Investice do dopravy a školství v Libereckém a Královéhradeckém kraji byly tématem pro vládu Petra Fialy (ODS) na jejím zasedání v Jablonci nad Nisou. Na konci letošního roku by mělo být na dálnici D35 rozestavěno 64 kilometrů silnice. Stavba by tak podle premiéra měla patřit k největším stavbám tohoto typu ve střední Evropě.
Vláda na výjezdním zasedání jednala o dopravě. Podle premiéra je zásadní dálnice D35
„V Libereckém kraji je v různé fázi přípravy osm klíčových staveb,“ sdělil premiér s tím, že jednou z nich je stavba části obchvatu kolem České Lípy. V Česku je podle něj v případě dopravních staveb „rekordní rozestavěnost“, má jít o 245 kilometrů dálnic a silnice první třídy.
V Královéhradeckém kraji je podle premiéra stěžejní výstavba dálnice D35, která má propojit západ a východ Česka. „Má do budoucna odlehčit přetížené D1,“ prohlásil premiér, jenž zmínil například také obchvaty Jaroměře a Nové Paky.
Aktuálně jsou z D35 v Královéhradeckém, Pardubickém a Olomouckém kraji rozestavěné čtyři úseky o celkové délce 31,5 kilometru. Do konce roku by Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) chtělo rozestavět dalších pět úseků o celkové délce 32,5 kilometru. Nejbližším zahajovaným úsekem by měl být v dubnu 7,6 kilometru dlouhý úsek mezi Džbánovem a Litomyšlí v Pardubickém kraji.
Jako poslední by měla mezi lety 2025 až 2030 přijít na řadu stavba úseků Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje. Stát předpokládá jejich výstavbu formou takzvaného PPP projektu, tedy ve spolupráci se soukromým kapitálem. „Musíme hledat financování nejen ze státního rozpočtu a evropských prostředků, ale třeba i za pomoci soukromého kapitálu. Právě forma PPP je pro dopravní stavby docela vhodná,“ řekl Fiala.
Zatím jsou z D35 hotové jen nepropojené části
V samotném Královéhradeckém kraji ŘSD plánuje, že úsek od Úlibic u Jičína po Hradec Králové postaví do konce roku 2028. Úsek D35 mezi Sadovou a Hořicemi na Jičínsku ŘSD začalo stavět loni v listopadu, hotový má být do konce roku 2025. Úsek z Hořic do Úlibic u Jičína a obchvat Úlibic by ŘSD podle aktuálních plánů chtělo začít stavět v roce 2025 a otevřít v roce 2028.
Se zahájením stavby úseku mezi Sadovou a Hradcem Králové ŘSD počítá letos a s dokončením v roce 2027. Příští týden firmám končí termín pro odevzdání nabídek na stavbu. Stavební povolení na úsek však napadli rozkladem obec Všestary a dva občané z všestarské části Bříza. Jejich námitky se zejména týkají hluku z budoucí dálnice v místní části Bříza. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla by rozkladová komise ministerstva dopravy měla stavební povolení potvrdit. V případě budoucího překročení hlukových limitů je podle něj ŘSD připraveno protihlukové stěny u Všestar dostavět.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc. Po dokončení bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku. Zatím je z D35 hotových několik vzájemně nepropojených částí. Do roku 2028 by ale měla být hotová celá trasa na území Královéhradeckého kraje, o rok později z Úlibic až do Olomouce, řekl po jednání vlády v Jablonci ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Úsek z Úlibic do Turnova, který vede přes Český ráj, nebude ŘSD stavět jako dálnici, ale jako přeložku silnice I/35, která se vyhne obcím a bude mít dva pruhy s případným třetím pruhem ve stoupání.