Záměr vybudovat tramvajovou trať do Fakultní nemocnice Olomouc oznámil lídr TOP 09 a primátorův náměstek Aleš Jakubec. Tramvaje nyní zastavují v Brněnské ulici. Pacienti kvůli tomu musí ujít několik set metrů a zdolat prudký kopec, aby se dostali na některou z klinik.
Fakultní nemocnice by mohla mít lepší spojení díky tramvaji. Vedení Olomouce ji už řeší
„Nedávno jsem na radě města podal materiál na vedení tramvaje buďto po ulici I. P. Pavlova, anebo od křížení Wolkerovy a Polské. A byl přijat,“ uvedl Jakubec na Facebooku.
„Dopravu v areálu fakultní nemocnice teď zajišťují autobusy, které ale nejezdí z centra města,“ popsal redaktor České televize Marek Vrlák s tím, že pokud by tramvaje jezdily podle návrhu Aleše Jakubce, podařilo by se dopravně obsloužit také sídliště na Nové ulici.
- O více než pět procent by měla v roce 2030 poklesnout individuální automobilová doprava v Olomouci. Růst by měla takzvaná udržitelná doprava – MHD, cyklodoprava i pěší docházka. Předpokládá to Plán udržitelné městské mobility, který v pondělí schválili zastupitelé v maximalistické variantě.
- Maximalistická varianta počítá v dlouhodobém časovém horizontu s investicemi přes pět miliard korun. Peníze budou směřovat do technické infrastruktury. Počítají například s budováním záchytných parkovišť P+R na okraji města, s vybudováním nové tramvajové i autobusové vozovny, nebo s asi stovkou kilometrů cyklostezek či cyklopruhů.
- „Plán udržitelné městské mobility je vypracován podle zásad metodiky západních zemí s důrazem na lidské hodnoty a spokojený život obyvatel ve městě, který je výrazně ovlivňován způsoby dopravy a jejich možnostmi,“ sdělil náměstek primátora Aleš Jakubec.
Taková varianta by však podle zjištění ČT stála stovky milionů korun. Odbočení od točny by bylo levnější, poznamenal Marek Vrlák, podle něhož o možnosti zavedení tramvajové dopravy už město jedná a situaci řeší rovněž s vedením nemocnice.
Nemocnice není proti, město o tramvaji jedná
Nemocnice by se obnovení tramvajového provozu nebránila. Kolejové vozy by totiž výrazně zlepšily dopravní spojení s areálem a navíc by podle vedení nemocnice mohlo ubýt i automobilů v její lokalitě.
Tramvajová trať navíc areálem fakultní nemocnice už dříve procházela, avšak před několika desítkami let byla zrušena a nahradila ji trať na Brněnské ulici. Podle Jakubce nyní bude nutné nejprve vypracovat studii, která by měla navrhnout vedení trati do nemocnice. Úkol to bude náročný, jelikož u nemocnice se složitě kříží dvě frekventované silnice.
„Studie bude variantní. Pokud to nebude realizovatelné z Brněnské ulice, měla by řešit variantu závleku od Okružní ulice,“ řekl. V Okružní ulici je nyní konečná stanice tramvají. Příprava trati do nemocnice bude podle něj časově náročná.