Lidé si stěžují na hluk z nezkolaudované tratě. Drážní úřad pochybení odmítá

3 minuty
Nadměrný hluk u trati bez kolaudace
Zdroj: ČT24

Frekventované železniční spojení mezi pražským hlavním nádražím a tunely pod Vítkovem už deset let postrádá kolaudaci kvůli nadměrnému hluku. Právě na ten si stěžují lidé z okolí. Drážní úřad pochybení odmítá a instalaci opatření, která mají situaci zlepšit, plánuje na srpen.

Vlaky pod Příběnickou ulicí, v níž bydlí Matěj Špiroch, jezdily vždy, na jejich hlomoz je tedy zvyklý. Před deseti lety ale odstartoval provoz na novém úseku a hluk vzrostl. „Nejextrémnější příklad je, když v půl čtvrté ráno projíždí půl kilometru dlouhá nákladní souprava,“ komentuje situaci Špiroch.

Lidem žijícím v domech sousedících s tratí nepomohla ke klidnému spaní ani nová okna, která po stížnostech instaloval investor. Právě kvůli nadměrnému hluku přitom nová trať nedostala od hygieniků souhlas k uvedení do trvalého provozu. Během stavby totiž zpřísnili limity a trať je podle nich neplní. Stále tedy funguje jen ve zkušebním provozu.

„Když v téhle zemi chcete postavit bazén, saunu, bar, školku a nemáte kolaudaci, tak vám tam nepustí zákazníky ani náhodou. Tady České dráhy provezly 150 milionů lidí po nezkolaudované trati,“ namítá Špiroch.

Hluk mají snížit nová opatření

Drážní úřad ale v současné situaci problém nevidí. „Zákon toto umožňuje. Pokud stavba vyhovuje předpisům a normám v době, kdy byl posuzovaný projekt, tak my s tím problém nemáme,“ uvádí mluvčí úřadu Martin Novák.

S takovým výkladem nesouhlasí kancelář ombudsmanky. „Je to naprosté zoufalství, deset let je tady nezákonný stav a nikdo neví, co s tím,“ nechal se slyšet zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislav Křeček.

K výkladu Drážního úřadu, tedy že hluk by se měl měřit podle starých norem, se kloní i ministerstvo dopravy. „Podmínky, které tehdy při stavbě byly, byly dodrženy,“ obhajuje postoj resortu jeho mluvčí František Jemelka.

Správce trati o kolaudaci usiluje a plánuje nová protihluková opatření, mimo jiné takzvané mazníky, které odstraní problém se skřípěním kol vagonů. Instalovat se budou i pryžové pohlcovače po stranách kolejnic. K tomu by mělo dojít koncem srpna. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 5 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 6 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...