Automobilka Škoda Auto v prvním pololetí zvýšila provozní zisk zhruba o dvanáct procent na téměř 1,29 miliardy eur (31,5 miliardy korun). Zvýšil se i celkový prodej aut. Mateřský koncern Volkswagen však zaznamenal meziroční pokles provozních zisků o třetinu, i když mírně zvýšil prodej aut na 4,36 milionu kusů z 4,34 milionu před rokem. Zároveň i kvůli dopadu amerických dovozních cel zhoršila automobilka celoroční výhled.
Škoda celkový prodej aut zvýšila na 582 tisíc z 548 tisíc před rokem. Pololetní tržby meziročně zvýšila na 15,07 miliardy eur (369,43 miliardy korun) z 13,65 miliardy eur (334,62 miliardy korun) ve stejném období loni.
Koncern Volkswagen uvedl, že Škoda dosáhla ve čtvrtletí provozní marže 8,5 procenta a zaznamenala nejlepší čtvrtletní výsledek v historii se zhruba 740 miliony eur (18,2 miliardy korun).
Meziroční nárůst prodeje vozů Škoda o 6,3 procenta podle automobilky souvisí především se silnou poptávkou po elektrických modelech SUV Elroq a Enyaq. Zvýšila se také poptávka po modelu Kodiaq. Na indickém trhu se podle zprávy dařilo modelu Kylaq. Podrobné výsledky hospodaření zveřejní Škoda Auto v pondělí.
Agentura Bloomberg poukázala na to, že Škoda, která dělá auta pro široký trh, vydělává více peněz než producent luxusních sportovních vozů Porsche, ze kterého se stává „chudý příbuzný zářící Škody“. Obě značky patří pod koncern Volkswagen.
Hospodaření Volkswagenu
Ve druhém čtvrtletí koncernu Volkswagen klesl provozní zisk meziročně o 29 procent na 3,8 miliardy eur (93,15 miliardy korun). To odpovídá provozní marži 4,7 procenta. Jako důvod automobilka uvedla cla a náklady na restrukturalizaci a také zvýšený prodej elektrických modelů s nižší marží. Tržby ve druhém čtvrtletí klesly o tři procenta na 80,8 miliardy eur (bezmála dva biliony korun).
Volkswagen nyní očekává, že provozní zisková marže za letošní rok bude mezi čtyřmi a pěti procenty proti původně předpokládanému rozmezí 5,5 až 6,5 procenta. Celoroční tržby se podle současných odhadů budou pohybovat na úrovni předchozího roku – oproti původně předpokládanému růstu až o pět procent.
Firma v pátek také zveřejnila dlouho očekávané hodnocení dopadu cel na hospodaření. Samotná cla automobilku v prvních šesti měsících roku stála 1,3 miliardy eur (asi 32 miliard korun), uvedl podnik.
Dopady cel
O náročných podmínkách kvůli nepředvídanému dopadu amerických dovozních cel mluví i generální ředitel firmy Oliver Blume. Společnost proto podle něj musí zintenzivnit úsilí o snižování nákladů.
„Naše úsilí v oblasti nákladů musíme přeřadit na vyšší rychlost a urychlit jeho realizaci. Koneckonců nemůžeme předpokládat, že situace s cly je pouze dočasná,“ sdělil Blume.
Spojené státy začaly od 3. dubna vybírat 25procentní clo u dovozu automobilů. Od 3. května pak v USA vstoupilo v platnost rovněž 25procentní clo na dovoz některých automobilových dílů.
Rovněž ostatní evropští výrobci aut se potýkají se ztrátami v řádu miliard eur a vydávají varování ohledně zisků. Kromě amerických dovozních cel a sílící konkurenci ze strany Číny se musejí vyrovnat s novými domácími předpisy zaměřenými na urychlení přechodu na elektromobily.
Například evropsko-americká automobilová skupina Stellantis očekává za první pololetí ztrátu 2,3 miliardy eur (56,6 miliardy korun). Hospodářské výsledky za prvních šest měsíců představí čtvrtý největší výrobce aut na světě příští týden v úterý.


