Lidé si stěžují na hluk z nezkolaudované tratě. Drážní úřad pochybení odmítá

Nadměrný hluk u trati bez kolaudace (zdroj: ČT24)

Frekventované železniční spojení mezi pražským hlavním nádražím a tunely pod Vítkovem už deset let postrádá kolaudaci kvůli nadměrnému hluku. Právě na ten si stěžují lidé z okolí. Drážní úřad pochybení odmítá a instalaci opatření, která mají situaci zlepšit, plánuje na srpen.

Vlaky pod Příběnickou ulicí, v níž bydlí Matěj Špiroch, jezdily vždy, na jejich hlomoz je tedy zvyklý. Před deseti lety ale odstartoval provoz na novém úseku a hluk vzrostl. „Nejextrémnější příklad je, když v půl čtvrté ráno projíždí půl kilometru dlouhá nákladní souprava,“ komentuje situaci Špiroch.

Lidem žijícím v domech sousedících s tratí nepomohla ke klidnému spaní ani nová okna, která po stížnostech instaloval investor. Právě kvůli nadměrnému hluku přitom nová trať nedostala od hygieniků souhlas k uvedení do trvalého provozu. Během stavby totiž zpřísnili limity a trať je podle nich neplní. Stále tedy funguje jen ve zkušebním provozu.

„Když v téhle zemi chcete postavit bazén, saunu, bar, školku a nemáte kolaudaci, tak vám tam nepustí zákazníky ani náhodou. Tady České dráhy provezly 150 milionů lidí po nezkolaudované trati,“ namítá Špiroch.

Hluk mají snížit nová opatření

Drážní úřad ale v současné situaci problém nevidí. „Zákon toto umožňuje. Pokud stavba vyhovuje předpisům a normám v době, kdy byl posuzovaný projekt, tak my s tím problém nemáme,“ uvádí mluvčí úřadu Martin Novák.

S takovým výkladem nesouhlasí kancelář ombudsmanky. „Je to naprosté zoufalství, deset let je tady nezákonný stav a nikdo neví, co s tím,“ nechal se slyšet zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislav Křeček.

K výkladu Drážního úřadu, tedy že hluk by se měl měřit podle starých norem, se kloní i ministerstvo dopravy. „Podmínky, které tehdy při stavbě byly, byly dodrženy,“ obhajuje postoj resortu jeho mluvčí František Jemelka.

Správce trati o kolaudaci usiluje a plánuje nová protihluková opatření, mimo jiné takzvané mazníky, které odstraní problém se skřípěním kol vagonů. Instalovat se budou i pryžové pohlcovače po stranách kolejnic. K tomu by mělo dojít koncem srpna.