Stavba dálnice D35 se vleče už půl století. Zpoždění ji prodražují o miliardy, poukázal NKÚ

Zpoždění staveb jednotlivých úseků prodražuje dálnici D35 o miliardy. V závěru kontroly, která se soustředila na dokončení dálnice mezi Hradcem Králové a Olomoucí, na to poukázal Nejvyšší kontrolní úřad. Kontroloři zároveň podotkli, že stavba D35 fakticky trvá – od začátku prvních příprav – již půl století a ještě potrvá téměř do konce dekády.

Dálnice D35 je dálnice, kterou lze zařadit do pomyslné první generace českých dálnic, tedy mezi ty, které se stavěly již v 70. letech minulého století a dokonce se první její úseky již koncem 70. let otevíraly. Její plánovaná trasa se postupem času poněkud měnila, z původní Hradec Králové – Lipník nad Bečvou byla nejprve na západě protažena do Liberce, a pak zkrácena do Jičína. Zatím ale – po půl století od začátku – zdaleka není hotová ani mezi Hradcem a Lipníkem. Příprava některých úseků trvá i 27 let.

Šest let zpoždění za 7,6 miliardy korun

Kontrola NKÚ se soustředila zejména na období mezi rokem 2017 a květnem 2023, pracovníci úřadu se zabývali situací čtrnácti úseků D35, které v roce 2017 ještě nebyly zprovozněny. V době kontroly se podařilo Ředitelství silnic a dálnic dokončit přípravu osmi ze čtrnácti projektů. V průměru trvala příprava stavby úseků dálnice D35 dvanáct let. To považují kontroloři za příliš dlouhou dobu. Mluvčí úřadu Hana Kadečková podotkla, že NKÚ „zjistil skutečnosti, které významně snižují účelnost a hospodárnost vynakládání peněžních prostředků“.

Za příčiny považují kontroloři hlavně problémy se získáváním územních rozhodnutí a s výkupem pozemků. Že bylo územní řízení často dlouhé, přičítá ovšem NKÚ i silničářům. Ředitelství silnic a dálnic podle kontrolorů předkládalo stavebním úřadům neúplné podklady. „Na délku územních řízení mělo ale vliv i uplatnění práv účasntíků řízení (podání námitek a odvolání),“ stojí v závěrečné zprávě. Ke zpoždění staveb podle úřadu přispěly ovšem také prodlevy ŘSD při výběru dodavatelů stavebních prací v některých případech.

Jednotlivé stavby začínají proti původním plánům často s mnohaletým zpožděním, čím se ale také prodražují. Jednotlivé stavby mezi Opatovicemi nad Labem a Opatovcem (stavebně sedm, respektive osm úseků včetně tunelu Homole) se podle NKÚ zpozdily o šest let, a tím prodražily o 7,6 miliardy korun.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl ovšem v reakci na závěry kontroly uvedl, že reálně náklady nerostly. „V reálné hodnotě financí se započítáním inflace ta stavba prodražená není,“ uvedl. Ze zprávy NKÚ podle něj vyplývá, že nakládání s financemi na stavbu bylo v pořádku.

Příprava mohla naplno začít až v roce 2015, brání se ŘSD

Dálnice D35 naposledy dostala nový dokončený úsek loni před koncem roku, kdy se prodloužila ve směru od Hradce Králové takřka na dohled od Vysokého Mýta k obci Ostrov. Samotným Vysokým Mýtem a také Litomyšlí ale musí řidiči dál projíždět po staré silnici, jejíž průtahy vedou středem historických měst.

Od letoška se staví úsek Janov–Opatovec, rovněž se začalo stavět na jednom ze čtyř úseků mezi Hradcem Králové a Jičínem a ještě před koncem roku chtějí silničáři začít stavět mezi Vysokým Mýtem a Džbánovem. Dalších pět staveb mezi Ostrovem a Janovem a také druhou etapu výstavby mezi Křelovem a Slavonínem v Olomouckém kraji plánují zahájit v příštím roce. Zbylé dvě stavby mezi Opatovcem a Mohelnicí mají začít v roce 2025. Hotové by měly být do roku 2029. V příštích dvou letech chce ŘSD začít stavět také zbylé tři úseky mezi Hradcem Králové a Jičínem, tato větev dálnice má být v provozu v roce 2028.

Ředitelství silnic a dálnic uvedlo, že samo nemohlo úseky na východě Čech připravit o mnoho rychleji. Za výchozí datum považuje roky 2014 a 2015, kdy byla schválena aktualizace Zásad územního rozvoje Pardubického kraje a bylo vydáno kladné stanovisko EIA, což byly dokumenty, které další konkrétní přípravu teprve umožnily.

„Teprve někdy kolem roku 2015 jsme se mohli s vervou pustit do přípravy této komunikace a prakticky během osmi let se podařilo tyto zásadní úseky připravit,“ zdůraznil Jan Rýdl.

Ministerstvo dopravy uvedlo k prověrce, že se snaží přípravu dostavby dálnice D35 urychlit. Připustilo, že se v minulosti příprava úseků zpožďovala. „Souhlasit lze se závěrem, že v důsledku změn v přípravě a oddalování výstavby rostou náklady staveb, byť je třeba upozornit, že s časem nerostou jen ceny, ale díky inflaci se též snižuje hodnota peněz,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.

D35 má po dokončení sloužit nejen jako spojnice východních Čech a Moravy, ale ve spojení s D11 také jako alternativa k dálnici D1 ve spojení Prahy se střední a severní Moravou. S 210 kilometry to bude zdaleka nejdelší dálnice, která nebude začínat v Praze.

  • v 70. letech zprovozněno:
  • tři úseky, 13 km (z 210)
  • v 80. letech zprovozněno:
  • čtyři úseky, 13 km (celkem 26 z 210)
  • v 90. letech zprovozněno:
  • 2 úseky, 15 km (celkem cca 40 z 210 – po zaokrouhlení na celé kilometry nejsou součty přesné)
  • v letech 2000–2009 zprovozněno:
  • 3 úseky, 21 km (celkem cca 60 z 210)
  • v 10. letech zprovozněno:
  • nic
  • ve 20. letech zprovozněno:
  • 2 úseky, 29 km (celkem cca 90 z 210 km)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zásadní bude, zda se Babiš nebude snažit ovlivňovat chod Agrofertu, zní z opozice

Je dobře, že premiér Andrej Babiš (ANO) naplňuje, co slíbil. Zásadní ale bude, zda se skutečně nebude snažit chod holdingu Agrofert jakkoli ovlivňovat, míní předseda opoziční TOP 09 Matěj Ondřej Havel. Zda v pondělí oznámeným řešením prostřednictvím fondu RSVP Trust Babiš skutečně naplní evropskou a národní legislativu, musí dle šéfa opoziční KDU-ČSL Marka Výborného posoudit právní experti, a to především, až se tak skutečně stane. Dle šéfa Pirátů Zdeňka Hřiba určení správce a protektora nemůže zakrýt fakt, že fond ze své podstaty není „slepý“.
před 1 hhodinou

Babiš vloží Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust

Premiér Andrej Babiš (ANO) do 8. ledna nevratně vloží holding Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust, který založila poradenská společnost Roklen s právní podporou právní kanceláře DBK. Ta o tom v pondělí informovala agenturu ČTK a Babiš následně potvrdil, že tak učiní do termínu stanoveného zákonem, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem. Správcem tohoto fondu je bankéř Wilfried Reinhard Elbs a dohlížet na něj bude protektorka Věra Výtvarová. Elektorem je právník Patrik Bureš.
19:17Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Okamura: Resort obrany připraví podklady k ukončení své role v muniční iniciativě

Předseda sněmovny a šéf SPD Tomio Okamura sdělil, že peníze ze státního rozpočtu nepůjdou na zbraně a munici pro Ukrajinu. Řekl to na tiskové konferenci po pondělním jednání poslaneckého klubu SPD, kde jeho členové projednávali mimo jiné i výroky ministra obrany Jaromíra Zůny (za SPD). Ten se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil už dříve místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
09:47Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
10:28Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Prodejci zbraní letos nahlásili devět podezřelých pokusů o nákup

Policie za rok řešila devět podezřelých nákupů nebo pokusů o nákup zbraní. Osm jich vyhodnotila jako nezávadné, jeden případ ještě prověřuje, uvedlo pro ČT policejní prezidium. Jednalo se například o situace, kdy se někdo pokusil koupit zbraň bez potřebných dokladů. Prodejci zbraní a střeliva mají novou povinnost hlásit policii podezřelé nákupy od ledna.
před 6 hhodinami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 7. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 7 hhodinami
Načítání...