Stavba dálnice D35 se vleče už půl století. Zpoždění ji prodražují o miliardy, poukázal NKÚ

Zpoždění staveb jednotlivých úseků prodražuje dálnici D35 o miliardy. V závěru kontroly, která se soustředila na dokončení dálnice mezi Hradcem Králové a Olomoucí, na to poukázal Nejvyšší kontrolní úřad. Kontroloři zároveň podotkli, že stavba D35 fakticky trvá – od začátku prvních příprav – již půl století a ještě potrvá téměř do konce dekády.

Dálnice D35 je dálnice, kterou lze zařadit do pomyslné první generace českých dálnic, tedy mezi ty, které se stavěly již v 70. letech minulého století a dokonce se první její úseky již koncem 70. let otevíraly. Její plánovaná trasa se postupem času poněkud měnila, z původní Hradec Králové – Lipník nad Bečvou byla nejprve na západě protažena do Liberce, a pak zkrácena do Jičína. Zatím ale – po půl století od začátku – zdaleka není hotová ani mezi Hradcem a Lipníkem. Příprava některých úseků trvá i 27 let.

Šest let zpoždění za 7,6 miliardy korun

Kontrola NKÚ se soustředila zejména na období mezi rokem 2017 a květnem 2023, pracovníci úřadu se zabývali situací čtrnácti úseků D35, které v roce 2017 ještě nebyly zprovozněny. V době kontroly se podařilo Ředitelství silnic a dálnic dokončit přípravu osmi ze čtrnácti projektů. V průměru trvala příprava stavby úseků dálnice D35 dvanáct let. To považují kontroloři za příliš dlouhou dobu. Mluvčí úřadu Hana Kadečková podotkla, že NKÚ „zjistil skutečnosti, které významně snižují účelnost a hospodárnost vynakládání peněžních prostředků“.

Za příčiny považují kontroloři hlavně problémy se získáváním územních rozhodnutí a s výkupem pozemků. Že bylo územní řízení často dlouhé, přičítá ovšem NKÚ i silničářům. Ředitelství silnic a dálnic podle kontrolorů předkládalo stavebním úřadům neúplné podklady. „Na délku územních řízení mělo ale vliv i uplatnění práv účasntíků řízení (podání námitek a odvolání),“ stojí v závěrečné zprávě. Ke zpoždění staveb podle úřadu přispěly ovšem také prodlevy ŘSD při výběru dodavatelů stavebních prací v některých případech.

Jednotlivé stavby začínají proti původním plánům často s mnohaletým zpožděním, čím se ale také prodražují. Jednotlivé stavby mezi Opatovicemi nad Labem a Opatovcem (stavebně sedm, respektive osm úseků včetně tunelu Homole) se podle NKÚ zpozdily o šest let, a tím prodražily o 7,6 miliardy korun.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl ovšem v reakci na závěry kontroly uvedl, že reálně náklady nerostly. „V reálné hodnotě financí se započítáním inflace ta stavba prodražená není,“ uvedl. Ze zprávy NKÚ podle něj vyplývá, že nakládání s financemi na stavbu bylo v pořádku.

Příprava mohla naplno začít až v roce 2015, brání se ŘSD

Dálnice D35 naposledy dostala nový dokončený úsek loni před koncem roku, kdy se prodloužila ve směru od Hradce Králové takřka na dohled od Vysokého Mýta k obci Ostrov. Samotným Vysokým Mýtem a také Litomyšlí ale musí řidiči dál projíždět po staré silnici, jejíž průtahy vedou středem historických měst.

Od letoška se staví úsek Janov–Opatovec, rovněž se začalo stavět na jednom ze čtyř úseků mezi Hradcem Králové a Jičínem a ještě před koncem roku chtějí silničáři začít stavět mezi Vysokým Mýtem a Džbánovem. Dalších pět staveb mezi Ostrovem a Janovem a také druhou etapu výstavby mezi Křelovem a Slavonínem v Olomouckém kraji plánují zahájit v příštím roce. Zbylé dvě stavby mezi Opatovcem a Mohelnicí mají začít v roce 2025. Hotové by měly být do roku 2029. V příštích dvou letech chce ŘSD začít stavět také zbylé tři úseky mezi Hradcem Králové a Jičínem, tato větev dálnice má být v provozu v roce 2028.

Ředitelství silnic a dálnic uvedlo, že samo nemohlo úseky na východě Čech připravit o mnoho rychleji. Za výchozí datum považuje roky 2014 a 2015, kdy byla schválena aktualizace Zásad územního rozvoje Pardubického kraje a bylo vydáno kladné stanovisko EIA, což byly dokumenty, které další konkrétní přípravu teprve umožnily.

„Teprve někdy kolem roku 2015 jsme se mohli s vervou pustit do přípravy této komunikace a prakticky během osmi let se podařilo tyto zásadní úseky připravit,“ zdůraznil Jan Rýdl.

Ministerstvo dopravy uvedlo k prověrce, že se snaží přípravu dostavby dálnice D35 urychlit. Připustilo, že se v minulosti příprava úseků zpožďovala. „Souhlasit lze se závěrem, že v důsledku změn v přípravě a oddalování výstavby rostou náklady staveb, byť je třeba upozornit, že s časem nerostou jen ceny, ale díky inflaci se též snižuje hodnota peněz,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.

D35 má po dokončení sloužit nejen jako spojnice východních Čech a Moravy, ale ve spojení s D11 také jako alternativa k dálnici D1 ve spojení Prahy se střední a severní Moravou. S 210 kilometry to bude zdaleka nejdelší dálnice, která nebude začínat v Praze.

  • v 70. letech zprovozněno:
  • tři úseky, 13 km (z 210)
  • v 80. letech zprovozněno:
  • čtyři úseky, 13 km (celkem 26 z 210)
  • v 90. letech zprovozněno:
  • 2 úseky, 15 km (celkem cca 40 z 210 – po zaokrouhlení na celé kilometry nejsou součty přesné)
  • v letech 2000–2009 zprovozněno:
  • 3 úseky, 21 km (celkem cca 60 z 210)
  • v 10. letech zprovozněno:
  • nic
  • ve 20. letech zprovozněno:
  • 2 úseky, 29 km (celkem cca 90 z 210 km)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 3 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 4 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 4 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 14 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 15 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 16 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami
Načítání...