Školní vzdělání nemusí být nudné „šprtání“ – v USA se pokoušejí vyvolat přirozený zájem žáků prostřednictvím počítačových on-line aplikací. Děti řeší třeba matematické úlohy a sbírají přitom úrovně jako ve videohrách. Z obávané písemky se tak může stát zábava, navíc v animovaném světě, který je dětem blízký.
Komenského škola hrou v praxi. Americké děti sbírají vědomosti v on-line hrách
Jan Amos Komenský by se asi nestačil divit, jak také může vypadat jeho Škola hrou. Dosud se k alternativní výuce používalo třeba divadlo, některé školy jdou ale díky počítačovým technologiím mnohem dál.
Kromě jednotlivých předmětů zkouší některé školy experimentálně přejít na plný on-line systém výuky – díky tabletům, počítačům a propojení speciálními aplikacemi. Děti tak mohou v rámci svých účtů sbírat úrovně jako ve videohrách a obávané školní testy zvládat v prostředí podobném jejich oblíbeným animovaným světům.
„Má to všechen ten lesk a blikání, ale zároveň je to opravdu velmi vzdělávací,“ popsala učitelka Walkerovy základní školy ve West Allis v americkém Milwaukee Patti Kurtzová.
Ve třídě má každý student svůj tablet s aplikací a vlastním účtem. Odměny dostávají v jednotlivých úkolech jako ve videohrách – s tím rozdílem, že jde o školní úlohy a výsledky se promítnou do známek. Propojeni jsou s centrálním programem, který kontroluje učitelka.
„Líbí se mi to, protože je to zároveň matematika i hra,“ ocenil jiný přístup k učení žák této školy Jameson Armstrong.
Učebních pomůcek využívajících moderní techniku přibývá ve školách po celém světě. Třeba v Atlantě celý učební plán škola přizpůsobila hře inspirované legendární fantasy on-line hrou World of Warcraft.
„Mohu se díky tomu více zapojit se svými studenty. Nejsem už jen jejich učitelka, ale jejich herní mistr. Kontroluji zábavu celé třídy a mohu ji i měnit,“ popsala Laura Bruster, učitelka na Amana Academy v Atlantě.
„S Classcraftem nemáte pocit, že píšete velký test, takže jste méně nervózní a díky tomu nejspíš dosáhnete i lepších výsledků,“ uvedla žákyně stejné školy Anessa Abbasová.
Studenty to utvrdí v závislosti na technologiích, kritizují odpůrci
Za každý splněný úkol si mohou studenti vylepšovat vzhled svých postav a získávat nejrůznější privilegia – jako možnost poslouchat ve třídě hudbu nebo se v aplikaci utkat s dalšími spolužáky.
„Tato hra nezaručuje dobrou výuku. Dobrou výuku zaručuje sám učitel a způsob, jakým pracuje se studenty a jak jim pomůže vše propojit,“ poznamenal profesor pedagogiky Michiganské univerzity Barry Fishman.
Podle kritiků může tento způsob výuky děti jen utvrdit v závislostech na technologiích. Autoři vzdělávacích aplikací ale nesouhlasí a tvrdí, že díky více interakcím i například možnosti analyzovat studentův pokrok přímo v programu se žáci učí lépe a efektivněji.