Irsko bude první zemí v Evropské unii, která dostane z Bruselu peníze na řešení dopadu brexitu. Má jít o částku 920 milionů eur, tedy v přepočtu asi 24 miliard korun. Irsko má se Spojeným královstvím, které loni dokončilo odluku od sedmadvacítky, jako jediný unijní stát pevninskou hranici. Mezi Londýnem a Bruselem nadále pokračují neshody kvůli pobrexitovým kontrolám zboží mezi Británií a Severním Irskem. Riziko, že mezi Británií a Evropskou unií kvůli tomu vypukne obchodní válka, pořád není zažehnané.
Irsko dostane od Bruselu 920 milionů eur jako náplast za pobrexitové obchodní problémy
Lidé, kteří žijí na irské hranici, po Evropské unii požadují, aby Londýnu neustupovala. Po britském premiérovi Borisu Johnsonovi chtějí, aby neaktivoval článek 16, čímž by přerušil pobrexitovou dohodu o pravidlech při obchodování se Severním Irskem.
„Nevylučujeme možnost spustit článek 16, abychom ochránili obchod mezi Velkou Británií a Severním Irskem,“ uvedl britský premiér.
Severní Irsko zůstalo na unijním trhu, a to i přesto, že je součástí Velké Británie. Stalo se tak proto, aby se včas podařilo zabránit případnému návratu sektářského násilí. Vyprovokovat by ho mohlo obnovení hraničních kontrol na irském ostrově. „Ročně přes hranici projede 40 milionů aut. Nedokážete si představit ten dopad, jaký by to mělo,“ uvedl zástupce pohraničních obyvatel Border Communities Against Brexit Damian McGinnity.
Brexit jako bariéra pro obchodování mezi členskými zeměmi
Brexit tak ani skoro po roce od jeho dokončení není dořešený. Nejvíc zasaženou členskou zemí je Irsko. Proto mu Evropská unie tento týden schválila pomoc ve výši více než 900 milionů eur. „(Irsko) je první členskou zemí, která dostane tyto peníze. Pomohou snížit dopad brexitu na irskou ekonomiku,“ sdělila mluvčí Evropské komise Vivian Loonela.
Dopad brexitu na Irsko je momentálně vidět i na chování tamních exportérů. Za prvního půl roku narostl o celých padesát procent objem zboží, které se na cestě z Irska nově vyhýbá britskému území. Británie přitom byla tradičně mostem pro exportéry při obchodování mezi Irskem a zbytkem unijního trhu. Brexit ale postavil novou bariéru kvůli byrokratickým požadavkům, uvedl londýnský zpravodaj ČT Bohumil Vostal.
Mezi Irskem a evropskými přístavy proto vzniklo na 30 nových přímých spojení. Stěžovat si nemusí ani samotné Severní Irsko, jehož přístavy také díky setrvání na unijním trhu zaznamenaly nárůst zájmu exportérů. Jiná situace je mezi Dublinem a britskými přístavy, tam je oproti loňsku propad až o třicet procent.