Společnost Boeing dokončila vývoj prototypu létajícího automobilu a v současné době už ho úspěšně testuje. Cílem projektu je vznik autonomní osobní letecké dopravy – tedy něco, o čem se sní už dobrých padesát let.
Boeing poprvé otestoval létající elektromobil. Kombinuje to nejlepší z letadla, auta a vrtulníku
První test létajícího vozu od Boeingu se konal 22. ledna, nyní společnost oznámila, že byl úspěšný. Tomuto typu dopravního prostředku se říká eVTOL – neboli letadlo s elektrickým pohonem schopné kolmého startu a přistání.
Kromě Boeingu podobné dopravní prostředky nejen plánuje, ale už i aktivně vyvíjí i několik dalších společností: Uber nebo Kitty Hawk, start-up z peněz zakladatele společnosti Google Larryho Page.
Všechna tato „létající auta“ spojuje několik vlastností. Nespoléhají se na řidiče, který by při letu mohl ohrozit lidi pod sebou, ale svěřují řízení počítači. Disponují také vždy tichým elektrickým pohonem, který by měl těmto létajícím autům vhodným do městského provozu stačit.
První úspěšný test proběhl nedaleko Washingtonu, provedla ho společnost Boeing NeXt, prototyp vyvinula další součást koncernu Boeing, společnost Aurora Flight Sciences. Testy budou i nadále pokračovat, aby bylo zcela jisté, že tento dopravní prostředek je opravdu bezpečný pro reálné situace.
Podle Boeingu jde vývoj vpřed až nečekaně rychle. „Během jediného roku jsme se dostali z konceptuálního designu k opravdu létajícímu prototypu,“ komentoval úspěch hlavní technolog firmy Greg Hyslop.
Cíl: doprava nad městy
Tento dopravní prostředek by měl zajišťovat ve městech dopravu na vzdálenost maximálně 80 kilometrů. Pokud by se to podařilo, mohlo by to značně odlehčit přehuštěné dopravě ve světových metropolích.
Prototyp je dlouhý asi devět metrů a 8,5 metru široký, včetně křídel. Jeho pohon i aerodynamické vlastnosti mu umožňují, aby se vznášel jako vrtulník a létal jako letadlo.
„Takhle vypadá revoluce. A to vše díky autonomii,“ chválí stroj prezident Aurora Flight Sciences John Langford. „Právě autonomní ovládání umožní vznik tiché, čisté a bezpečné letecké dopravy ve městech.“
Kromě osobní verze tohoto stroje pracuje Boeing také na dopravní variantě, která by mohla nést až 226 kilogramů – tento dopravní prostředek bude teprve testován v průběhu letošního roku.
Aby se mu podařilo získat ty nejlepší experty, začal Boeing spolupracovat s americkou univerzitou Massachusetts Institute of Technology (MIT). Právě z kombinace silného kapitálu a těch nejlepších mozků ve Spojených státech by měly v budoucnu přicházet další inovace v tomto oboru.