Dopravnímu kolapsu na Žižkově mohla zabránit městská část Praha 3, nikoliv magistrát, řekl v pořadu Interview ČT24 pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Opravám se ale podle něj nedalo vyhnout a v Praze se proto komunikace spravují i v roce, kdy se budou konat komunální volby.
Dolínek: Za zácpy nemůžeme. Kdo se po Praze pohybuje, vidí dennodenní zlepšení
Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) o vás řekla, že od té doby, co jste se stal poslancem, jste se na Prahu „vykašlal“. Je to pravda?
V Praze by se tolik neopravovaly komunikace, tramvajové tratě, tolik by se neintegrovala doprava se středními Čechami, nepřibylo by spojů, nepracovalo by se na nových parkovištích, kdybych se na Prahu opravdu vykašlal. Kdo se po Praze pohybuje, vidí dennodenní zlepšení. Jsou tu vidět věci za stamiliony, jako bezpečnostní opatření nebo cyklostezky. Slova primátorky vypovídají o ní, ne o mně.
Proč trvalo pokrytí metra signálem tak dlouho? Schovávali jste si podobné zprávy až na dobu před volbami?
Kdybych to dělal, tak bych neotevíral komplex Blanka půl nebo tři čtvrtě roku po volbách. Já věci dělám tak, jak jdou.
Před rokem 2010 by se operátorům za signál v metru platilo. Mezi lety 2010 a 2014 by magistrát vyjednal to, že by pokrytí bylo zdarma. A já jsem přišel s tím, že operátoři na pokrytí v metru vydělávají, nacenili jsme to a vyjednávali jsme o tom, že nám musí v příštích letech zaplatit 120 milionů korun A také jsme požadovali data o tom, kdo cestuje povrchovou dopravou i v metru. Pokrytí ale bude trvat dlouho, protože operátoři mají denně pouze 3,5 hodiny na instalaci potřebných zařízení. Mohou pracovat pouze v době, kdy nejezdí metro.
Musel jste zaznamenat, jak reagovali nejen Pražané na některé zácpy a dopravní kolapsy v posledních dnech a týdnech. Nemohli jste to naplánovat tak, aby se kolapsu dalo vyhnout?
Když nebudeme opravovat, tak se nám nedostatky budou kupit. Moji předchůdci si hráli na to, že budou jen otevírat nové stavby, ne opravovat. To odmítám. Proto i ve volebním roce opravujeme, co je potřeba.
Co se týče uzavírek, jednosměrek a podobně, tak to nedělá samospráva, ale státní správa. My dáváme pouze doporučení. V případě Husitské, Koněvovy a Seifertovy ulice akceptovala Praha 3 devadesát procent našich doporučení. Ale nezvládla všechno, neodstranila například kontejner, který byl klíčový pro první zácpy. Z toho jsem byl v šoku. Některé naše návrhy později přijali. Oproti jiným městům, třeba Plzni nebo Olomouci, kde má hlavní slovo magistrát a městské části mají menší slovo, tak v Praze mají městské části největší pravomoci. Není to vazalství, ale partnerství, a to je někdy problematické.
Rekonstrukce, na které si lidé stěžují, budou trvat do listopadu. Nejde to udělat rychleji?
Když se podíváte na rekonstrukce za mé éry, tak byly rychlejší, než se plánovalo. Já myslím, že v půlce září budou auta zpět. Dohodli jsme se, že v první řadě opravíme vozovku, a až se vrátí auta a MHD, tak opravíme chodníky. Požádali jsme Prahu 3, aby zkusila vyjednat, že by některé práce mohly trvat do osmi, devíti hodin večer.
Proč nemá Praha stále hladké spojení na letiště?
To je historický problém. Velmi mi vadí, že vláda ještě nepřijala usnesení, že se propojení na letiště bude hradit z národních zdrojů. Ministerstvo dopravy se projekt snaží stále šroubovat na evropské dotace. Jenže nejde jenom o letiště, my potřebujeme, aby mohli lidé z Kladna a ze Slaného jezdit do Prahy ekologickou dopravou a nezatěžovali Prahu auty.
Je to tak významný projekt, že ho klidně můžeme platit z národních zdrojů. Je to velký dluh státu vůči Praze. Jenže vedení ministerstva dopravy v gesci hnutí ANO je v posledních čtyřech letech nešťastné, nikomu moc nepomohlo a pouze dokončuje projekty nachystané v minulých letech.
Celý rozhovor si můžete poslechnout ve videu.