Zachycoval filmové vize Věry Chytilové, Vojtěcha Jasného, Karla Kachyni nebo Oldřicha Lipského. Dosud neznámý archiv významného kameramana Jaroslava Kučery nyní nasvítila kniha Mezi-obrazy. Autorka Kateřina Svatoňová publikaci nově představila také na festivalu v Karlových Varech. Publikace už na konci června obdržela Cenu F. X. Šaldy, která se uděluje za významné dílo umělecké kritiky.
Natáčel s Chytilovou nebo Lipským. Archiv odhalil mediální praktiky Jaroslava Kučery
Kateřina Svatoňová působí na katedře filmových studií FF UK. Je autorkou knih, které představují film v širším kontextu. Kniha Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery se pokouší teoreticky uchopit práci kameramana a zároveň vystihnout postupy Jaroslava Kučery.
Kučerova práce byla zásadně ovlivněna výtvarným uměním. „On sám uvažoval o studiu výtvarného umění, ten vliv je extrémní. Od toho, že sám maloval, po to, že se pokoušel ke každému filmu dohledat odkazy, které specifickým způsobem formují jeho kompozici,“ říká Svatoňová.
Publikace přes archiv umělce dovoluje proniknout k jeho myšlení obrazem, přiblížit se jeho pohledu a zkoumat vazby mezi jeho vlastní fotografickou a soukromou filmovou tvorbou a profesionálním natáčením.
Archiv kameramana Jaroslava Kučery, který natočil slavné snímky Adéla ještě nevečeřela, Démanty noci, Sedmikrásky nebo Všichni dobří rodáci, byl vystaven také jako expozice v Domě umění města Brna.