Fakultní nemocnice by mohla mít lepší spojení díky tramvaji. Vedení Olomouce ji už řeší

Dopravní spojení k nemocnici (zdroj: ČT24)

Záměr vybudovat tramvajovou trať do Fakultní nemocnice Olomouc oznámil lídr TOP 09 a primátorův náměstek Aleš Jakubec. Tramvaje nyní zastavují v Brněnské ulici. Pacienti kvůli tomu musí ujít několik set metrů a zdolat prudký kopec, aby se dostali na některou z klinik.

„Nedávno jsem na radě města podal materiál na vedení tramvaje buďto po ulici I. P. Pavlova, anebo od křížení Wolkerovy a Polské. A byl přijat,“ uvedl Jakubec na Facebooku.

„Dopravu v areálu fakultní nemocnice teď zajišťují autobusy, které ale nejezdí z centra města,“ popsal redaktor České televize Marek Vrlák s tím, že pokud by tramvaje jezdily podle návrhu Aleše Jakubce, podařilo by se dopravně obsloužit také sídliště na Nové ulici.

  • O více než pět procent by měla v roce 2030 poklesnout individuální automobilová doprava v Olomouci. Růst by měla takzvaná udržitelná doprava – MHD, cyklodoprava i pěší docházka. Předpokládá to Plán udržitelné městské mobility, který v pondělí schválili zastupitelé v maximalistické variantě.
  • Maximalistická varianta počítá v dlouhodobém časovém horizontu s investicemi přes pět miliard korun. Peníze budou směřovat do technické infrastruktury. Počítají například s budováním záchytných parkovišť P+R na okraji města, s vybudováním nové tramvajové i autobusové vozovny, nebo s asi stovkou kilometrů cyklostezek či cyklopruhů.
  • „Plán udržitelné městské mobility je vypracován podle zásad metodiky západních zemí s důrazem na lidské hodnoty a spokojený život obyvatel ve městě, který je výrazně ovlivňován způsoby dopravy a jejich možnostmi,“ sdělil náměstek primátora Aleš Jakubec.

Taková varianta by však podle zjištění ČT stála stovky milionů korun. Odbočení od točny by bylo levnější, poznamenal Marek Vrlák, podle něhož o možnosti zavedení tramvajové dopravy už město jedná a situaci řeší rovněž s vedením nemocnice.

Nemocnice není proti, město o tramvaji jedná

Nemocnice by se obnovení tramvajového provozu nebránila. Kolejové vozy by totiž výrazně zlepšily dopravní spojení s areálem a navíc by podle vedení nemocnice mohlo ubýt i automobilů v její lokalitě.

Tramvajová trať navíc areálem fakultní nemocnice už dříve procházela, avšak před několika desítkami let byla zrušena a nahradila ji trať na Brněnské ulici. Podle Jakubce nyní bude nutné nejprve vypracovat studii, která by měla navrhnout vedení trati do nemocnice. Úkol to bude náročný, jelikož u nemocnice se složitě kříží dvě frekventované silnice.

„Studie bude variantní. Pokud to nebude realizovatelné z Brněnské ulice, měla by řešit variantu závleku od Okružní ulice,“ řekl. V Okružní ulici je nyní konečná stanice tramvají. Příprava trati do nemocnice bude podle něj časově náročná.