s dalšími evropskými a světovými metropolemi,“ řekl Novák. Podle něj i cestující, kteří využívají mošnovské letiště, v dotazníkovém šetření požadují spojení do Amsterdamu a Helsinek.