Spor Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a spolku občanů Kaštanka už roky brzdí slibované zdvojkolejnění železniční tratě z Hradce Králové do Opatovic ve směru na Pardubice. Proti záměru investora totiž místní obyvatelé podali námitky a brání stromy rostoucí u dráhy.
Vlaky proti stromům. SŽDC chce stavět trať, místní brání kaštanovou alej
Spolek Kaštanka chrání alej na okraji města. Jeho členové namítají, že pokud by se trať narovnala, nemusely by se vzrostlé stromy kácet. Náměstek primátora Hradce Králové Jiří Bláha (ODS) ale usuzuje, že jejich snahy přijdou vniveč. „Zachránit alej Kaštanku, to se asi podařit nemůže,“ konstatuje.
Správa železniční dopravní cesty, investor stavby, chce spolu s městem v úseku dlouhém necelý kilometr rozšířit a prohloubit podjezd na Gočárově třídě, postavit podchod pro pěší a možná i podjezd třetí.
Lidé, kteří tu žijí, se obávají zejména nočního hluku z nákladních vlaků. „Vlaky tady jezdí dnes a budí lidi v noci, když tu brzdí nebo se rozjíždí, tak je to veliký rambajs,“ líčí předseda spolku Ondřej Samek.
Dalším problémem by mohl být i nedostatek vody ve studních. „Voda, to je největší problém. Tři podjezdy, které by svým blízkým trojúhelníkem mohly podstatně ovlivnit hladiny spodních vod a jejich řečiště,“ přidává námitky člen spolku Kaštanka Jaromír Doležal.
Investor tvrdí, že se veřejnosti snaží vyhovět. „Technický návrh křížení a umístění nové druhé koleje budou řešeny na samostatném jednání za účasti druhého investora, města Hradec Králové. Dohodnuté řešení bude SŽDC akceptovat,“ uvádí mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Podle náměstka primátora Bláhy hrozí reálné nebezpečí, že Správa železniční dopravní cesty v případě pokračujících potíží se stavbou trati zaměří svou pozornost jinam a dosavadní jednokolejný úsek do Opatovic zůstane tak, jak je.