Stávka strojvedoucích ochromila dopravu v Německu, vlaky mají stát až do pátečního rána

Stávka strojvedoucích za vyšší mzdy paralyzuje nákladní i osobní železniční dopravu v Německu. Stávka v nákladní dopravě začala v úterý večer a ve středu ve dvě hodiny se přidali i strojvůdci v osobní dopravě. Akce potrvá do pátku. Podle německých médií ochromila zhruba sedm set vlaků. Zcela odřeknuty byly všechny přímé spoje mezi Berlínem a Prahou, vlaky do české metropole jezdí jen z Drážďan. První přímý vlak z berlínského hlavního nádraží do českého hlavního města odjede až v pátek v 6:17.

„S omezením musí počítat cestující do Německa u spojů Berliner, Hungaria a Vindobona z Prahy přes Děčín do Drážďan, Berlína a Hamburku. Vlaky pojedou v úseku Praha–Drážďany bez omezení, jejich jízdu i na německém území do Drážďan zajistí strojvedoucí Českých drah. Ostatní vlaky provozované v kooperaci s jinými dopravci pojedou bez omezení, nebo jsou na příslušných hraničních přechodech plánované výluky a doprava je zajištěna náhradními autobusy,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Jako alternativu ke zrušeným přímým vlakům z Berlína do Prahy nabízí německý dopravce spoje, které často počítají s pěti až sedmi přestupy. Berlínské nádraží patří k nejdůležitějším železničním uzlům v Evropě, obvykle jím denně projede dvanáct set vlaků.

3 minuty
Události: Stávka strojvedoucích ochromila železnici v Německu
Zdroj: ČT24

Cestující, kteří se navzdory stávce rozhodli vyjet, vyhlížejí zpožděné vlaky a komplikovaně se pokoušejí dostat do cíle své cesty. Přijíždějící vlaky jsou přeplněné. „Je to ostudné, stávkovat teď v době koronaviru a letních prázdnin,“ říká cestující Davin Ramos-Dibsi.

Ohnisko stávky se nachází ve východních spolkových zemích, což německá média vysvětlují tím, že na západě se část zaměstnanců řídí ještě pravidly spolkových drah Deutsche Bundesbahn, které jsou předchůdcem dnešního dopravce ve znovusjednoceném Německu Deutsche Bahn (DB). Zmíněná pravidla pak pracovníkům stávkovat zakazují.

Mluvčí německých drah Achim Stauss uvedl, že se firma pokouší zajistit, aby vyjel alespoň každý čtvrtý vlak na delší vzdálenost a aby mezi velkými městy vyjel jeden vlak každé dvě hodiny.

Stávka se může opakovat

Železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) už dříve vyzval cestující, aby zbytné cesty odložili. Slíbil, že zakoupené lístky na období stávky plně nahradí. Dráhy také prodloužily platnost jízdenek, které byly pro dálkové vlaky zakoupeny na období od středy do tohoto pátku, lístky budou nově platit až do pátku 20. srpna. Zdarma si lidé mohou změnit také již zakoupené rezervace.

Organizátor stávky, kterým je odborový svaz strojvedoucích (GDL), příští týden rozhodne, kdy a zda bude stávka pokračovat, řekl televizi ZDF předseda svazu Claus Weselsky. „Zdá se, že momentálně není vůle k předčasnému ukončení stávky. Problém navíc nebude možné vyřešit během několika hodin po jejím skončení, bude se vyjednávat i v následujícíh týdnech. A nedá se vyloučit, že stávka podobného rozsahu se bude v nejbližších týdnech opakovat,“ uvedl zpravodaj ČT v Německu Martin Jonáš.

8 minut
Studio ČT24: Německo ochromila stávka strojvůdců
Zdroj: ČT24

GDL chce stávkou dosáhnout zvýšení mezd přibližně o 3,2 procenta a jednorázového příspěvku kvůli dopadům pandemie 600 eur (více než 15 200 korun). Podle údajů Deutsche Bahn vydělává německý strojvedoucí včetně přídavků a vánočního bonusu od 44 000 do 52 500 eur ročně (1,18 milionu až 1,33 milionu korun). Průvodčí pobírají 37 000 až 50 000 eur za rok a lidé, kteří prodávají lístky u okének, si přijdou na 33 000 až 41 500 eur za rok.

Vyšší poptávka po letecké dopravě

Deutsche Bahn navýšení platů v zásadě neodmítá. S odboráři se ale rozchází ohledně délky platnosti nové kolektivní smlouvy. Zatímco dopravce chce, aby smlouva platila 40 měsíců, odboráři požadují pouze 28 měsíců a pak její nové vyjednání.

Stávka přišla uprostřed letní sezony, kdy je zájem o cestování vždy vyšší. Společnost Deutsche Bahn podobně jako jiní dopravci v uplynulých měsících zaznamenala kvůli pandemii prudký pokles zájmu o cestování a musela požádat o pomoc německý stát. Evropská komise (EK) v úterý Berlínu povolila vyplatit národnímu dopravci DB státní pomoc 550 milionů eur (téměř 14 miliard Kč).

Podle ekonomů a lobbistických skupin může stávka nákladních vlaků ještě zhoršit situaci zásobovacích řetězců v největší evropské ekonomice. Automobilový svaz VDA uvedl, že stávka vytváří nejistotu a nepříznivě dopadne na logistiku tohoto průmyslu, který se stále potýká s dopady koronaviru.

Stávka současně zvýšila poptávku po vnitrostátní autobusové a letecké dopravě. Aerolinky Lufthansa oznámily, že až do pátku chtějí na vnitroněmeckých letech nasazovat letadla s větší kapacitou míst. Autobusový dopravce udává v mezitýdenním srovnání poptávku vyšší o 70 procent. Větší zájem zákazníků očekávají také autopůjčovny.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...