Ve švýcarském kantonu Ticino otevřeli přes patnáct kilometrů dlouhý železniční tunel v průsmyku Monte Ceneri. Tunel, jehož výstavba stála více než tři a půl miliardy švýcarských franků, spojuje Camorino a Lugano a výrazně urychlí železniční přepravu mezi Švýcarskem a severem Itálie.
Švýcarsko otevřelo nový železniční tunel pod Alpami, poslední část „stavebního projektu století“
Cenerský úpatní tunel je poslední součástí projektu přímého železničního propojení severní Evropy a Středomoří přes Alpy. Projekt v hodnotě 22,8 miliardy švýcarských franků (558 miliard korun) bývá označován jako švýcarský stavební projekt století, píše agentura Reuters.
V pátek otevřený tunel, který je dlouhý 15,4 kilometru, stál 3,6 miliardy švýcarských franků (zhruba 88 miliard korun).
„Je to poslední část skládačky,“ uvedl šéf švýcarské železniční společnosti SBB Vincent Ducrot. „Dosáhli jsme cíle mít rovnou železniční linku skrz Alpy,“ dodal. Projekt umožňující přepravu mezi Rotterdamem a Janovem zahrnuje rovněž Gotthardský železniční tunel dlouhý 57,1 kilometru a Lötschberský železniční tunel dlouhý 34,6 kilometru.
Cílem je přesunout nákladní dopravu na železnici
Cenerský úpatní tunel zahájí běžný provoz 13. prosince, jeho výstavba trvala deset let. Švýcarsko chce jeho prostřednictvím podpořit přesun nákladní dopravy z kamionů na železnici, snížit emise oxidu uhličitého a chránit životní prostředí v Alpách.
„Ekologický přínos je očividný, ale není to jen o Alpách,“ uvedla švýcarská prezidentka Simonetta Sommarugaová, která se slavnostního zprovoznění tunelu zúčastnila. „Znamená to konkurenční výhodu pro Švýcarsko a udržitelnou dopravní politiku,“ dodala.