Signál v metru slíbili operátoři do roku 2022. Trasou C se začne šířit už na podzim

„Jsem v metru“ by do čtyř let již nemělo být automatickým vysvětlením, proč není možné s někým telefonicky hovořit. Dozorčí rada pražského dopravního podniku schválila i přes výhrady dvou stran městské koalice smlouvu s konsorciem operátorů. Ti by měli do roku 2022 zajistit kompletní pokrytí podzemní dráhy mobilním signálem, na prvním úseku trasy C by mělo být možné telefonovat v tunelu již letos na podzim.

Když se chtějí Pražané pobavit, řeknou si historku o dívce, kterou v metru obtěžoval obšourník. Ona se jej snaží odradit tím, že celou cestu hlasitě mluví do telefonu s „přítelem“. Nikdo jí na to nenaletí.

Kdo nejel pražským metrem, pointu nepochopí. Mobilní signál totiž mizí – s několika výjimkami – vždy po odjezdu ze stanice. 

Po několika letech je však u konce vyjednávání dopravního podniku s mobilními operátory a výsledná smlouva slibuje lepší časy. Celá podzemní dráha má mít signál do roku 2022, ovšem již letos na podzim bude k dispozici na trase C mezi stanicemi Muzeum a Roztyly.

Vyjednávání se vleklo především kvůli velmi rozdílným finančním představám obou stran. Dopravní podnik odmítal, že by za zajištění připojení operátorům platil, žádal opak a nevyhovovaly mu ani první nabídky. „Počáteční nabídka ze strany konsorcia mobilních operátorů byla ve výši 20 milionů korun,“ upozornil předseda dozorčí rady DPP Lukáš Kaucký. Nakonec by měli operátoři za prvních deset let provozu zaplatit 120 milionů.

Na druhé straně nebude mít dopravní podnik, resp. Praha neomezený přístup k datům, ze kterých vyplývá, kudy se cestující pohybují. Za to chtěli operátoři zaplatit, nakonec však budou údaje poskytovat pouze na vyžádání. Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) by je dopravní podnik měl dostávat nejméně dvakrát ročně.

Kolínská: Obvyklá cena byla stanovena mnohem výše

Smlouva ovšem neměla v dozorčí radě dopravního podniku jednomyslnou podporu, dělicí čára dokonce vede napříč městskou koalicí. Nehlasovali pro ni zástupci Starostů a Zelených, tedy členů Trojkoalice. Náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice) míní, že chybí řada potřebných informací.

„Pro smlouvu jsme připraveni hlasovat, jakmile bude k dispozici analýza nejvýhodnějšího způsobu pokrytí metra mobilním signálem, proběhne výběrové řízení a do odůvodnění snížené ceny za nájem prostor bude doplněn důvod poskytování veřejné služby,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice). Tvrdí, že cena v místě a čase obvyklá byla stanovena oproti té smluvní více než na dvojnásobek – 260 milionů.

Petr Dolínek (ČSSD)

pražský radní pro dopravu

„Bude to trvat dlouho proto, že operátoři mají denně pouze 3,5 hodiny na instalaci zařízení. Mohou pracovat pouze v době, kdy nejezdí metro.“

Petr Dolínek (ČSSD)

pražský radní pro dopravu

Zatím jen povrchové stanice a nejnovější úsek

Signál GSM i datové připojení třetí a čtvrté generace je zatím v pražském metru plnohodnotně k dispozici v úseku Dejvická – Nemocnice Motol, který je v provozu od roku 2015. Dále je možné zachytit signál z povrchových vysílačů v místech, kde se nejezdí podzemím – ve stanici Depo Hostivař, na Nuselském mostě a stanici Vyšehrad či na okrajových úsecích trasy B. V podzemních tunelech však vypadává i signál GSM, ve většině stanic pak je k dispozici pouze ten, rychlé datové připojení však nikoli.

V pěti stanicích je možné připojit se k internetu alespoň prostřednictvím veřejné wi-fi, kterou dopravní podnik spustil loni na podzim. Počítá i s jejím rozšířením. Primárně má sice sloužit pro technologické zabezpečení metra, podle Martina Gillara by ale jeden až dva její kanály mohly sloužit veřejnosti.