Zapomenutá smlouva za půl miliardy. Dopravní podnik platí za pronájem aut, která mu přitom dřív patřila

15 minut
Reportéři ČT: Milionové dědictví
Zdroj: ČT24

Pražský dopravní podnik už sedmým rokem platí desítky milionů korun ročně za pronájem vozů, které mu dříve patřily. Smlouvu, která vznikla v době, kdy dopravní podnik řídil Martin Dvořák, nelze vypovědět a do jejího skončení zaplatí městská společnost firmě KARIR zhruba půl miliardy korun. Oslovení pražští zastupitelé o kontraktu nevědí. Další souvislosti problematické smlouvy odkrývá pořad Reportéři ČT.

Hlavní činností pražského dopravního podniku je zajišťování provozu městské hromadné dopravy. Aby tramvaje, autobusy a metro mohly denně převážet miliony cestujících, musí firma zajistit nejrůznější doprovodné činnosti, k čemuž používá tranzitní, čistící a zametací vozy, multikáry, nákladní auta s návěsy nebo nakladače.

Provoz vozů se označuje jako vnitropodniková doprava. „Je to flotila našich automobilů pro potřeby činnosti dopravního podniku,“ říká technický ředitel a člen představenstva dopravního podniku Jan Šurovský.

Půjčovat si vlastní auto

Právě tato flotila vozidel je předmětem kontraktu, který trvá už déle než šest let. V červenci 2011 tehdejší vedení dopravního podniku prodalo vozy vnitropodnikové dopravy soukromé firmě KARIR CZ, aby si potřebnou techniku vzápětí pronajalo zpět, tedy takzvaně podpůrná vozidla outsourcovalo.

Hlavním argumentem tehdejšího vedení firmy byla snaha zefektivnit provoz vozidel a především ušetřit peníze, které by městská firma musela investovat do modernizace vozového parku. Takto musí obnovu vozů zajistit na své náklady soukromá firma. „Průměrné stáří bylo cirka dvacet let, dneska jsme pod čtyřmi lety,“ říká k věku vozového parku jednatel společnosti KARIR CZ Luboš Cekr.

Jenže modernizovaná vozidla zůstávají v majetku soukromé firmy a za jejich pronájem zaplatí dopravní podnik několikanásobně více, než kdyby si svůj původní vozový park modernizoval sám.

„Tuto smlouvu bych jako potenciální vlastník podniku rozhodně nepodepsal, a to kvůli ekonomické výhodnosti, protože podniku by se to nevyplatilo a nevyplatí,“ říká analytik organizace Transparency International Milan Eibl. „Celá ta situace, abyste vlastní auto prodal někomu, kdo vám ho bude půjčovat, je trošku nelogická.“ 

Dohromady 153 vozidel prodal dopravní podnik firmě KARIR za 12,8 milionu korun. Jakmile KARIR vozy převzala, ještě téhož dne většinu z nich poskytla městským dopravákům zpět. Ti do nich opět posadili své vlastní řidiče, kteří tak dál jezdili ve stejných vozech jako předtím. Od tohoto momentu ale už městská firma za užívání techniky musí společnosti KARIR platit více než 50 milionů korun každý rok.

Vzhledem k tomu, že smlouva je uzavřena na 9 let s možností prodloužení o 2 roky, tedy nejméně do července 2020, zaplatí dopravní podnik za pronájem zhruba půl miliardy korun. Firma KARIR CZ na obchodu vydělá stovky milionů korun.

Dozorčí rada smlouvu nezná

Oslovení pražští zastupitelé, kteří v minulosti byli, nebo doposud jsou členy dozorčí rady pražského dopravního podniku, uvedený kontrakt vůbec neznají, nebo si na něj pamatují pouze částečně. „Nikdy jsem to neslyšela. Ani jsme to nikdy neprobírali na dozorčí radě,“ uvedla na dotaz Reportérů ČT místopředsedkyně dozorčí rady dopravního podniku a náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Trojkoalice).

Magistrát hl. m. Prahy
Zdroj: ČT24/Jan Langer

„Kdybych důvěřoval informacím, které mi říkáte, tak je to nestandardní,“ reagoval bývalý předseda dozorčí rady dopravního podniku náměstek primátorky Petr Dolínek. Podobně mluví i současný předseda dozorčí rady Lukáš Kaucký (ČSSD): „To je samozřejmě o tom, podniknout velmi vážné kroky směrem k tomu, že tam s největší pravděpodobností by se jednalo o velmi nestandardní jednání.“

„Nedává mi vůbec smysl, abychom něco prodali proto a potom si to znova pronajali. To určitě ve výsledku vyjde dráž,“ uvedl opoziční zastupitel Adam Zábranský (Piráti). „To vypadá jako něco, co by měly projednávat orgány činné v trestním řízení.“

„Věc řeší policie, bez komentáře“

Podle zástupce firmy KARIR je podepsaný pronájem vozidel pro pražský dopravní podnik ekonomicky výhodný. Současné vedení městské dopravy ale tento názor nesdílí.

„Představenstvo konstatovalo, že nevidí tu smlouvu a tento proces jako příliš výhodný,“ uvedl člen představenstva dopravního podniku Jan Šurovský. Další vyjádření odmítl s odůvodněním, že věcí se v současnosti zabývá policie.

Policie se prodejem a následným pronájmem vnitropodnikové dopravy zabývala už zhruba před pěti lety, avšak bez jakéhokoliv známého rozhodnutí. Proč se k případu vrátila nyní, zatím není zřejmé.

Problematickou smlouvu se společností KARIR za dopravní podnik podepsali v létě 2011 jeho dva tehdejší nejvyšší manažeři, bývalý generální ředitel Martin Dvořák a jeho ekonomický ředitel Ivo Štika. Dnes kontrakt odmítají komentovat.

„Potkat se k tomu určitě nemůžeme, protože je to úplně naivní představa, že když jsem podepsal tisíce smluv, že bych vám ke každé konkrétní něco řekl, notabene je to před šesti, sedmi nebo osmi lety, tak to přece nemůžete myslet vážně,“ uvedl Martin Dvořák.

„Já mám s Českou televizí jen ty nejhorší zkušenosti, takže obávám se, že tentokrát vynechám,“ odpověděl Reportérům ČT Ivo Štika.

Martin Dvořák
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Z dokumentů o zakázce, které se podařilo České televizi získat, je zřejmé, že Dvořák se Štikou před sedmi lety kontrakt prosadili i přes tehdejší odpor zástupců několika odborových organizací městské firmy.

„Pan Buriánek konstatoval, že odbory DOSIA nesouhlasí s převedením nákladní autodopravy pod firmu KARIR CZ s. r. o. (…) Pan Slanina se připojil ke stanovisku p. Buriánka. Pan Olejár (…) nesouhlasí s outsourcingem vnitropodnikové dopravy. Pan Tošil uvedl, že zásadně nesouhlasí s outsourcingem,“ uvádí zápis z jednání o outsourcingu z 21. června 2011.

Šachta & Partners

V době, kdy se smlouva připravovala, jednalo s odboráři nejen tehdejší vedení dopravního podniku a zástupci soukromé firmy, ale přítomen byl i právník advokátní kanceláře Šachta & Partners, která je známá z kauz spojených s kontroverzním podnikatelem Ivo Rittigem. Právě tato kancelář smlouvu o outsourcingu připravovala a podle dostupných informací se účastnila celého průběhu vyřizování zakázky.

„Otevírání obálek pro tuto veřejnou zakázku se účastnil i zástupce advokátní kanceláře Šachta & Partners, kteří byli později ukázáni jako jedni z hlavních hybatelů kauz na Dopravním podniku v Praze,“ potvrzuje analytik Milan Eibl.

Advokátní kancelář Šachta & Partners se dnes již jmenuje MSB Legal. Přejmenovala se poté, když její advokáti začali mít kvůli podezřelým stamilionovým zakázkám dopravního podniku problémy s policií. Několik advokátů a zaměstnanců této kanceláře je v současnosti obžalováno kvůli jiným kauzám spojeným s dopravním podnikem, a to spolu s Ivo Rittigem, Martinem Dvořákem i jeho ekonomickým ředitelem Ivo Štikou.

Na okolnosti přípravy smlouvy s firmou KARIR si oslovený zástupce advokátní kanceláře už nevzpomíná. „Nemám vůbec tušení, já si na tu firmu vůbec nevzpomínám,“ tvrdí advokát a partner kanceláře MSB LEGAL, dříve Šachta & Partners, David Michal.

Příliš levné pozemky

Pochybností o zakázce na vnitropodnikovou dopravu existuje více. Firma KARIR totiž nesplňovala takřka žádná z kritérií zadávacího řízení, a musela je tak dokládat přes své subdodavatele. Navíc předmět činnosti k provozování nákladní dopravy si nechala zapsat až několik týdnů po vyhlášení soutěže. Do té doby v tomto druhu činnosti vůbec nepodnikala a dodnes je hlavním zákazníkem společnosti KARIR právě dopravní podnik.

Aby firma KARIR čerstvě získanou zakázku dokázala plnit, musela od dopravního podniku převzít deset zaměstnanců a pronajmout si budovu, kde vozidla parkuje. Podle nabídek realitních kanceláří lze zjistit, že podobné zpevněné a oplocené pozemky s budovami, jaké využívá KARIR, se v Praze pronajímají za stovky korun za každý metr čtvereční ročně. KARIR však nemovitosti užívá výrazně levněji.

Martin Dvořák s Ivem Štikou je firmě pronajali za 85 korun za metr ročně, a přestože po odchodu ředitele Dvořáka dopravní podnik nájemné zvýšil o 4,5 koruny za metr, stále se ještě jedná o nebývale nízkou cenu. „To rozhodně není přiměřená cena. Je to zlomek reálné částky, která by mohla být vynakládána právě za tento pozemek,“ podotýká analytik Milan Eibl.

„I to jsme předali do složky pro Policii České republiky a je jim to plně k dispozici,“ komentuje nízké nájmy Jan Šurovský z dopravního podniku. „Protože smlouva nejde vypovědět, tak to zatím nemůžeme řešit,“ dodává.

Neznámý majitel

Podle výpisu z obchodního rejstříku je jediným majitelem firmy KARIR společnost KAR group. Protože společnost vydala akcie na jméno, tedy takzvané anonymní akcie, nelze z obchodního rejstříku vyčíst, kdo ji vlastní. Jednatel Luboš Cekr nechtěl Reportérům ČT jméno majitele prozradit. „Je to český akcionář, to může stačit,“ uvedl.

Česká televize již identitu oficiálního majitele skupiny KAR group zná. Jeho jméno se objeví v některém z dalších dílů pořadu Reportéři ČT, který se bude zabývat i dalším pochybným obchodem mezi touto skupinou a dopravním podnikem. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...