VW chce, aby Škoda přesunula část výroby do Německa. Odbory se bojí ztráty až 2 tisíc míst

Vedení a odbory Volkswagenu chtějí omezit konkurenci. Část výroby divize Škoda by se podle nich měla přesunout do Německa. Škoda by také měla více platit za sdílené technologie. Píše o tom agentura Reuters. O přesouvání výroby se nemluví poprvé, podle šéfredaktora Automakers Ericha Handla je to reálné, nicméně to pro Škodovku ani její zaměstnance vlastně nic zásadního neznamená. Odborový předák Jaroslav Povšík ale říká, že by v případě přesunu mohlo zaniknout až dva tisíce pracovních míst.

Příznivé recenze a ziskovost automobilů značky Škoda stupňují rivalitu uvnitř koncernu Volkswagen v době, kdy značka VW směřuje k rušení tisíců pracovních míst v rámci odbourávání nadbytečných kapacit v německých továrnách, píše Reuters.

Německé odbory vidí v úspěchu škodovek hrozbu, ale zároveň i potenciální záchranné lano. Podle zdroje blízkého dozorčí radě VW požadují, aby se část produkce škodovek přesunula do německých továren. Domnívají se rovněž, že Škoda by měla platit vyšší poplatky za využívání hlavní koncernové platformy pro konstrukci automobilů označované jako MQB.

Přesun se má týkat třeba následníka Superbu

Předseda podnikové rady Škody Auto Jaroslav Povšík prohlásil, že v případě přesunu by mohlo zaniknout až dva tisíce pracovních míst. Nelze ale zatím odhadovat, zda by automobilka propouštěla hromadně, dodal s tím, že je možné, že by se počet pracovních míst snižoval postupně. Firma může snížit počet zaměstnanců přirozenou cestou, například omezit počet agenturních zaměstnanců, dodal. Na „lámání chleba“ dojde podle předsedy v roce 2022, kdy se má začít vyrábět nástupce současného Superbu.

Právě na možnost přesunu výroby následníka modelu Superb do Německa upozornil již minulý měsíc. „Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit,“ řekl.

Přesunem části výroby české automobilky do Německa chce koncern Volkswagen podle Povšíka vyřešit současnou krizi. „Oni chtějí zajišťovat vytížení německých lokalit. Nejde jim Passat, ale vidí, že Superb se prodává dobře a rádi by si ho tam vzali,“ míní Povšík. Za současný stav může podle něj i skutečnost, že českou automobilku řídí německé představenstvo dosazené Volkswagenem.

„Oni (členové představenstva) pracují tak, aby dostali svoje další místa od Volkswagenu, takže pochybuji, že tam za nás tolik bojují. Asi těžko budou bojovat za Škodu, když o jejich místu rozhoduje Volkswagen. Když Volkswagen řekne, že převedeme výrobu auta do Německa, tak budou souhlasit, protože mají sen, že budou povýšeni v koncernu VW. Když řekne ne, já bojuju za Škodu, tak tady za chvíli nebude,“ domnívá se Povšík.

Velký problém způsobuje koncernu také aféra dieselgate. „Ztratili jsme Ameriku, ztrácíme diesely, nemůžeme prodat auta, abychom si zlepšili cashflow, přicházejí vyšší pokuty a z Volkswagenu zní otázka, co budeme dělat. Co s elektromobilitou, jestli dělat hybridy, jak dlouho bude diesel, to všechno rozhoduje o tom, kdo pak, až to nastane, bude vepředu,“ dodal Povšík.

Provoz v automobilkách jede téměř nepřetržitě. Společnost Škoda se potýká mimo jiné s nedostatkem zaměstnanců na dělnických pozicích, které shání jen velmi obtížně, a to i přes nadprůměrné platy.

Odboráři se navíc připravují na kolektivní vyjednávání, ve kterém budou požadovat růst mezd o více než deset procent. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škodě letos se všemi bonusy v některých tarifních třídách dosahuje 40 tisíc korun.

Podle agentury Reuters se značka VW domnívá, že Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie s levnější pracovní silou. Cílem značky VW je upevnit své vedoucí postavení v koncernu před uvedením řady nových elektrických automobilů na trh, tvrdí zdroje Reuters. 

Podle šéfredaktora Automakers Ericha Handla je přesun výroby velmi reálný, nicméně nebude mít zásadní dopad na českou Škodovku a její zaměstance. „Pokud je mi známo, Škodovka hodlá přesunout část výroby z Kvasin. Limuzíny Superb by se vyráběly v montážní hale Passatu ve Wolfsburgu a linka v Kvasinách by se uvolnila pro novou SUV řadu. Pro zaměstnanost a výrobu by to neznamenalo nic,“ konstatuje Handl.

4 minuty
Handl: Přesun výroby je reálný
Zdroj: ČT24

Strategie VW není podle Handla ničím nová, uplatňuje ji od doby, co Škodovku koupil. „Už od začátku byly škodovky méně vybavené než volkswageny a prodávaly se i za jiné ceny. Vždy to je taková cyklická situace, kdy škodovka je uměle potlačovaná, protože má dobré prodeje, což se stalo i letos a pak zase je tam období, kdy má stejnou výbavu jako volkswagen a dosáhne podobných cen,“ říká Handl.

Pro škodovku to samozřejmě není nic příjemného, nicméně je to pochopitelné, míní. „VW je její vlastník a upravuje svou strategii jednotlivých značek podle vývoje prodejů na jednotlivých trzích. V koncernu je celkem 12 značek a těžko může dopustit, aby škodovka byla prodávanější a vybavenější než mateřský Volkswagen,“ dodává. 

K ostatním značkám koncernu přistupuje podle Handla VW stejně, ale ony nejsou tak úspěšné jako Škoda. Ta se může porovnávat například se španělským Seatem, ale ten má poloviční prodeje a jeho trhy jsou jiné než sever Evropy, soustředí se spíše na jižní země. 

Výroba Volkswagenu ve Wolfsburgu
Zdroj: Fabian Bimmer/Reuters

Také další ekonomové se domnívají, že by nemělo docházet ke snižování počtu zaměstnanců. I nezávislý automobilový analytik Antonín Šípek míní, že jde o to, jak získat dodatečné kapacity pro Škodu v době, kdy její české závody nestačí vyrábět.

Z přesunu výroby některého modelu do Volkswagenu budou podle Jana Linharta z KPMG profitovat tuzemští subdodavatelé, kteří zřejmě zůstanou v Česku, protože celková produkce Škody se zvýší.

„Na druhé straně by však zřejmě došlo k poklesu ziskovosti Škoda Auto, neboť výrobní náklady v Německu budou vyšší než v České republice, a proto poklesne marže na těchto vozech. Dlouhodobě může přesun výroby vést k oslabení pozice domácích závodů, což se může negativně projevit v období ekonomického poklesu,“ doplnil Linhart.

  • Škoda Auto je jedním z největších zaměstnavatelů v České republice. V regionech, v nichž působí, je podprůměrná nezaměstnanost. Například v okrese Mladá Boleslav byla míra nezaměstnanosti v srpnu 2,4 procenta, v celém Středočeském kraji 3,4 procenta. Zaměstnanci automobilky pobírají nadprůměrné platy. Průměrná hrubá dělnická mzda je tam 36 tisíc korun.

Vedení koncernu by podle analytika Finlordu Borise Tomčiaka nejraději nechalo výrobu v České republice, kde jsou náklady na zaměstnance mnohem nižší než v Německu, nakonec ale zřejmě ustoupí silným odborům. „Dá se ale očekávat, že přijde se šalamounským řešením, kde sice bude část koncernové výroby přesunuta z Česka do Německa, ale naopak sem přijde několik subdodavatelských firem, které nejsou svázané tak silnými odbory. Český průmysl by si s menším přesunem výroby ze Škodovky do Volkswagenu měl poradit,“ řekl.

Přesun části produkce do Německa podle ekonoma Petra Hlinomaze s sebou sice nemusí nést bezprostřední pokles pracovních míst, ale může znamenat určitý odliv technologie a know-how. Na rozdíl od kolegů se obává, že by čeští dodavatelé mohli být nahrazeni německými.

Ministr Havlíček věří, že investice Volkswagenu budou pokračovat

Ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) každopádně věří, že všechny plánované investice německého koncernu ve Škodě Auto budou dále pokračovat. Bližší informace ohledně přesunu nemá k dispozici.  Ministerstvo podle něj ví pouze o vnitřní diskusi, která se v rámci koncernu už nějaký čas odehrává.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nicméně pokládá informace o možném přesunu za vážné. Sejde se proto s členem představenstva za oblast řízení lidských zdrojů Škoda Auto Bohdanem Wojnarem a také s Povšíkem.

Vyčkejme na případná konkrétní rozhodnutí managementu.
Jiří Havlíček
ministr průmyslu a obchodu

Havlíček připomněl, že jednou z komparativních výhod koncernu VW je možnost sdílet výrobní kapacity napříč značkami. „Společnost Škoda Auto zajišťuje výrobu vozů Seat ve svých závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách. A naopak využívá kapacit závodu Volkswagen v Bratislavě pro výrobu modelu Škoda Citigo. Vozy značky Škoda se vyrábějí ve stejných závodech jako vozy dalších značek koncernu VW například v Rusku nebo Alžírsku,“ podotkl.

O případných přesunech výrobních aktivit uvnitř koncernu VW proto podle něj nyní nemá smysl spekulovat. „Vyčkejme na případná konkrétní rozhodnutí managementu společnosti, tedy zda vůbec a v jaké podobě by mohlo k přesunům výroby některých budoucích modelů dojít,“ zdůraznil.

Středula: VW chce z Česka odčerpat peníze a pomoct si po dieselgate

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula vidí za úvahami o přesunu části produkce Škody do Německa a zvýšení poplatků za sdílené technologie záměr německé automobilky získat peníze na ztráty vzniklé po dieselgate. Vláda by podle něj měla zbystřit, protože jde o snahy, které by mohly skončit větším odlivem peněz z Česka.

„Tady se hledá prostě způsob, jak peníze do Německa legální cestou dostat. Myslím si, že by měl velmi zbystřit český stát, ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo financí, jestli jsou takové poplatky adekvátní,“ řekl Středula. Škoda je podle něj extrémně výdělečnou jednotkou koncernu, a to i kvůli násobně nižším platům českých zaměstnanců.

„Jednoznačně se tady projevuje, že jsme záložní německou ekonomikou, ale není možné, aby to ve finále dopadlo tak, že tady zavřeme závod společnosti VW ne proto, že by byl špatný, ale protože někdo chce stále víc peněz,“ uvedl. Poznamenal také, že jestliže někdo přesune výrobu z Česka do Německa, znamená to, že je rentabilní, i když jsou mzdové náklady vyšší. „Takže to je taky špatně,“ konstatoval. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
před 19 hhodinami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025
Načítání...