Kdo přišel o práci kvůli koronaviru, může najít nové uplatnění. Vláda chce udržet a rozhýbat dopravní stavby

Těžce poškozenou českou ekonomiku by měly rozhýbat také dopravní stavby. Plánuje to tak alespoň vláda. Rozpočet na ně chce ještě letos zvednout o 6,5 miliardy. Státní organizace už začaly chystat tendry na všechny stavby, na které letos mohou získat povolení.

Video Události
video

Události: Více peněz na dopravní stavby

Z poloprázdného staveniště na dálnici D1 u Hvězdonic odcházeli minulé úterý poslední dělníci. „Je velmi pravděpodobné, že se některé stavby pozastaví. Neříkám, že se úplně zakonzervují, ale je velmi pravděpodobné, že jejich zprovoznění a dokončení se zpozdí,“ uvedl tehdy generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. 

Koronavirová opatření část dopravních staveb silně omezila. Kvůli odchodu cizinců a dalším výpadkům zůstala ani ne polovina dělníků. Práce se ale nezastavily všude.

Například dálnice D1 u Humpolce je jedním z mála stavenišť v Česku, kde se jede původním tempem. Firma sem stáhla dělníky z jiných staveb, které nejsou tak důležité, a tak tady má stále okolo dvou set pracovníků. 

Potvrzuje to i projektový manažer stavby na D1 Michal Vozdecký. „Tady se prakticky pracuje naplno.“ A ukazuje, že zde dělníci aktuálně odstranili cementobetonový kryt a pracují na odvodnění.

Mátl nyní zdůrazňuje, že pro ŘSD je klíčové stavět. „Ta ekonomika se nevzpamatuje, když se nebude stavět.“ 

Čekání na nové pracovníky

Udržet průmysl a zaměstnanost díky dopravním stavbám, to je i plán vlády. „Proto v době, kdy je zle, navyšujeme státní investice. Budou potřebovat zakázky, budou potřebovat dohnat ztráty,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).  

Ve stavebnictví pracovali v posledních letech z velké části cizinci. Nyní je dělníků málo. „Možná ten chybějící zbytek lidí najdeme mezi nezaměstnanými, kteří možná budou odpadat z jiných oborů. V té maximalistické variantě by to mohlo být 30 až 40 tisíc lidí,“ odhadl místopředseda Sdružení pro výstavbu silnic Michal Jurka.

Zhoršení na trhu práce připouští i Havlíček. „Celá řada lidí je v karanténě nebo jsou prostě v režimu útlumu, ty firmy se je snaží chránit, ale ta doba skončí.“ 

Podobně jako u Humpolce by to už od čtvrtka mělo vypadat i u Velkého Beranova. Hlavní práce na tom, aby se nově vyčleněné peníze využily, se zatím ale rozjíždí v kancelářích.