Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu úseku dálnice D35 Džbánov–Litomyšl. Stavba téměř za tři a půl miliardy korun bez DPH zahrnuje devět mostů, z toho dva nad dálnicí, mimoúrovňovou křižovatku, protihlukové stěny a odpočívku. Kromě toho stavbaře čekají přeložky silnic, cest a inženýrských sítí. Vybuduje ji polská firma Budimex. Stavební práce potrvají téměř tři roky.
Začala stavba úseku D35 Džbánov–Litomyšl. Pracuje se i na dalších částech dálnice
Úsek Džbánov–Litomyšl měří více než sedm a půl kilometru a zahrnuje i devět mostů o celkové délce přes tisíc metrů, z toho dva nad dálnicí. Součástí stavby je rovněž mimoúrovňová křižovatka Řídký, více než pět kilometrů protihlukových stěn a odpočívka Hrušová. Kromě toho stavbaře čekají přeložky silnic, cest a inženýrských sítí. Tato část by měla být uvedena do provozu v lednu 2027.
Stavba vede také ochranným pásmem významného vodního zdroje Pekla u Cerekvice nad Loučnou, projekt proto počítá s opatřeními, která budou minimalizovat dopad výstavby na kvalitu vody. Podle šéfa ŘSD Radka Mátla to zajistí vedení dálnice po násypech, odlučovače či použití fólií.
„V tuto chvíli se fakticky staví téměř čtyřicet kilometrů dálnice D35, včetně tohoto je to pět úseků,“ poznamenal ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Ve výstavbě jsou v Pardubickém kraji části Vysoké Mýto – Džbánov, která vytvoří obchvat Vysokého Mýta, a Janov–Opatovec, v Královéhradeckém kraji úsek Hořice–Sadová a v Olomouckém kraji Křelov–Slavonín.
Omezení u Olomouce
U Křelova je aktuálně po víkendové demolici mostu omezen provoz v obou směrech pouze na jeden jízdní pruh. Dělníci dokončují bourání zbývajících částí mostu a uklízejí sutiny. Omezení potrvá do neděle 14. dubna. Poté budou mít řidiči opět k dispozici dva jízdní pruhy D35 pro každý směr.
ŘSD plánuje v blízké době zahájit výstavbu dalších částí D35 v celkové délce 24 kilometrů. Na konci dubna by pode Mátla měla začít výstavba úseku Ostrov – Vysoké Mýto a také tunelu Homole, který byl z této trasy vyčleněn a kde uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem oddálily námitky jednoho z účastníků.
Alternativa k D1
Ve finále by se D35 měla stát alternativní trasou k přetížené dálnici D1. Má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc. Po dokončení, které se plánuje na rok 2029, bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku.
Z D35 je zatím hotovo několik vzájemně nepropojených částí, a to v Libereckém kraji úsek Liberec–Turnov, v Pardubickém kraji úsek Sedlice–Opatovice–Časy–Ostrov a v Olomouckém kraji úseky Mohelnice–Olomouc, obchvat Olomouce a Olomouc – Lipník nad Bečvou.