Apple zůstává nejhodnotnější značkou, nejvlivnější je ale Disney

S hodnotou 145,9 miliardy dolarů (3,6 bilionu korun) zůstává nakousnuté jablko nejhodnotnější značkou na světě. Vyplývá to z žebříčku sestavovaného společností Brand Finance. Apple má úspěch především díky chytrým zařízením jako jsou telefony iPhone. Nejvlivnější, nebo také nejlépe rozeznatelnou značkou, se stala firma Walt Disney.

Většinu firem v první desítce tvoří americké firmy. Na druhém místě skončila americká internetová firma Google s hodnotou přes 94 miliard dolarů, která tímto posunem odstrčila na třetí příčku jihokorejský Samsung. Druhou neamerickou firmou v žebříčku je China Mobile. S hodnotou 49,8 miliard se značka umístila na devátém místě. Ještě minule jí patřilo jedenácté místo.

Nováčkem je v první desítce také finanční firma Wells Fargo, která nabízí bankovní, investiční nebo pojišťovací služby. Hodnota značky je podle Brand Finance 44 miliard. Naopak z desítky v letošním roce vypadly značky řetězce rychlého občerstvení McDonald's (z 53 miliard se hodnota propadla na 43 miliard) a korporace General Electric (ze 48 miliard propad na 37 miliard).

Značkou s nejhorším výkonem je v letošním žebříčku Volkswagen kvůli svému emisnímu skandálu. Hodnota této značky klesla o 12 miliard dolarů na 18,9 miliardy dolarů a propadla se na 57. příčku z loňské 18. pozice.

Amazon se posunul vpřed o čtyři místa

Skokanem první desítky byl Amazon, který předběhl softwarovou společnost Microsoft, telekomunikační firmy Verizon a AT&T a obchodní síť Walmart. Brand Finance pak upozornila na silný výkon několika čínských firem. Hodnota značky aplikace pro zasílání zpráv WeChat, která patří firmě Tencent Holdings, stoupla o 83 procent na 6,5 miliardy dolarů. Hodnota značky realitní firmy Evergrande Real Estate Group se dokonce více než zdvojnásobila.

Balíček od Amazonu
Zdroj: Michaela Rehle/Reuters

Při tvorbě hodnoty značky vychází Brand Finance ze specifických finančních údajů a z údajů o příjmech. Jinak je tomu při hodnocení vlivu, nebo také síly značky, které bere v úvahu i další ukazatele, jako obeznámenost, věrnost či marketingové a reklamní výdaje.

Disney úspěšně nakupoval

Nejvlivnější značka Walt Disney tak v žebříčku nejhodnotnějších značek skončila na 24. příčce. Disneymu k postu nejvlivnější značky pomáhají některé akvizice z nedávných let, kdy koupil filmová studia Pixar a Lucasfilm a komiksovou firmu Marvel.

Do kin v loňském roce Disney uvedl čtyři z deseti nejvýdělečnějších filmů, z nichž tři pochází z produkce těchto tří společností. Kasovní rekordy lámal hlavně nový díl Star Wars na konci roku, který se blíží k dvoumiliardovým tržbám z celého světa.