V Německu naplno propukla stávka na železnici. K protestu strojvedoucích nákladních vlaků, který začal v úterý večer, se v noci připojili jejich kolegové z osobní přepravy. Německý dopravce Deutsche Bahn (DB) ráno oznámil, že se podařilo přejít na nouzový jízdní řád, cestující nicméně musí počítat s rozsáhlými výlukami dálkových i regionálních vlaků. Narušeno bylo i spojení s Českem. Stávka za vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky má skončit po šesti dnech v pondělí večer.
Němečtí strojvedoucí opět stávkují, protest narušil i spojení s Českem
„Pro dálkovou a regionální dopravu jsme připravili nouzový jízdní řád. Snažíme se vypravovat prodloužené dálkové vlaky, abychom mohli nabídnout co nejvíce míst k sezení. Nouzový plán je spuštěn a funguje stabilně,“ popsal mluvčí DB Achim Stauss.
Jedná se o čtvrtou a dosud nejdelší stávku odborů strojvedoucích GDL. Poprvé v současném mzdovém sporu zahrnuje také celý víkend. Němečtí ekonomové upozorňují, že protest bude mít vážné hospodářské následky. Na to poukázal i Stauss.
„Masivně zasažena je nákladní doprava DB Cargo. Už od úterý, kdy stávka začala, jsme museli odřeknout četné vlaky. Týká se to například evropské nákladní dopravy přes Alpy, do Skandinávie nebo tratí z mořských přístavů v Nizozemsku a Belgii směrem na jih,“ vyjmenoval Stauss. Dodal, že část dopravy se daří odbavovat po silnici, některé klíčové dodávky například pro elektrárny se ale německé dráhy snaží vypravit.
Stávka se dotýká i spojů s Českem
Stávka rovněž tvrdě dolehla na miliony cestujících. GDL od loňského listopadu stávkovala třikrát, dráhy DB pokaždé dokázaly vypravit zhruba pětinu dálkových vlaků. V regionální dopravě byla situace podobná. Stejně tomu bude i nyní.
Pro české cestující protest znamená, že nebudou jezdit přímé vlaky mezi Prahou a Berlínem. „Vlaky Berliner budou po dobu stávky, tedy mezi středou a nedělí, vedeny jen do Drážďan,“ přiblížil mluvčí Českých drah Filip Medelský. Mezi Chebem a městem Marktredwitz podle něj nevyjedou spěšné spoje, ale osobní vlaky pojedou bez omezení, stejně jako mezi Děčínem, Bad Schandau a Rumburkem.
Stát budou i noční vlaky přes Německo. Narušeno bude i spojení Prahy s Mnichovem, kdy mezi Domažlicemi a Řeznem budou jezdit autobusy.
Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 korun) a také jednorázovou kompenzaci tři tisíce eur (73 400 korun) kvůli inflaci. DB nabízejí zkrácení pracovní doby na 37 hodin týdně, větší snížení již podmiňují zkrácením mzdy.
Šéf GDL Claus Weselsky v rozhovoru s veřejnoprávní televizí ZDF prohlásil, že dráhy nadále odmítají všechny požadavky odborů. Dodal, že stávka je zákonná a strojvedoucí na ni mají právo. Podle Stausse ale GDL trvá na svých maximálních požadavcích a nemá zájem na dosažení kompromisu.