V Praze začne jezdit tramvaj z Barrandova do Holyně. Jako první novým úsekem projel historický vůz

6 minut
V Praze se otevírá kilometr nové tramvajové trati
Zdroj: ČT24

V sobotu začnou v Praze jezdit pravidelné tramvajové spoje na prodloužené trati ze stanice Sídliště Barrandov do Holyně. První tramvaj vyjela na trať už v pátek, ovšem pouze historický vůz v rámci vyhlídkových jízd. Náklady na stavbu nové tramvajové tratě byly asi 260 milionů korun, z toho dvě stě milionů získal Dopravní podnik Praha (DPP) z evropských fondů. Podnik navíc plánuje příští rok na jaře zahájit stavbu dalšího prodloužení z Holyně do Slivence.

Na novém asi kilometrovém úseku se nachází zastávky Náměstí Olgy Scheinpflugové a Holyně a běžně zde bude jezdit tramvajová linka číslo pět. Do 11. dubna ji nicméně kvůli výluce na Andělu nahradí linka 4. Nová trať má zajistit dopravní obslužnost zejména pro bytovou výstavbu, kterou na okolních pozemcích plánuje společnost Finep. Ta tam chce v dalších 15 letech postavit až tři tisíce bytů.

V zastávce Holyně nyní končí koleje provizorně úvratí, takže na trati budou zatím jezdit jen obousměrné tramvaje KT8. Po dokončení celé trasy do Slivence bude trať končit standardní smyčkou. „Jedná se o situaci jako například na železnici nebo v metru, kdy tramvaj přijede na konečnou, řidič si přestěhuje své věci, jde na druhou stranu a odjíždí zpátky,“ přiblížil technický ředitel DPP Jan Šurovský. 

Tramvaj KT8 v Praze
Zdroj: Gregor Macák Martin/ČTK

DPP začal koleje stavět loni v červnu, příprava však trvala zejména kvůli nutnosti vyřešit pozemky pro stavbu dlouhou dobu. „První zmínky o výstavbě tramvajové trati jsou někdy z konce 80. let, ale bohužel to je realita České republiky, příprava trvá mnohem déle než samotná realizace,“ poznamenal ředitel DPP Petr Witowski.

Na trať do Slivence už má DPP stavební povolení

Nyní podnik vypíše tendr na firmu, která postaví druhou část trati do Slivence. Podle Witowského už má DPP stavební povolení a počítá s tím, že stavba začne příští rok na jaře. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě) uvedl, že město loni z dalších tramvajových tratí dokončilo smyčku na Zahradním Městě a prodloužení kolejí z Pražského povstání na Pankrác. „Letos jsme zahájili stavbu smyčky Depo Hostivař a tramvajové trati Modřany–Libuš,“ připomněl.

Náměstek doplnil, že nejpozději v létě by měl DPP zahájit stavbu trati na Dědinu a také budování mostu mezi Dvorci a Zlíchovem, který bude určen právě pro tramvaje, pěší a cyklisty. „Není to jenom o tramvajích, my jsme v lednu začali stavět první trolejbusovou trať Palmovka–Letňany–Myškovice, kterou bychom chtěli letos v říjnu také zprovoznit,“ předeslal Witowski.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 17 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...