Železniční infrastruktura na Slovensku je ve špatném stavu a na opravy chybí peníze. Část slovenských železničních odborů, které na problémy upozorňují delší dobu, hrozí stávkou. Před nedávnem kvůli špatným výhybkám vykolejil vlak z Česka. Proto přišly nyní výhrady také z české strany.
České dráhy se zapojily do kritiky stavu slovenských železnic. Části elektrotechniky jsou staré až 70 let
České dráhy (ČD) vstoupily do diskuse o stavu slovenských železnic. Apelativním dopisem se obrátily na Železniční společnost Slovensko, protože některé úseky mezinárodních tratí jsou podle českého dopravce až tristní. Po slovenské straně žádají nápravu i jasný harmonogram prací pro příští rok.
Hlavním spouštěčem k apelu byla březnová nehoda Pendolina, které vykolejilo u Žiliny. „Problém nastal na trati mezi Prahou a Košicemi při přejetí výhybky zhruba ve třiceti až čtyřicetikilometrové rychlosti. Důvodem vykolejení byl podle prvotního vyšetřování špatný stav výhybky,“ popsal zpravodaj České televize na Slovensku Jan Šilhan.
Vykolejené Pendolino bylo tři týdny v servisním depu
Kritika nepřichází jen ze strany ČD, ale také od slovenských drážních odborářů. „Obě strany se shodují, že i když se tehdy v Žilině nikomu nic nestalo, je pravděpodobně jen otázkou času, kdy by některá příští nehoda mohla mít mnohem fatálnější důsledky,“ přiblížil Šilhan.
Kompenzace zatím český dopravce nevyžaduje, pokud ovšem nedojde k posunu v pracích na železniční infrastruktuře, vyžádá si odškodné za zvýšené náklady s opravami svých vlaků. „Souprava vykolejeného Pendolina se musela nechat zhruba tři týdny v servisním depu. Bylo potřeba vyměnit podvozek u první části vlaku a také další komponenty,“ uvedl reportér Šilhan.
Špatný stav slovenských železnic dokládají tři faktory. Prvním je zastaralost infrastruktury. „Koleje, pokud se správně udržují, by měly průměrně vydržet třicet let. Pak má následovat oprava minimálně povrchové části. Nicméně průměrné stáří slovenských kolejí je něco kolem 45 let. Řada částí elektrotechniky je stará bez jakékoliv zásadnější opravy šedesát až sedmdesát let. A zhruba 350 mostů napříč Slovenskem má více než sto let,“ konstatoval Šilhan.
Druhým faktorem nevyhovujícího stavu je podmáčený povrch. „Je způsoben pravděpodobně špatným technickým odvodem vody a v některých částech může způsobovat i propad kolejnice,“ přidal Šilhan. Třetím zásadním problémem jsou odlišné rozchody kolejí, tedy špatná geometrie na řadě míst v zemi.
Železniční společnost Slovensko uvedla, že na to, aby vyhověla požadavkům, by letos potřebovala o 33 milionů eur navíc, a to pouze na nutné opravy. „Slovenské odbory mluví i o tom, že jen dlužná částka na prodlení oprav v tuto chvíli tvoří 800 milionů eur, tedy osmnáct miliard korun. Slovenský národní dopravce bude žádat po ministerstvu dopravy, aby na opravu a modernizaci tratí šlo co největší množství peněz,“ uzavřel Šilhan.