Soud v Rusku zmrazil všechna tamní aktiva automobilky Volkswagen. Vyplývá to ze soudních dokumentů, do kterých nahlédla agentura Reuters. Volkswagen je jednou z řady zahraničních automobilek, které pozastavily obchodní aktivity v Rusku poté, co západní země uvalily na Moskvu rozsáhlé sankce kvůli agresi vůči Ukrajině. S okamžitou platností byl také zastaven vývoz vozidel do Ruska.
Ruský soud zmrazil všechna aktiva Volkswagenu v zemi, uvádí Reuters
Plnohodnotná ruská invaze na Ukrajinu měla finanční dopady na hospodaření firmy. Volkswagen ve své výroční zprávě minulý týden uvedl, že v souvislosti s rozhodnutím zastavit obchodní aktivity v Rusku byla již prodána řada jednotlivých společností a o prodeji dalších se jedná.
„Jako přímý následek rusko-ukrajinského konfliktu byly ve sledovaném roce (2022) stanoveny celkové náklady na asi dvě miliardy eur (47,7 miliardy korun),“ uvedla společnost.
V srpnu podnik vypověděl smlouvu s ruským výrobcem automobilů GAZ na výrobu vozů Volkswagen v továrně v Nižním Novgorodu. GAZ pak Volkswagen zažaloval. Ruská společnost odhadla své ztráty z ukončené smlouvy na téměř šestnáct miliard rublů (4,65 miliardy korun).
Volkswagen se také pokouší prodat svůj montážní závod v Kaluze jižně od Moskvy. Závod, který má kapacitu 225 tisíc vozidel ročně, v březnu 2022 přerušil provoz. Montovaly se zde mimo jiné i vozy Škoda Octavia a Škoda Rapid. Předloni bylo Rusko pro Škodu Auto druhým největším trhem.
Je to překvapení, uvedla ruská divize koncernu
Zmrazení aktiv podle agentury Reuters představuje další komplikaci pro snahu koncernu Volkswagen opustit ruský trh. Ruská divize podniku uvedla, že ji žaloba překvapila. Dodala, že spolupráce s firmou GAZ „skončila podle vzájemně sjednaných podmínek“.
Divize upozornila, že nyní žádá ruské úřady o povolení k prodeji podílu ve skupině Volkswagen Group Rus do rukou „důvěryhodného ruského investora“. Součástí skupiny Volkswagen Group Rus je i závod v Kaluze. „Doufáme, že žaloba tuto transakci nezbrzdí,“ uvedla ruská divize Volkswagenu.
Podniky ze zemí, které Moskva nepovažuje za přátelské, musejí v případě prodeje svých ruských aktiv získat souhlas od výboru ruské vlády. Mezi zahraničními investory nyní panují obavy, že Rusko by mohlo přikročit k zestátnění některých strategicky důležitých aktiv.
Západní sankce měly na automobilový sektor v Rusku tvrdé dopady. Celková výroba osobních aut v Rusku se loni propadla o 67 procent na 450 tisíc vozů, což je nejméně od rozpadu Sovětského svazu v roce 1991.