Strojvůdci německých drah Deutsche Bahn (DB) v osobní dopravě budou od středečního rána do pondělního večera stávkovat, v nákladní dopravě zastaví práci už v úterý večer. V pondělí to oznámily odbory GDL. Protest, kterým se odboráři snaží vymoci vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky, ochromí dopravu nejen v Německu, problémy budou mít i spoje s Českou republikou.
Německé železničářské odbory ohlásily šestidenní stávku, naruší i spoje s Českem
Strojvedoucí od stávky neodradila ani nová nabídka, kterou dráhy minulý týden v pátek učinily. V té dráhy strojvedoucím přislíbily zkrácení pracovní doby z 38 na 37 hodin týdně se zachováním plné mzdy a navýšení mzdy až o 13 procent. Podle GDL však tato nabídka byla falešná.
„Třetí a údajně vylepšená nabídka DB znovu ukázala, že dráhy nadále sledují dosavadní odmítavý a konfrontační kurs. Po snaze dosáhnout dohody není ani stopy,“ uvedly odbory v prohlášení. Podrobnosti o protestu chtějí sdělit v pondělí dopoledne.
Stávku ve veřejnoprávní televizi ZDF kritizoval spolkový ministr dopravy Volker Wissing. „Nemám žádné pochopení pro tuto formu mzdového sporu,“ řekl. Poznamenal, že šéf GDL Claus Weselsky tímto způsobem sebe a odbory nestaví do dobrého světla. Weselsky k tomu na tiskové konferenci v Berlíně řekl, že ani v posledním návrhu neučinila železniční společnost potřebné ústupky. „Tohle není základ pro jednání s DB,“ dodal.
Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 korun) a také jednorázovou kompenzaci tři tisíce eur (73 400 korun) kvůli inflaci.
Dráhy takové požadavky odmítají, protože by to podle nich zvýšilo náklady na personál o 50 procent. Nově navrhují až třináctiprocentní zvýšení mezd a jednorázový bonus 2850 eur (69 700 korun), který by se díky vládnímu protiinflačnímu opatření nedanil. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 až 56 tisíc eur (až 1,36 milionu korun).
Zkrácená pracovní doba na 37 hodin týdně, kterou v pátek personální šéf DB Martin Seiler představil, by začala platit od 1. ledna 2026. Strojvedoucí by si v takovém případě mohli vybrat, zda by chtěli kratší pracovní dobu se zachováním mzdy, nebo delší se zvýšením mzdy o 2,7 procenta.
Dopady na Česko
Šestidenní stávka německých strojvedoucích by měla dopravu na českém území ovlivnit podobně jako poslední protest před dvěma týdny. České dráhy (ČD) očekávají dopady hlavně u mezistátních vlaků Praha–Berlín–Hamburk–Kiel–Flensburg a u regionálních spojů na trase Cheb–Marktredwitz.
Podle aktuálních informací ČD stávka znovu zastaví spojení Prahy s Berlínem, Chebu s Marktredwitz a také noční vlaky. České dráhy také prověřují možnost zajištění pravidelné jízdy vlaků na trase Praha–Mnichov. Dopravce žádá cestující, aby sledovali aktuální informace na webu drah a v aplikaci Můj vlak a aby cesty plánovali s ohledem na oznámená omezení.
Do provozu nočních vlaků zasáhne stávka už v noci na středu, upozorňují ČD. Spoj Nightjet ze Štýrského Hradce do Berlína bude v době stávky zrušen a vlak Canopus pojede na lince mezi Prahou a Curychem pouze na českém území. Nepojedou také přímé vozy Budapešť–Břeclav–Berlín ve vlacích EN 476 a NJ 456. „Noční vlaky se na koleje vrátí bez omezení znovu v noci z 29. na 30. ledna,“ uvedly dráhy v tiskové zprávě.
Pouze do Drážďan pojedou od středy do pátku dálkové vlaky Hungaria. „O víkendu 27. až 28. ledna a v pondělí 29. ledna je pak jejich cílovou destinací z důvodu plánované výluky stanice Děčín hlavní nádraží,“ uvedly ČD. V pondělí 29. ledna bude možné mezi Ústím nad Labem a Drážďany využít náhradní autobusovou dopravu.
Strojvedoucí DB stávkovali od listopadu už třikrát
Zatímco odbory opakovaně kritizovaly postoj DB, tak za příklad dobré spolupráce uvádějí dopravce Go-Ahead a Netinera. Obě firmy souhlasily s postupným zkrácením pracovní doby na 35 hodin týdně do ledna 2028 a s vyplacením protiinflační prémie 3 tisíce eur (73 500 korun).
Strojvedoucí DB sdružení v GDL od listopadu stávkovali třikrát, naposledy v druhém lednovém týdnu. V osobní dopravě poslední stávka trvala 64 hodin, v nákladní byla o osm hodin delší. Kvůli protestu nejezdily vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem, nevyjely ani regionální vlaky mezi Chebem a městem Martktredwitz v Bavorsku. Problémy měly také některé expresy mezi Prahou a Mnichovem, které za předešlých dvou stávek omezeny nebyly.