TÉMA

Tablet

Průzkum: Čeští žáci jsou v počítačové a informační gramotnosti nejlepší v EU

V testování počítačové a informační gramotnosti (ICILS) ve 34 zemích skončili čeští žáci osmých tříd a jejich vrstevníci z víceletých gymnázií druzí za Jižní Koreou, mezi státy Evropské unie (EU) dosáhli nejlepšího výsledku. V informatickém myšlení pak byli v mezinárodním srovnání třetí. Výsledky loňského průzkumu představil v úterý ústřední ředitel České školní inspekce Tomáš Zatloukal. Při testování se sledovalo používání technologií i shromažďování, posuzování, vytváření a sdílení informací a jejich bezpečné využívání.
12. 11. 2024Aktualizováno12. 11. 2024|

Potřebujeme tablety, ne umělou inteligenci, reagují školy na výtky ministerstva

Některé základní školy a gymnázia podle ministerstva školství nesprávně využívají peníze na nákup pokročilých digitálních pomůcek. Mezi ty patří třeba virtuální realita, 3D tiskárny nebo umělá inteligence. Podle prezidenta Asociace ředitelů základních škol Luboše Zajíce ale školám schází běžná výpočetní technika, jako jsou tablety nebo notebooky. Na nákup „high-tech“ pomůcek loni ministerstvo mezi školy rozdělilo 716 milionů korun. Při nesprávném využití jim přitom hrozí, že budou muset část peněz vrátit.
30. 9. 2023|

Soud definitivně osvobodil strojvedoucího žalovaného za vykolejení vlaku u Mariánských Lázní

Strojvedoucí Radim Růžička, obžalovaný za zavinění nehody, při které v červenci 2019 vykolejil u Mariánských Lázní nákladní vlak s vápencem, nebude potrestán. Krajský soud v Plzni ho zprostil obžaloby a nevyhověl tak odvolání státního zástupce proti rozsudku chebského soudu, který strojvedoucího loni v srpnu osvobodil. Informovaly o tom servery Novinky a iDnes. Za obecné ohrožení hrozilo Růžičkovi až osm let vězení. Strojvedoucí vinu odmítal. Verdikt krajského soudu je pravomocný.
18. 1. 2023|

Nabíječky pro telefony či tablety se v EU sjednotí, schválili europoslanci

Evropský parlament v úterý učinil jeden z posledních kroků na cestě EU k zavedení jednotného nabíjecího řešení pro chytré telefony, tablety a další přenosná zařízení. Europoslanci podle očekávání schválili finální verzi směrnice, podle níž budou muset výrobci od podzimu 2024 používat výhradně standard USB-C. Návrh se týká také laptopů, na které se však sjednocení nabíječek začne vztahovat až na konci roku 2026.
4. 10. 2022Aktualizováno4. 10. 2022|

EU zavede jednotnou nabíječku přenosné elektroniky

Na dobití všech telefonů či tabletů prodávaných v zemích Evropské unie bude od podzimu roku 2024 stačit jediná nabíječka. Členské státy se v úterý dohodly s europoslanci na pravidlech, podle nichž budou výrobci elektroniky muset přizpůsobit své produkty standardu USB-C. Směrnice, jejímž cílem je usnadnit život spotřebitelů a omezit množství elektronického odpadu, získala podporu i přes nesouhlas dominantního amerického výrobce elektroniky Apple. Dohodu musí v příštích týdnech formálně potvrdit plénum Evropského parlamentu a Rada EU.
7. 6. 2022|

U dětí v Česku přibývá závislostí, odborníci chystají kurzy na prevenci

U dětí a mladistvých přibývá podle praktických lékařů závislostního chování. V době epidemie covidu-19 zaznamenali praktici především více závislostí na mobilních telefonech, tabletech, internetu a sociálních sítích. Adiktologové z 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze (1. LF UK a VFN) i proto připravují vzdělávací kurzy pro pediatry a jejich zdravotní sestry, které by jim měly pomoci závislosti rozeznat a zachytit přímo v ordinacích.
30. 6. 2021Aktualizováno30. 6. 2021|

Efektivnější je psát si poznámky na papír než do elektronických zařízení, tvrdí vědci

Když si člověk píše poznámky na klasický papír, zapamatuje si toho více, než když informace zaznamenává na digitální zařízení. Naznačila to nová studie, kterou publikoval časopis Frontiers in Behavioral Neuroscience. Používání tradičních sešitů totiž podle vědců vyvolává větší mozkovou aktivitu.
19. 3. 2021|

Komenského škola hrou v praxi. Americké děti sbírají vědomosti v on-line hrách

Školní vzdělání nemusí být nudné „šprtání“ – v USA se pokoušejí vyvolat přirozený zájem žáků prostřednictvím počítačových on-line aplikací. Děti řeší třeba matematické úlohy a sbírají přitom úrovně jako ve videohrách. Z obávané písemky se tak může stát zábava, navíc v animovaném světě, který je dětem blízký.
23. 1. 2019|