Řešení drahé energie? Komisařka odmítla regulaci povolenek i navrženou reformu trhu

Evropská komise nesouhlasí s částí návrhů, které mají podle některých členských zemí včetně České republiky zastavit růst ceny energií. Eurokomisařka pro energetiku Kadri Simsonová to prohlásila pro deník Financial Times. Špatný vývoj podle ní nelze zastavit krátkodobými kroky. Kritizovala také předloženou reformu pravidel trhu s elektřinou nebo navrhovanou přísnější regulaci obchodování s emisními povolenkami.

Pět zemí EU v souvislosti s růstem cen energií tento týden zveřejnilo výzvu, ve které apeluje na to, aby sedmadvacítka k zastavení růstu cen energií podnikla společné kroky. Francie, Španělsko a některé východní země Unie chtějí lepší koordinaci nákupu energií a budování strategických rezerv plynu.

Mezi požadavky je i reforma trhu s elektřinou, snížení závislosti na dovozu energií nebo regulace nepředvídatelného nárůstu cen emisních povolenek. Právě spekulace na trhu s povolenkami kritizoval ve vztahu k cenám energií český premiér Andrej Babiš (ANO). Podle Simsonové ale povolenky za zvyšující se cenu nemůžou.

Pouze dlouhodobá řešení

„Některé naše návrhy se budou týkat dlouhodobých řešení,“ upřesňuje eurokomisařka s tím, že plány pro delší časový horizont chce Komise předložit během příštího týdne. Podle Simsonové ale nepřijme část požadavků některých členských zemí. Připustila pouze možnou podporu států ve snaze snižovat ceny energií pro obyvatele prostřednictvím daňových škrtů.

„Není mnoho hlasů, které by nás žádaly o změnu něčeho, co není příčinou vysokých cen,“ uvedla Simsonová. Francie a Španělsko totiž požaduje změnu způsobu určování cen energií, s tím ale nesouhlasí některé západoevropské země v čele s Německem. V současnosti je cena elektřiny na unijním trhu spojená s cenami plynu. Podle eurokomisařky vede dosavadní stav směrem k inovacím a podpoře obnovitelné elektřiny.

 „V systému jsou pojistky, které mají zabránit extrémnímu růstu cen,“ dodává. Vliv povolenek na současné prudké zdražování energií ve středu zpochybňoval i místopředseda EK Frans Timmermans, podle kterého za zvýšenou cenou stojí velká poptávka způsobená rychlým oživením po pandemické krizi a také nedostatečné rezervy plynu. Podle Simsonové mají ale evropské země dostatek zásob plynu na celou zimní sezonu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...