V Německu skončila stávka strojvedoucích za vyšší mzdy, chystá se další

V Německu v pátek nad ránem skončila stávka strojvedoucích za vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky v nákladní i osobní železniční dopravě. Německé dráhy (DB) uvedly, že provoz se až na ojedinělé případy podařilo obnovit a že akci odborů nepovažují za úspěšnou. Šéf odborového svazu strojvedoucích (GDL) Claus Weselsky na tiskové konferenci obvinil DB z manipulací s čísly a varoval před další stávkou. Její termín nesdělil, uvedl jen, že by mohla být po 17. srpnu. S koncem stávky se obnovilo i spojení mezi Berlínem a Prahou.

Mluvčí Deutsche Bahn (DB) Achim Stauss na tiskové konferenci řekl, že stávka zkomplikovala dopravu milionům lidí, neboť dráhy v běžném dni obslouží 4,6 milionu cestujících. Zároveň uvedl, že k protestu se přidalo 5400 z 19 700 strojvedoucích a jen 120 pracovníků z dalších železničních odvětví. „Z dvaceti tisíc strojvedoucích jich stávkovala jen čtvrtina,“ uvedl. „Vedení GDL tak svého cíle nedosáhlo,“ dodal.

Prohlášení DB, které předcházelo Weselského tiskové konferenci, šéfa GDL viditelně pobouřilo. „Jsou to všechno jen manipulace a snaha snížit rozsah stávky,“ řekl novinářům Weselsky. „Pokud zaměstnavatel tvrdí, že stávkovalo jen 5400 strojvedoucích, pak opomíjí skutečnost, že další třetina strojvedoucích byla na zákonem nařízeném odpočinku a další třetina měla dovolenou či pracovní volno, takže se stávky nemohla zúčastnit,“ řekl.

Chtějí příspěvek kvůli pandemii

Weselsky oznámil, že v úterý 17. srpna uspořádají odbory protest před berlínskou výškovou budovou BahnTower, kde sídlí vedení DB. „Pak už bude jen krátký čas k další stávce,“ dodal. Konkrétní termín další stávky ale neupřesnil. GDL chce dosáhnout zvýšení mezd přibližně o 3,2 procenta a jednorázového příspěvku kvůli dopadům pandemie 600 eur (více než 15 200 korun).

Nákladní strojvedoucí protest tento týden zahájili už v úterý večer a ve středu nad ránem se k nim připojili kolegové z osobní přepravy. Podle drah se ve středu podařilo vypravit 200 dálkových vlaků, které využilo 100 tisíc pasažérů. Ve čtvrtek pak dálkových spojů vyjelo o desetinu více, což znamenalo dalších 15 tisíc míst pro cestující. V běžné dny DB vypravují okolo osmi set dálkových souprav. Z regionálních vlaků jezdilo asi 40 procent.

Z Berlína v pýtek brzy ráno vyjel také první přímý spoj do Prahy. Na cestu se vydal se zhruba půlhodinovým zpožděním.

Stávka, kterou zorganizovaly odbory GDL, skončila podle plánu ve 2:00 SELČ. O dvě hodiny později mluvčí drah potvrdil, že páteční provoz na železnici začal většinou normálně. Ojediněle se však mohou vyskytnout omezení.

„Prosíme cestující, aby se před nástupem jízdy informovali v digitálních informačních médiích Deutsche Bahn,“ řekl mluvčí. Problémy nastávají především kvůli tomu, že strojvedoucí před stávkou odstavili soupravy na jiných místech, než odkud dnes vyjíždějí, což způsobilo organizační potíže.