Dopravní situace v Břeclavi a stále nedokončený obchvat Znojma. Dopravní problémy zmíněných měst řešil na návštěvě Jihomoravského kraje ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO). Jejich obyvatelům slíbil, že stavba znojemského obchvatu bude ještě letos pokračovat a problémy v Břeclavi začne řešit osobně.
Znojmo i Břeclav chtějí obchvat. Ministr dopravy jim přislíbil pomoc
Jízda od dálnice D2 do břeclavské části Poštorná by měla řidičům zabrat jen několik minut. Tým České televize ale na cestě strávil čtvrt hodiny. Ručička na tachometru totiž neukázala více jak třicet kilometrů za hodinu, přestože je v úseku povolená padesátka. Důvodem jsou každodenní dopravní zácpy v ranní špičce.
Studie, kterou si Břeclav nechala zpracovat Centrem dopravního výzkumu, ukázala na tři problematická místa. „Především jde o místo, kde je několik světelných křižovatek hned za sebou,“ vysvětlil Petr Šenk z Centra dopravního výzkumu Brno. Navržené řešení – nové odbočovací pruhy – město ani po roce a půl nezavedlo. „Technická opatření nejsou dotažená ani do projekční přípravy,“ vysvětlil starosta Pavel Dominik (Pro Region).
Politici i místní ale už diskutují o účinnější změně – vybudování obchvatu. „Ředitelství silnic a dálnic vypracovalo dokumentaci pro stavební povolení, má geometrické plány a samozřejmě pokračují výkupy pozemků,“ popsal nynější situaci generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Při práci stavaře a těžké stroje ale místní ještě několik let neuvidí.
Trasa obchvatu, která je stanovená už dvacet let, totiž prochází chráněným územím. Ekologové proto požádali krajský úřad, aby se rostliny, které musí stavbě ustoupit, vysadili jinde. To potrvá pět let. „Rád bych tu situaci probral s ministrem Brabcem, protože princip, že budeme čekat na dopad kompenzačních opatření, by mohl být pro osud dopravního stavitelství v České republice fatální,“ okomentoval situaci ministr dopravy. I přes jeho stanovisko je ale jasné, že do pole u Břeclavi se kopne nejdřív v roce 2022.
Dohady o znojemském obchvatu pokračují
Ve Znojmě sice stavba obchvatu už začala, ale ještě neskončila. Na hustou dopravu i mimo dopravní špičku si místní stále nezvykli. „Doprava v centru Znojma je katastrofální a potřeba by byl jako sůl,“ uvedl jeden z místních. Obchvat slibuje radnice už léta, zatím ale jeho nedokončená část slouží jako drahá cyklostezka.
Severní část obchvatu končí v polích a vše nasvědčuje tomu, že to tak ještě nějakou dobu zůstane. Tu blokují aktivisté a pokračování stavby navíc zatrhl brněnský soud – chybí jí krajský územní plán. Znojma se nyní zastal ministr dopravy a nabídl dvě řešení. „První cesta je kasační stížnost. Druhá cesta je, že budou hotové zásady územního rozvoje, a tím pádem by se dalo pokračovat,“ vysvětlil Ťok.
Kraj by měl sice mít územní plán hotový do podzimu a s obchvatem se v něm počítá, ani tak ale řidiči nemají vyhráno. Spolek, který proti obchvatu podal vítěznou žalobu, se totiž nevzdává. Vadí mu, že obchvat je příliš blízko města. Navrhuje jinou, delší trasu – tu ministr rezolutně odmítá. „Malovat vize, že uděláme nějaký velký obchvat okolo Znojma skrze jiné vesnice, je fantasmagorie,“ dodal ministr a slíbil, že stavba jižní části znojemského obchvatu bude pokračovat už letos v létě.