Boeingům 737 MAX se uzavírá také USA či Kanada. Evropský zákaz zastihl ve vzduchu i dva stroje mířící do Prahy

8 minut
Události ČT: Letadla Boeing 737 MAX nesmí do Evropy. Zkomplikovalo to i návrat dvou spojů do Prahy
Zdroj: ČT24

Svůj vzdušný prostor začali uzavírat pro letadla typu Boeing 737 MAX i další státy včetně USA, Kanady, Spojených arabských emirátů či Indie. Úterní rozhodnutí Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) o uzavření vzdušného prostoru nad kontinentem zastihla také dvě letadla české společnosti Smartwings, která v úterý večer mířila do Prahy a musela přistát v Tunisu a turecké Ankaře. Přepravce pro cestující poslal letadla jiného typu.

První tuzemský letoun, který letěl z Kapverdských ostrovů, byl odkloněn do Tunisu. „Pro cestující z tohoto letu bylo vysláno náhradní letadlo jiného typu, které přistálo v Praze ráno,“ uvedla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

Letadlo z Kapverdských ostrovů bylo odkloněno do Tunisu
Zdroj: ČT24

Druhý boeing z Dubaje skončil v Ankaře. Cestující byli podle mluvčí ubytováni v hotelu. Do Česka dorazili náhradním spojem před 20:00, vyplývá z webu pražského letiště.

Stroj letící z Dubaje do Prahy přistál v Ankaře
Zdroj: ČT24

Letadlo z Dubaje nejdříve kroužilo nad Černým mořem a Tureckem, než přistálo v Ankaře. Někteří cestující si stěžovali na přístup dopravce. „Cestujícím nebylo více než dvě hodiny poskytnuto žádné občerstvení, ubytování ani informace o dalším postupu. Byli drženi v tranzitní letištní hale a nebylo jim umožněno, aby ji opustili a zaplatili si hotel sami. Nakonec po 2,5 hodinách hromadně prošli pasovou kontrolou a do hotelu se dostali až po téměř čtyřech hodinách od přistání,“ uvedl Petr Urbánek ve zprávě, kterou zaslal ČTK.

Společnost Smartwings podle své mluvčí udělala maximum pro to, aby cestující dopravila do Prahy, kvůli okamžitému uzavření evropského vzdušného prostoru pro letouny Boeing 737 MAX ale neměla jinou možnost, než hledat náhradní letiště mimo EU a poté řešit přepravu klientů do Prahy.

„Cestujícím se omlouváme za nepříjemnosti a komplikace, které nevznikly naší vinou,“ zdůraznila Dufková. Lidé z obou boeingů podle ní nemají nárok na odškodění, protože problémy nezpůsobila letecká společnost.

Celkem měla společnost Smartwings v době, kdy začalo platit rozhodnutí o zastavení provozu letadel typu Boeing 737 MAX 8, ve vzduchy čtyři tyto stroje. Další spoje z Reykjavíku na Kanárské ostrovy a z Tenerife do Tel Avivu dorazily podle plánu.

Společnost vlastní dohromady sedm boeingů stejného typu, který v neděli havaroval v Etiopii. Ve své flotile má dalších čtyřicet letadel jiného typu. 

„Smartwings se omlouvá za nepříjemnosti všem zákazníkům, kteří budou dotčeni případným zrušením nebo zpožděním letů,“ uvedla v úterý večer letecká společnost. Jakých spojů se omezení může dotknout, zatím Dufková nechtěla předvídat.

Smartwings pokryje většinu svých letů v nejbližších dnech, na kterých používal Boeing 737 MAX 8, pomocí vlastních letadel. Možnosti plného zajištění letů společnost v současné době analyzuje. To se zřejmě týká i případného pronájmu letadel. Dufková ovšem na dotaz ČTK k
pronájmům podotkla, že současná nabídka na trhu je minimální.

Na pražském Letišti Václava Havla nasazují letouny typu Boeing 737 MAX v pravidelné dopravě vedle Smartwings už jen nízkonákladové dubajské aerolinky Flydubai.

6 minut
Letecký publicista Velek: Příčinou pádu Boeingu mohlo být zařízení, které má zvyšovat bezpečnost
Zdroj: ČT24

Na středeční ranní lince z Dubaje do Prahy i opačným směrem společnost Flydubai změnila typ letadla, takže oba spoje odletěly podle plánu, řekl mluvčí ruzyňského letiště Roman Pacvoň. Letiště ráno na Twitteru vyzvalo cestující obou dopravců, aby v souvislosti s přerušením provozu letadel typu 737MAX pečlivě sledovali status svého letu a v případě změn kontaktovali svoji leteckou společnost.

Boeing má problém i v domovských USA

Evropská agentura pro bezpečnost letectví v úterý večer pozastavila provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. Reagovala tak na bezpečnostní obavy v souvislosti s havárií Boeingu 737 MAX 8, který se v neděli krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby zřítil se 157 lidmi na palubě.

Vyřadit z provozu tento typ letadel se už před oznámením agentury EASA rozhodla z preventivních důvodů řada leteckých společností i jednotlivých zemí. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) sice tyto stroje nejprve podpořil jako „vhodné k leteckému provozu“, ale později americký prezident Donald Trump rozhodl, že ani v domovských USA létat nesmějí, dokud se problémy nevyřeší.

„Každé letadlo, které je právě teď ve vzduchu, doletí do cíle, a pokud je to Boeing 737 MAX 8 nebo 9, až do odvolání pak zůstane na zemi. Piloti o tom byli informováni, stejně tak i letecké společnosti. Aerolinky s tím souhlasí. Boeing je úžasná společnost. Právě teď velmi tvrdě pracuje a věřím, že velmi rychle přijdou s odpověďmi. Ale než tak učiní, letadla zůstanou na zemi,“ oznámil Trump.

Také Kanada se nejprve k omezení provozu nechystala, ale ještě během dne země otočila. Stalo se tak podle kanadského ministra dopravy Marca Garneaua na základě nových informací. Satelitní údaje podle něj ukázaly možnou shodu v chování stroje při letu během nehody v Etiopii s chováním stejného modelu boeingu indonéské společnosti, jenž se zřítil před půl rokem.

Svůj letecký prostor po nedělní havárii Boeingu 737 MAX 8 v Etiopii ve středu uzavřel významný mezinárodní dopravní uzel Spojené arabské emiráty (SAE), dále Indie, Libanon, Hongkong, Thajsko, Egypt či Uzbekistán. Provoz letounů pozastavily i Nový Zéland, Fidži a Bermudy. 

O uzavření svého vzdušného prostoru pro zmíněné stroje nyní jedná Argentina a další jihoamerické státy. Jak uvedl šéf argentinského úřadu pro civilní letectví Tomás Insausti, o této možnosti diskutují představitelé leteckých úřadů regionu a plánují přijmout skupinové rozhodnutí. Jednotlivé státy ale nejmenoval.

Šéf Boeingu Dennis Muilenburg už v pondělí podle agentury Reuters zaměstnancům Boeingu rozeslal e-mail, v němž vyjádřil své přesvědčení o bezpečnosti strojů 737 MAX.

 „Cena lidských životů je nevyčíslitelná. Naopak propad v ceně akcií společnosti Boeing se dá vyčíslit zcela přesně. Za poslední dva dny se celková hodnota společnosti Boeing snížila o 26,6 miliardy dolarů,“ uvedl ve středu hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Ještě v pátek 8. března se akcie výrobce letadel prodávaly za cenu 422 dolarů za kus., připomněl analytik. Následně došlo k letecké nehodě a v pondělí 11. března se akcie propadly o 12 procent na 371 dolarů za kus. Posléze se akcie Boeingu vzpamatovávaly a vrátily se až k úrovni 400 dolarů za kus. Nicméně vzápětí přicházely informace ze světa o zákazech provozů některých typů letadel Boeing, což cenu akcií srazilo zpět k úrovni 375 dolarů za kus.

Křeček také zmínil, že z dlouhodobějšího pohledu se však akciím Boeingu nebývale daří. Od roku 2017 vzrostla cena akcií ze 156 dolarů za kus na nynějších 375 dolarů za kus. „Současné zavrávorání tak dlouhodobým investorům nemusí dělat vrásky na čele. Krátkodobě orientovaní spekulanti si pak díky výrazným výkyvům v cenách akcií Boeingu mohli snadno vydělat,“ dodal. 

Ve středu nakonec akcie firmy uzavřely rozkolísané obchodování růstem skoro o půl procenta. Během dne se však propadly až o dvě procenta v reakci na zprávy, že Kanada a Spojené státy se rozhodly zakázat provoz dvou dotčených modelů letadel.

Francie má pomoci s černými skříňkami

Dál se pak řeší příčiny nedělní nehody v Etiopii. Černé skříňky z Boeingu 737 MAX 8, který v neděli havaroval krátce po startu z Addis Abeby, pošlou etiopské aerolinky k analýze do Německa. Oznámil to mluvčí společnosti Ethiopian Airlines, které stroj patřil. Mluvčí dříve uvedl, že Etiopie nemá k analýze skříněk technickou kapacitu.

Ovšem následně německý Spolkový úřad pro vyšetřování leteckých nehod reagoval slovy, že analýzu provádět nebude. „Toto (Boeing 737 MAX 8) je nový typ letadla s novými černými skříňkami a s novým softwarem. My to udělat nemůžeme,“ odůvodnil mluvčí úřadu Germout Freitag. Nakonec tak materiály prověří francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví.

Obě černé skříňky, tedy zapisovač hovorů v pilotní kabině i záznamník s technickými údaji o letu, byly nalezeny na místě neštěstí, zhruba 60 kilometrů od etiopského hlavního města. Skříňky jsou poškozené, uvedli američtí experti, kteří jsou ale přesvědčeni, že do 24 hodin od stažení dat bude možné mít nějaké prvotní výsledky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Psycholog radí, jak se vyhnout vánočnímu zklamání

Vánoce jsou svátky pohody, ale s puncem blahobytu. Některým však na Vánoce nestačí úspory. Jak situaci, kdy jsou Vánoce velmi skromné, vysvětlit dětem? Co dělat, pokud Ježíšek nepřinese přesně to, po čem dítě touží? Jak děti naučit, aby vnímaly jako hlavní hodnotu Vánoc čas, který s nimi rodiče stráví? Na tyto a další otázky odpovídal ve Studiu 6 psycholog a dětský terapeut Martin Galbavý. Rozhovor vedla Jolka Krásná.
před 35 mminutami

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
před 1 hhodinou

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
před 1 hhodinou

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
před 2 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů probrali Agrofert, Turka či Zůnu

Hosté Událostí, komentářů debatovali o kroku premiéra Andreje Babiše (ANO), který do 8. ledna 2026 vloží koncern Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust. Diskuse se zaměřila také na schůzku prezidenta Petra Pavla s poslancem Filipem Turkem (za Motoristy), kterého strana nominovala na ministra životního prostředí. Politici probrali i pozici ministra obrany Jaromíra Zůny (za SPD), který podpořil českou muniční iniciativu pro Ukrajinu. SPD posléze uvedla, že peníze českých občanů nepůjdou na prodlužování války na Ukrajině. Diskuse se účastnili europoslanec Ivan David (SPD), místopředseda sněmovního výboru pro evropské záležitosti Denis Doksanský (ANO), předsedkyně poslaneckého klubu Pirátů Olga Richterová a poslanec a předseda KDU-ČSL Marek Výborný. Česká televize do debaty pozvala i zástupce vedení Motoristů a Filipa Turka, pozvání nepřijali. Moderovala Barbora Kroužková.
před 3 hhodinami

Rodičky nově získají tři žádanky na domácí návštěvu porodní asistentky

Od ledna budou ženy při odchodu z porodnice automaticky dostávat tři žádanky na návštěvu porodní asistentky v domácnosti. Péče má sloužit jako podpora matkám v nové roli. Cílem je také včas odhalit případné komplikace u rodičky či dítěte. Podle Unie porodních asistentek s nimi ale Všeobecná zdravotní pojišťovna odmítá uzavírat smlouvy a v některých regionech tak prý hrozí, že nebude služba dostupná. V pondělí pojišťovně poslaly otevřený dopis. Ta tvrdí, že je vše zajištěno.
před 5 hhodinami

Bělohradský: Čvachtáme se v digitálních mělčinách. Svoboda slova není vždy úplná

Filozof a sociolog Václav Bělohradský v pondělním Interview ČT24 hovořil o svobodě slova, názorové ostrakizaci a demokracii. „Svoboda slova není vždy úplná, podléhá aktuálně vládnoucímu režimu slova,“ uvedl. "V Česku neexistuje dominance slova, tedy policejní diskurz, který by někomu zakazoval o něčem mluvit, ale ostrakizace je velmi silná. (...) Vaše výroky jsou často vytlačeny na okraj sféry relevance,“ myslí si Bělohradský. V rozhovoru s moderátorem Danielem Takáčem také prohlásil, že se lidstvo čvachtá v digitálních mělčinách, kde se mezi sebou plácají různé informace a dezinformace.
před 6 hhodinami

Zásadní bude, zda se Babiš nebude snažit ovlivňovat chod Agrofertu, zní z opozice

Je dobře, že premiér Andrej Babiš (ANO) naplňuje, co slíbil. Zásadní ale bude, zda se skutečně nebude snažit chod holdingu Agrofert jakkoli ovlivňovat, míní předseda opoziční TOP 09 Matěj Ondřej Havel. Zda v pondělí oznámeným řešením prostřednictvím fondu RSVP Trust Babiš skutečně naplní evropskou a národní legislativu, musí dle šéfa opoziční KDU-ČSL Marka Výborného posoudit právní experti, a to především, až se tak skutečně stane. Dle šéfa Pirátů Zdeňka Hřiba určení správce a protektora nemůže zakrýt fakt, že fond ze své podstaty není „slepý“.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...