V sobotu začnou v Praze jezdit pravidelné tramvajové spoje na prodloužené trati ze stanice Sídliště Barrandov do Holyně. První tramvaj vyjela na trať už v pátek, ovšem pouze historický vůz v rámci vyhlídkových jízd. Náklady na stavbu nové tramvajové tratě byly asi 260 milionů korun, z toho dvě stě milionů získal Dopravní podnik Praha (DPP) z evropských fondů. Podnik navíc plánuje příští rok na jaře zahájit stavbu dalšího prodloužení z Holyně do Slivence.
V Praze začne jezdit tramvaj z Barrandova do Holyně. Jako první novým úsekem projel historický vůz
Na novém asi kilometrovém úseku se nachází zastávky Náměstí Olgy Scheinpflugové a Holyně a běžně zde bude jezdit tramvajová linka číslo pět. Do 11. dubna ji nicméně kvůli výluce na Andělu nahradí linka 4. Nová trať má zajistit dopravní obslužnost zejména pro bytovou výstavbu, kterou na okolních pozemcích plánuje společnost Finep. Ta tam chce v dalších 15 letech postavit až tři tisíce bytů.
V zastávce Holyně nyní končí koleje provizorně úvratí, takže na trati budou zatím jezdit jen obousměrné tramvaje KT8. Po dokončení celé trasy do Slivence bude trať končit standardní smyčkou. „Jedná se o situaci jako například na železnici nebo v metru, kdy tramvaj přijede na konečnou, řidič si přestěhuje své věci, jde na druhou stranu a odjíždí zpátky,“ přiblížil technický ředitel DPP Jan Šurovský.
DPP začal koleje stavět loni v červnu, příprava však trvala zejména kvůli nutnosti vyřešit pozemky pro stavbu dlouhou dobu. „První zmínky o výstavbě tramvajové trati jsou někdy z konce 80. let, ale bohužel to je realita České republiky, příprava trvá mnohem déle než samotná realizace,“ poznamenal ředitel DPP Petr Witowski.
Na trať do Slivence už má DPP stavební povolení
Nyní podnik vypíše tendr na firmu, která postaví druhou část trati do Slivence. Podle Witowského už má DPP stavební povolení a počítá s tím, že stavba začne příští rok na jaře. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě) uvedl, že město loni z dalších tramvajových tratí dokončilo smyčku na Zahradním Městě a prodloužení kolejí z Pražského povstání na Pankrác. „Letos jsme zahájili stavbu smyčky Depo Hostivař a tramvajové trati Modřany–Libuš,“ připomněl.
Náměstek doplnil, že nejpozději v létě by měl DPP zahájit stavbu trati na Dědinu a také budování mostu mezi Dvorci a Zlíchovem, který bude určen právě pro tramvaje, pěší a cyklisty. „Není to jenom o tramvajích, my jsme v lednu začali stavět první trolejbusovou trať Palmovka–Letňany–Myškovice, kterou bychom chtěli letos v říjnu také zprovoznit,“ předeslal Witowski.