O letošních letních prázdninách zemřelo na českých silnicích 98 lidí, což je nejméně v tomto období od roku 1990. Oproti loňskému červenci a srpnu si kolize vyžádaly o 20 mrtvých méně, oproti předloňsku o 17. Naproti tomu mezi cyklisty je obětí o sedm více než loni, což je dvojnásobek oproti létu 2019. Obě statistiky ředitel dopravní policie Jiří Zlý připisuje tomu, že Češi v létě zůstali doma – více řidičů znamenalo hustší dopravu a nižší rychlost, domácí dovolené zase více cykloturistů.
O prázdninách na silnicích zemřelo nejméně lidí za třicet let, cyklistů ale více než loni
„Zaznamenali jsme pokles ve všech hlavních kategoriích,“ shrnul letní statistiky dopravních nehod Zlý. Policisté vyšetřovali 17 778 kolizí, což oproti loňsku znamená pokles o 247. Kromě smrtelných případů se snížil i počet těžce a lehce zraněných.
Nižší úmrtnost je podle ředitele dopravní policie dána více faktory. Díky medializaci dopravně-bezpečnostních akcí se například poslední prázdninový víkend obešel zcela bez smrtelných následků, nechal se slyšet Zlý. Také někteří řidiči dle jeho slov už začínají jezdit ohleduplněji. Nejvíce však následky nehodovosti ovlivnilo to, že Češi mnohem více vyhledávali k dovoleným místa v tuzemsku.
Odlišný byl podle Zlého z hlediska nehodovosti celý letošní rok. „Počet dopravních nehod výrazně ovlivnil nouzový stav,“ prohlásil. Od ledna do konce srpna se stalo 63 088 havárií, zhruba o deset procent méně než loni. Zemřelo při nich 323 lidí, což je nejnižší počet obětí od roku 1961, od něhož dopravní policie vede statistiku nehodovosti.
Mrtvých cyklistů přibylo
Při kolizích letos nejvíce umírali řidiči osobních aut. Za prvních osm měsíců roku jich přišlo o život 117. Oproti stejnému období loni je to pokles o 18. Podobně tomu bylo i o prázdninách, kdy havárii nepřežilo 35 řidičů osobních vozů. Byli sice nejčastějšími oběťmi z řad účastníků dopravního provozu, jejich počet se však oproti loňsku o čtyři snížil.
Znatelný pokles v úmrtnosti v létě zaznamenali policisté u obětí z řad motocyklistů či spolujezdců v motorových vozidlech, o čtyři méně bylo i zabitých řidičů osobních aut. Celkově se počet obětí snížil o 20 na 98 lidí.
Jedinou skupinou, u níž se v létě úmrtnost výrazně zvýšila, byli cyklisté. Zatímco loni jich v létě zahynulo při dopravních nehodách šest, letos třináct. Podle Zlého za to může větší počet cykloturistů kvůli dovoleným v tuzemsku, ale také elektrokola. „Tito lidé často přeceňují své síly,“ konstatoval. Elektrokola podle něj způsobila také to, že se řady cyklistů rozšířili i o skupiny lidí, kteří dříve na bicyklech nejezdili.
Od počátku roku do konce srpna zemřelo při nehodách 34 cyklistů, počet obětí vzrostl oproti stejnému období loni o deset.
Nejvíce nehod způsobila nepozornost
Nejtragičtějším dnem letošních prázdnin se stal pátek 3. července, kdy nehody nepřežilo šest lidí. Pět lidí na silnicích zemřelo 5. července a 7. srpna. Nejvíce obětí si vyžádaly kolize ve Středočeském kraji, na Vysočině a v Ústeckém kraji. Naopak nejlépe na tom byly Karlovarský a Olomoucký kraj.
Nejčastější příčinou dopravních nehod byly o prázdninách situace, kdy se řidič plně nevěnoval řízení vozidla – například telefonoval nebo hledal trasu na mapě. Nejtragičtěji pak dopadly havárie, při kterých řidiči přejeli do protisměru nebo nepřizpůsobili rychlost stavu vozovky. Dohromady se při nich zabilo 32 lidí.
Pod vlivem alkoholu způsobili lidé o prázdninách 952 nehod, o 51 méně než loni. Zemřelo při nich pět lidí, což je oproti prázdninám 2019 pokles o deset. Drogy zjistila policie ve 43 případech, stály život jednoho člověka.